• Anonym (Orolig)

Tandvärk och svart på tanden, hur illa är det? (Bild)

Har haft lite ont nån gång innan men började få riktigt ont idag. Fast har för mig att en tandläkare i början på året sa att jag hade ett hål där redan då också när jag drog ut en annan tand . 
    Har bokat en akuttid imorn men är så rädd för att det inte ska räcka med en vanlig lagning. Är mammaledig och ensamstående så har inte alls råd med en rotfyllning , isåfall får jag ta bort den här tanden också. Men den är så långt fram så det kommer synas, känns ju inte jättekul.. 

Vet att det inte är världens bästa bild men hur illa är det tror ni? Det är svart och känns typ mjukt när man petar med tandpetare. Såg idag att det är svart där.. 

Fattar att det är svårt att säga men gör ett försök om nån kanske har en aning .. 

• Svar på tråden Tandvärk och svart på tanden, hur illa är det? (Bild)
  • Anonym

Ett vanligt hööl bara. Det fixar dom.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2023-06-21 22:52:50 följande:

Ett vanligt hööl bara. Det fixar dom.

Tack för svar! 

Så tror du det kan räcka med vanlig lagning? 

• Anonym (Gränsfall)

Det framgår ju inte på bilden hur djupt det är. Det är djupet som avgör huruvida det blir rotfyllning eller inte.

Dock ser det jävligt stort ut. Märkligt att tandläkaren inte har menat att åtgärda det tidigare.

Risken för rotfyllning skulle jag gissa är stor om djupet är proportionerligt till hålets yta. Men i bästa fall klarar du dig på en vanlig lagning.

• Anonym (Mm)

Det är nog lugnt. Det där löser sig. Om du är kvinna så får du gärna fortsätta lägga ut bilder på de där fina läpparna. 

• Krafs
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-21 23:28:10 följande:

Det är nog lugnt. Det där löser sig. Om du är kvinna så får du gärna fortsätta lägga ut bilder på de där fina läpparna. 

Creepy
  • Anonym (Orolig)

Tack för svaren! Tyvärr gick det inte så bra.. det var rotfyllning eller dra ut den så det blev hejdå till tanden. Eftersom det var en akuttid skulle jag fått en provisorisk lagning bara nu om jag hade velat ha kvar tanden. 

Borde såklart ha gjort något tidigare men ekonomin har väl inte riktigt tillåtit det så har skjutit upp det tills det började göra ont .. dumt. Har två till hål som inte syns eller känns än som jag ska försöka laga innan det blir för sent. Vill ju helst ha några tänder kvar iallafall. 

• Anonya

Usch, inget kul. Ja, gå med de andra hålen i tid. Lycka till!

• Anonym (Bea)

Tråkigt att höra. Hoppas de andra hålen går bättre. När hålen är lagade kan det nog vara värt för dig att titta på Folktandvårdens Frisktandvård. 

Svar på tråden Tandvärk och svart på tanden, hur illa är det? (Bild)