• Anonym (Undrar)

Sexuellt ofredande?

Det här hände för många år sedan men en händelse som har påverkat mig en hel del. Dessutom ångrar jag mig att jag inte agerade annorlunda.

Hur som..
    Jag satt på jobbet när en person som jobbat där tidigare kom in och hälsade på. Han behövde hjälp att hitta en grej så jag hjälpte till. Vi gick in i ett rum där bara han och jag var, jag letade efter den här saken och han med. Tillslut kommer han upp bakom mig, tar sina händer på mina bröst och pressar sig mot mig, hårt. Jag trasslar mig ur hans grepp och går utan att säga ett ord. Jag går till ett annat rum och väntar där länge tills han åkt. Han återkom sen med jämna mellanrum, gjorde aldrig om det men bad heller aldrig om ursäkt. Jag var ca 26 år och han över 65. Den här händelsen kommer över mig titt som tätt och jag känner en stark avsmak mot den här människan. Nu undrar jag vad var det han gjorde sig skyldig till? 
    Vet inte vad detta hjälper mig egentligen men ville bara få det ut mig. Har funderar på att kontakta honom å säga vad jag känner/kände.

• Svar på tråden Sexuellt ofredande?
  • Anonym (Ursäkt)

Sexuellt ofredande, utan tvekan. Och han bad inte ens om ursäkt Rynkar på näsan

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Ursäkt) skrev 2023-06-21 22:54:17 följande:

Sexuellt ofredande, utan tvekan. Och han bad inte ens om ursäkt  // Rynkar på näsan

Okej, det var väl dumt utryckt.. för det bes väl aldrig om ursäkt.. menade kanske mer att han (och jag) låtsades som om det aldrig hänt. Jag hatade när han dök upp eller ringde och att jag aldrig sa någonting om det till honom 
  • Anonym (Ursäkt)

Jag gjorde mig själv skyldig till liknande och jag blev av med jobbet. Jag bad henne om ursäkt mer än en gång. Jag ångrar mig djupt och det här är något som jag måste leva med.

• Anonym (nej)
    Anonym (Ursäkt) skrev 2023-06-21 23:02:40 följande:

Jag gjorde mig själv skyldig till liknande och jag blev av med jobbet. Jag bad henne om ursäkt mer än en gång. Jag ångrar mig djupt och det här är något som jag måste leva med.

Och framför allt något hon måste leva med. Men jag är nyfiken, vad var det som fick dig att göra det? Trodde du att det var helt okej, eller var det nån impuls du fick som du inte kunde kontrollera?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (nej) skrev 2023-06-21 23:21:26 följande:
    Och framför allt något hon måste leva med. Men jag är nyfiken, vad var det som fick dig att göra det? Trodde du att det var helt okej, eller var det nån impuls du fick som du inte kunde kontrollera?
    Skulle också vilja veta hur tankarna gick... Vad hoppades du på?
  • Anonym (Tror ofta...)

Jag tror ofta män som beter sig sådär är rätt framgångsrika med kvinnor vanligtvis. De är vana vid att vara väldigt på och svina runt och bli uppskattade av kvinnor ändå.

Män behöver lära sig att kvinnor är individer och bara för att en del går igång på när ni beter er som svin så gör inte alla det. Så sluta bete er som svin.

Vi behöver lära oss att sluta gå igång på sexuellt dominanta män och bestraffa beteendet istället för att belöna det.

• Anonym (Liljekonvalj)

Förstår hur du känner och hur tankarna går. 
    Jag var med om något likande när jag var 10 år. 

Min brors kompis, som var 13 år skulle ge mig massage när brorsan hade gått iväg för att hämta något. Vi står och jag lutar mig mot stutsmattan och han börjar trycka sig mot mig mer och mer och börjar smeka mig. Jag blir stel som ett lik och blev livrädd så jag drog mig undan och sprang iväg. 

16 år sen och ja, det kommer fortfarande upp då och då. 

• Anonym (Ursäkt)
    Anonym (nej) skrev 2023-06-21 23:21:26 följande:
    Ja... Rynkar på näsan Jag trodde att hon gav mig inviter. Jag hörde en röst inom mig som sa att det var fel, men jag kunde inte hejda mig själv.
  • Anonym (Ursäkt)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-21 23:44:00 följande:
    Skulle också vilja veta hur tankarna gick... Vad hoppades du på?
    Det kan man fråga sig. Det är dummaste som jag någonsin har gjort Rynkar på näsan
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Ursäkt) skrev 2023-06-21 23:02:40 följande:

Så synd om dig, det kallas karma. Men du valde det själv. Tjejen får också leva med det, men hon fick inte välja. 
  • Anonym (Sanna)

Förstår att det påverkar dig. Det var ett övergrepp, sexuella trakasserier. Det är såklart traumatiskt. 

• fornminne
    Anonym (Ursäkt) skrev 2023-06-22 08:55:55 följande:
    Det kan man fråga sig. Det är dummaste som jag någonsin har gjort Rynkar på näsan
    Exakt vad gjorde du? Tafsade du bara på henne (jag menar inte alls att det är ok), eller tryckte du upp henne mot en vägg eller dylikt?

En hand på rumpan hade jag kunnat förlåta, hur fel det än är. Mer oroväckande är att du inte kunde hejda dig. Om man tror sig få inviter brukar man flörta tillbaka och eventuellt bjuda ut personen. Inte göra fysiska närmanden, särskilt inte grova.

Om du fick sparken måste det du gjorde ha varit ganska allvarligt.
  • Anonym (blandade nötter)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-21 23:00:03 följande:
    Okej, det var väl dumt utryckt.. för det bes väl aldrig om ursäkt.. menade kanske mer att han (och jag) låtsades som om det aldrig hänt. Jag hatade när han dök upp eller ringde och att jag aldrig sa någonting om det till honom 
    Det finns visst de som ber om ursäkt, men då måste ju någon ställa dem mot väggen också.

En kollega svinade sig mot flera kvinnor (inklusive mig) på dansgolvet på företagsfesten och jag skrev ett "tillnyktringsmail" till honom måndagen efter. Han var livrädd och skrev att han ber om ursäkt på sina bara knän till precis vem jag vill bara det inte går "on record".

Han hade åkt ut om ens två kvinnor hade pekat ut honom för ofredande där, det kan jag säga.

Anyway nöjde jag mig med hans reaktion och att han verkade ångra sig djupt. Hade han kaxat hade det blivit helt annorlunda.
  • fornminne
    Anonym (Tror ofta...) skrev 2023-06-22 00:02:44 följande:

Jag tror ofta män som beter sig sådär är rätt framgångsrika med kvinnor vanligtvis. De är vana vid att vara väldigt på och svina runt och bli uppskattade av kvinnor ändå.

Män behöver lära sig att kvinnor är individer och bara för att en del går igång på när ni beter er som svin så gör inte alla det. Så sluta bete er som svin.

Vi behöver lära oss att sluta gå igång på sexuellt dominanta män och bestraffa beteendet istället för att belöna det.

Nja, de flesta framgångsrika män beter sig inte som TS beskriver. Särskilt inte mot en kollega. Kanske mot en flört på dansgolvet, men det är ju delvis en annan sak.

TS erfarenhet hamnar snarare i kategorin äckel-gubbe och potentiell våldtäktsman. 

Det han gjorde var grovt, inte bara en invit. En framgångsrik man hade kommit med mindre påträngande inviter och sedan inväntat reaktionen. 

Få kvinnor uppskattar det TS beskriver. Och bara för att vissa kvinnor gör det, är det aldrig ok att bete sig så. Det finns mer civiliserade sätt att visa intresse, vilket framgångsrika män ofta är bra på, vilket brukar vara vad som gör dem just framgångsrika. Sen stämmer det att populära män oftare kommer undan med svinigt beteende för att de är populära, men detsamma gäller populära kvinnor.
  • Anonym (Mx)
    fornminne skrev 2023-06-22 17:11:30 följande:
    Nja, de flesta framgångsrika män beter sig inte som TS beskriver. Särskilt inte mot en kollega. Kanske mot en flört på dansgolvet, men det är ju delvis en annan sak.

TS erfarenhet hamnar snarare i kategorin äckel-gubbe och potentiell våldtäktsman. 

Det han gjorde var grovt, inte bara en invit. En framgångsrik man hade kommit med mindre påträngande inviter och sedan inväntat reaktionen. 

Få kvinnor uppskattar det TS beskriver. Och bara för att vissa kvinnor gör det, är det aldrig ok att bete sig så. Det finns mer civiliserade sätt att visa intresse, vilket framgångsrika män ofta är bra på, vilket brukar vara vad som gör dem just framgångsrika. Sen stämmer det att populära män oftare kommer undan med svinigt beteende för att de är populära, men detsamma gäller populära kvinnor.
    Fast det är ju inte det som skrevs. Av de som beter sig som i TS exempel är det nog vanligt att det finns framgångsrika män. Det är inte samma sak som att de flesta framgångsrika män beter sig så. 
  • Anonym (Ursäkt)
    fornminne skrev 2023-06-22 17:03:07 följande:
    Exakt vad gjorde du? Tafsade du bara på henne (jag menar inte alls att det är ok), eller tryckte du upp henne mot en vägg eller dylikt?

En hand på rumpan hade jag kunnat förlåta, hur fel det än är. Mer oroväckande är att du inte kunde hejda dig. Om man tror sig få inviter brukar man flörta tillbaka och eventuellt bjuda ut personen. Inte göra fysiska närmanden, särskilt inte grova.

Om du fick sparken måste det du gjorde ha varit ganska allvarligt.
    Jag försökte kyssa henne. Jag fick en varning, men fick inte fortsätta jobba där, sen så sades jag upp.
  • Anonym (Visar_var_skåpet_ska_stå)
    Anonym (Tror ofta...) skrev 2023-06-22 00:02:44 följande:

Säg det till kvinnor som vill "bli tagna med storm" och upptryckta mot väggen av en man som "visar var skåpet ska stå och att mannen är en mes om han inte vågar ta initiativ. Den dubbla inställningen hos vissa kvinnor kan ju vara en bov i det hela, om man säger så.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Visar_var_skåpet_ska_stå) skrev 2023-06-23 14:11:46 följande:
    Säg det till kvinnor som vill "bli tagna med storm" och upptryckta mot väggen av en man som "visar var skåpet ska stå och att mannen är en mes om han inte vågar ta initiativ. Den dubbla inställningen hos vissa kvinnor kan ju vara en bov i det hela, om man säger så.
    Så du tror att TS ville bli tagen med storm på arbetet?

Konstigt att de flesta män klarar av det, men de som är ovana vid kvinnor inte förstår. Du får ju tro vad du vill om vad kvinnor vill, men om du inte är säker så låt bli, Är det en svår regel?
Svar på tråden Sexuellt ofredande?