• Anonym (Mamma)

    Umgänge vid npf

    Behöver lite tips hur ni andra löst umgänge med små barn runt 3 år som har Autism/adhd diagnos. 
    Vi separerade redan när han var mkt liten så sen dess har det varit tufft att få ihop bra umgänge. Och han får såna väldiga utbrott efter varit iväg med sin pappa och vi går och får hjälp hos psykologer med detta men det är lite vänte tid. Men tänker kanske någon här har tips hur man kan lägga upp ett bra umgänge. Desto längre överlämning desto bättre har det varit. Samtidigt är jag rädd han inte förstår att det inte är så här det ska vara. För det blir ibland han saknar sin pappa enormt mycket vid då kanske en middag så är han plötsligt inte med den gången. Vi har att han sover där en natt varje helg stående och sen en träff mitt i veckan en heldag som dem ses på. Men sen blir det så mycket känslor och utbrott osv efter den natten ex som gör han så utmattad. Väldigt impulsiv och mycket humör så det blir en tuff dag efter alltid. Och han vill alltid jag ska följa med när dem ska ses. Vi ringer video osv för lugna han om det behövs. Men känns som vi behöver ändra och behöver alla tips vi kan få. Hur har ni andra gjort ? 

  • Svar på tråden Umgänge vid npf
  • Anonym (Mi)

    Barnet bör inte sova över eller vara heldagar låter det som. Ett barn (och vuxen) med NPF behöver rutiner och förutsägbarhet. Upplägget du beskriver är inte förutsägbart för en 3 åring med den problematiken. Jag hade backat till det som funkar för barnet, inte för någon vuxen. Kanske kan föräldern komma hem till barnet istället, bestämda dagar och tider och följa samma rutiner som ni har.

    Att ha umgänge bara för att eller för förälders skull... nja, funkar dåligt för vissa barn med NPF.

    MVH vuxen person med autism samt adhd.

  • Anonym (---)

    Jag tycker det låter oerhört jobbigt för er alla, men mest för barnet. Att vara så liten att det knappt går att förklara saker och i det skedet plötsligt sova på annat ställe. När man är äldre, de kanske kan förstå almanackan, man kan visa att "på onsdag ska du sova hos pappa", så kanske sånt funkar men jag tror en 3-åring (även utan NPF) inte riktigt klarar av att greppa tid på det viset. 

    Bättre (om ni vuxna kan klara det) är kanske att pappa i så fall får sova en natt hos er . Dock förstår jag om ni inte vill göra så. Då återstår umgänge dagtid. Om barnet tydligt visar att du behöver följa med så ja, då är det det behovet barnet har för närvarande. 

    Är själv förälder till två numera vuxna med NPF. 

Svar på tråden Umgänge vid npf