Anonym (Midsommarnatt) skrev 2023-06-23 16:50:52 följande:
Har du ont i tänderna också eller sitter det i ansiktet och käken "bara" på dig? Ett par symptom kände jag igen mig i men jag tror inte att mitt problem är just TMD. Fast jag är ju ingen doktor så jag ska fråga nästa gång.
För mig är det mest att tänderna känns helt ömma, som om dom är blåslagna liksom.
Botox har jag aldrig nånsin tänkt på tills nu. Kanske avbryter det vanan en gång för alla?
Är din tandläkare verkligen bra? Du kanske ska gå för en andra bedömning nånstans för det där låter ju olidligt. Din bettskena förresten är den tjock eller tunn? Tycker du att den hjälper något alls? Får du ont av den?
Jag känner lite ömhet i tänderna då jag även pressar i vaket tillstånd men värst är ansiktet och käken. Har ont i tänderna om jag råkat somna på soffan utan bettskenan i. Då brukar jag vakna av att jag försöker bryta upp munnen med händerna, vilket är en sjuk känsla. Maken säger att det låter som jag tuggar grus om jag inte har skenan i. Jag har vid ett fåtal tillfället väckt honom av gnisselljudet trots skena i.
Det står att botoxen ska funka i 3-6 månader men jag tänker om man kör på det några gånger så borde ju musklerna bli så pass "försvagade" och att man tappar muskelminnet med att gnissla och pressa.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har frisktandvårdsavtal i 1,5 år till på folktandvården men jag skulle ju kunna kolla om jag kan gå till nån av deras andra tandläkare.
Min bettskena ser ut som denna
homedent.se/wp-content/uploads/2018/07/bettskena-frilagd-2.jpg
Just nu funkar den hyfsat men dom var tvungna att justera den efter 2 månader för då hade jag gnisslat så mycket att den satt löst. Brukar ha så otroligt ont första veckan tills tänderna har gnisslat bort nog mycket för den ska sitta "okej" efter tandläkaren har slipat till den.
Hur känns din skena? Glappar den på nåt sätt? För den ska sitta tajt som fasen och så ska tandläkaren slipa den tills den känns okej. Känns den inte bra för dig så ska den slipas ner och det kan ta flera tillfällen innan den har känts bra för mig.
Ibland önskar jag att jag var man för jag tror tandläkaren hade tagit mig mer seriöst då. Hon lät nästan irriterad när jag frågade om botox sist jag var där.