• Jockeh90

    Sonen bajsar på sig

    Hej, min son, 4,5 år gammal, bajsar på sig i stort sett varje dag, och tycker att det är roligt, han vet om att han ska bajsa, då han går undan och gömmer sig, ibland på rummet, ibland går han tom till toaletten för att bajsa i kalsongerna.
    Han är utan blöja sedan ca 6 månader tillbaka, och kissandet är inget problem, ens på nätterna.
    Spelar ingen roll om det är på förskolan eller hemma så gör han likadant.
    Han säger att han förstår att han ska bajsa på pottan eller toaletten, men gör det sen i kalsongerna ändå.
    Det börjar bli väldigt frustrerade och jag vet inte vad jag ska göra.
    Någon som har några bra tips?

  • Svar på tråden Sonen bajsar på sig
  • Anonym (Fråga)

    Hej har inte barn i denna ålder (1åring), men hör med honom om vad för lösning han ser så han blir delaktig. Han kanske får vara med på hela tvöttproceduren för att se tiden de går åt? 

  • blomman 2

    Förstår problemet. 

    Försök att ha koll på rutinerna ( skriv upp tiderna när han bajsar eller när han vill gå undan för att göra sina behov) 

    När du har koll på sonens rutiner sätter ni honom på toaletten eller pottan ( kan vara lättare med pottan) och stå på er att han ska sitta där trots att han eventuellt blir arg. 
    Erbjud gärna några intressanta böcker ( ha en bokning med böcker endast vid toalettbesöken) så slappnar han av lättare. Även musik samtidigt kan få honom att slappna av. 


    Ge det tid.stressa inte i onödan men behåll rutinerna dagligen och varje minut på toaletten är bättre än inget alls. Jag har fått många barn att göra Nr  2 genom dessa knep. Stort lycka till och ge inte upp, tålamod tålamod 😊

  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2023-06-24 13:32:09 följande:

    Förstår problemet. 

    Försök att ha koll på rutinerna ( skriv upp tiderna när han bajsar eller när han vill gå undan för att göra sina behov) 

    När du har koll på sonens rutiner sätter ni honom på toaletten eller pottan ( kan vara lättare med pottan) och stå på er att han ska sitta där trots att han eventuellt blir arg. 
    Erbjud gärna några intressanta böcker ( ha en bokning med böcker endast vid toalettbesöken) så slappnar han av lättare. Även musik samtidigt kan få honom att slappna av. 


    Ge det tid.stressa inte i onödan men behåll rutinerna dagligen och varje minut på toaletten är bättre än inget alls. Jag har fått många barn att göra Nr  2 genom dessa knep. Stort lycka till och ge inte upp, tålamod tålamod 😊


    Menar en bok korg som tas fram endast vid toalett besöken😊
  • Anonym (bk)

    Ni får ju använda blöja igen om han inte är rumsren, då kanske det inte blir lika roligt längre.

  • Anonym (Muta)

    Ett tips är att muta. Om man inte misstänker förstoppning eller medicinska problem förstås.


    Papper på väggen med tex 10 kryssrutor. En gång på toa ger ett kryss. Efter alla kryss så en efterlängtad belöning, tex en leksak han gärna vill ha. 


    vi gjorde så när sonen var i den åldern, funkade perfekt. 

  • Anonym (Hej)

    Vet ni varför? 
    Min son bajsade på sig länge.  Där tror jag det var bla att de inte hade någon dörr till toa och bajsade han åå sig så stängde de in sig och hjälpte honom. Sen hade han problem med mage så det kunde ibland gå för snabbt (fast lät ju inte som det var problem för din son)
    En del tycker det är jobbigt om dry skvätter upp vatten på toa .ställningen är fel när de sitter på toa/potta

  • Jockeh90
    Anonym (Hej) skrev 2023-06-24 20:10:44 följande:

    Vet ni varför? 
    Min son bajsade på sig länge.  Där tror jag det var bla att de inte hade någon dörr till toa och bajsade han åå sig så stängde de in sig och hjälpte honom. Sen hade han problem med mage så det kunde ibland gå för snabbt (fast lät ju inte som det var problem för din son)
    En del tycker det är jobbigt om dry skvätter upp vatten på toa .ställningen är fel när de sitter på toa/potta


    Nja inte direkt, jag tror inte det med dörren är ett problem, han vill vara själv när han bajsar och vi har visat hur han kan stänga in sig på toaletten om han vill vara själv, han går även som sagt in på toaletten ibland och bajsar i kalsongen.
Svar på tråden Sonen bajsar på sig