• Anonym (Oatley)

Gasig av havremjölk?

För några veckor sen fick jag äntligen ändan ur och bytte ut all komjölk mot havremjölk (Oatley). Strax därefter började jag få problem med gasig mage, och det har hållit i sig konstant. Jag har inte gjort några andra förändringar som jag kan se som orsak till detta, så nu funderar jag om det kan bero på havremjölken? Finns det någon annan som har liknande erfarenhet av Oatlyes havredryck?

• Svar på tråden Gasig av havremjölk?
  • Anonym (Japp)

Samma här. Min mage gillar inte spannmål. Inte bönor eller nötter heller för den delen. Återstår då mjölk från däggdjur, så det är för min del det eller vara utan. 

• Anonym (Oatley)
    Anonym (Japp) skrev 2023-06-25 22:53:55 följande:

Samma här. Min mage gillar inte spannmål. Inte bönor eller nötter heller för den delen. Återstår då mjölk från däggdjur, så det är för min del det eller vara utan. 

Sånt skit... och här trodde jag att det skulle vara snällt mot magen 😡
  • Anonym (Oatley)
    Hedda04 skrev 2023-06-26 08:32:06 följande:

Testa mandelmjölk

Tack för tipset! Har du också upplevt att du får problem med Oatley? Men det funkar bra med mandelmjölk?
  • Stooler

Märkligt att man får kalla drycken för mandelmjölk? Mindre än 3% mandel/liter och resten vatten för friska 28 spänn...

• Anonym (Svenne)

Prova Havredals havredryck istället. Högre havrehalt, svenskodlad havre, färre ingredienser.

• Anonym (Japp)
    Stooler skrev 2023-06-28 22:15:20 följande:

Märkligt att man får kalla drycken för mandelmjölk? Mindre än 3% mandel/liter och resten vatten för friska 28 spänn...

Man kan göra egen. Då får man 1 liter för typ 30 kronor och så får man mandeljox över om man silar mjölken, som man kan använda till annat. 
  • Anonym (Oatley)
    Anonym (Svenne) skrev 2023-06-28 22:22:30 följande:

Prova Havredals havredryck istället. Högre havrehalt, svenskodlad havre, färre ingredienser.

Tack för tipset! Samma fråga som till Hedda ovan: Har du också upplevt att du får problem med Oatley? Men det funkar bra med Havredal?
  • Anonym (Oatley)
    Anonym (Japp) skrev 2023-06-29 00:55:37 följande:
    Man kan göra egen. Då får man 1 liter för typ 30 kronor och så får man mandeljox över om man silar mjölken, som man kan använda till annat. 
    Coolt! Har du ett recept?
  • Anonym (Svenne)
    Anonym (Oatley) skrev 2023-06-29 02:26:11 följande:
    Tack för tipset! Samma fråga som till Hedda ovan: Har du också upplevt att du får problem med Oatley? Men det funkar bra med Havredal?
    Jag gillar inte Oatly pga fånig marknadsföring och skum ägarstruktur.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Oatley) skrev 2023-06-29 02:26:46 följande:
    Coolt! Har du ett recept?
    Absolut! 

7 dl-1 liter vatten, beroende på hur krämig du vill ha den
    200 g sötmandlar

Skala mandeln om du vill men du måste inte. Eller köp skalad mandel men det blir jättedyrt ofta.
    Lägg mandeln i blöt över natten
    Nästa dag, häll bort vattnet och skölj mandlarna
    Mixa mandlarna tillsammans med 7 dl till 1 liter vatten, ca 2-3 minuter
    Sila av genom en finmaskig sil eller en ostduk eller liknande. Pressa mandeljoxet så du får maximalt med mjölk.
    Klart! Håller ca 1 vecka i kylen.

Mandeljoxet kan man slänga ner i en pannkakssmet, i gröt, torka i ugnen och göra musli av, till exempel

Man kan göra egen havremjölk också. Byt ut mandeln mot 3 dl havregryn och lägg till 2 msk olja och pyttelite salt. Havremjölk behöver inte silas heller. Göra egen  havremjölk blir ju mycket villigare än att köpa.
  • Anonym (Oatley)
    Anonym (Svenne) skrev 2023-06-29 08:08:57 följande:
    Jag gillar inte Oatly pga fånig marknadsföring och skum ägarstruktur.
    Ok! Håller heeeelt med om deras idiotiska marknadsföring (och ton i största allmänhet); ägerstrukturen vet jag däremot inget om...
  • Anonym (Oatley)
    Anonym (Japp) skrev 2023-06-29 12:33:20 följande:
    Absolut! 

7 dl-1 liter vatten, beroende på hur krämig du vill ha den
    200 g sötmandlar

Skala mandeln om du vill men du måste inte. Eller köp skalad mandel men det blir jättedyrt ofta.
    Lägg mandeln i blöt över natten
    Nästa dag, häll bort vattnet och skölj mandlarna
    Mixa mandlarna tillsammans med 7 dl till 1 liter vatten, ca 2-3 minuter
    Sila av genom en finmaskig sil eller en ostduk eller liknande. Pressa mandeljoxet så du får maximalt med mjölk.
    Klart! Håller ca 1 vecka i kylen.

Mandeljoxet kan man slänga ner i en pannkakssmet, i gröt, torka i ugnen och göra musli av, till exempel

Man kan göra egen havremjölk också. Byt ut mandeln mot 3 dl havregryn och lägg till 2 msk olja och pyttelite salt. Havremjölk behöver inte silas heller. Göra egen  havremjölk blir ju mycket villigare än att köpa.
    Tusen tack för detta!!
  • Hedda04
    Anonym (Oatley) skrev 2023-06-28 21:57:39 följande:
    Tack för tipset! Har du också upplevt att du får problem med Oatley? Men det funkar bra med mandelmjölk?
    Ursäkta sent svar🙂 nej får inga problem av havremjölk men mycket kolhydrater I den så jag brukar köpa mandelmjölk
  • Hedda04
    Anonym (Oatley) skrev 2023-06-29 02:26:11 följande:
    Se ovan svar🙂
  • Anonym (Oatley)
    Hedda04 skrev 2023-07-03 10:44:27 följande:
    Ursäkta sent svar🙂 nej får inga problem av havremjölk men mycket kolhydrater I den så jag brukar köpa mandelmjölk
    Ah, ok 🙂
    Hedda04 skrev 2023-07-03 10:46:04 följande:
    Se ovan svar🙂
    Bara för att förtydliga, så du inte tror att jag är helt förvirrad, så var det inlägg du svarar på här inte riktat till dig, utan till "Svenne" 🙂 
  • Anonym (123)

Spannmål är ju rätt tufft för magen så är man inte väldigt van med en kost med mycket gröt, pasta, bröd och liknande så blir det antagligen väldigt mycket om man byter rakt av sådär. Kanske vänjer sig din mage om du backar lite och ökar på gradvis?

Havremjölk innehåller också mycket maltos och det kan ju vara det magen reagerar på.

https://www.vegomagasinet.se/hur-bra-ar-havremjolk 

• Anonym (Oatley)
    Anonym (123) skrev 2023-07-04 06:39:09 följande:

Spannmål är ju rätt tufft för magen så är man inte väldigt van med en kost med mycket gröt, pasta, bröd och liknande så blir det antagligen väldigt mycket om man byter rakt av sådär. Kanske vänjer sig din mage om du backar lite och ökar på gradvis?

Havremjölk innehåller också mycket maltos och det kan ju vara det magen reagerar på.

https://www.vegomagasinet.se/hur-bra-ar-havremjolk 

Det kan ju mycket väl hända - tack för input!
  • Anonym (Dinosaurien)

Varför vill du joxa runt med konstiga mjölksubstitut? Är det till matlagningen eller ska du dricka det? 

Jag tänker att man inte vet hur kroppen reagerar på alla nya produkter, som människor hittar på för att tjäna pengar. Jag tror man kan ta skada av att äta och dricka sådant som marknadsförs som nyttigt på extremt lösa grunder. Jag försöker äta så ursprunglig kost som möjligt och undviker moderna påhitt som som margarin, sojamjölk, havremjölk, mandelmjölk, rapsolja, solrosolja, majsolja, tillsatsämnen, aspartam och andra sockerersättningar, raffinerat socker. Så långt det nu går för att ändå få vardagen att funka i detta samhälle, utan för mycket krångel. 

Om man inte stod på stenåldern, bronsåldern, järnåldern och pressade raps för att kunna ha i maten och mandlar för att kunna dricka istället för mjölk, så tror jag det är säkrast att låta bli. 

Folk är inte särskilt friska idag, om du ser dig omkring. Jag tror att den konstiga maten är en stor bov. Människan tro alltid sig vara så himla smart i den tid den lever i just precis då. Men alla smarta nya idéer som ska vara nyttiga och hälsosamma och framför allt helt ofarliga. Sen hundra år senare har man svart på vitt vad som var en bra idé och vad som var rent vansinne.

Svar på tråden Gasig av havremjölk?