• Anonym (Emilia)

Betala själv för mammografi?

Finns det någon klinik i detta land som man kan gå till och betala allt ur egen ficka för mammografi och HPV-test eller vad det nu kallas? Det där testet som kollar om man har cancer eller början till cancer i livmodern?

• Svar på tråden Betala själv för mammografi?
  • student2013

Det är cellprov du menar.
    Man brukar bli kallad första gången runt 23 år.

Om man kan betala själv för att göra tidigare får di nog kontakta vårdcentralen för att få reda på.

• Anonym (Emilia)
    student2013 skrev 2023-06-25 23:09:55 följande:

Det är cellprov du menar.
    Man brukar bli kallad första gången runt 23 år.

Om man kan betala själv för att göra tidigare får di nog kontakta vårdcentralen för att få reda på.

Cellprov heter det ju ja, jag hade glömt ordet. Jag vet att man blir kallad men jag undrar om man kan betala själv för undersökningarna nånstans på jag antar en privat klinik.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Emilia) skrev 2023-06-25 23:13:43 följande:
    Cellprov heter det ju ja, jag hade glömt ordet. Jag vet att man blir kallad men jag undrar om man kan betala själv för undersökningarna nånstans på jag antar en privat klinik.
    Jag tror inte det. Det här är screening som används preventivt och som alla omfattas av efter en viss ålder. Därav är vården mer reglerad går inte att sökas hos vilken utförare som helst. Du får ju en kallelse till en viss klinik för att göra cellprov resp. mammografi.
    Men hör av dig till vårdvalskontoret i din region. 
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (Ida) skrev 2023-06-26 09:39:46 följande:
    Jag tror inte det. Det här är screening som används preventivt och som alla omfattas av efter en viss ålder. Därav är vården mer reglerad går inte att sökas hos vilken utförare som helst. Du får ju en kallelse till en viss klinik för att göra cellprov resp. mammografi.
    Men hör av dig till vårdvalskontoret i din region. 
    Tack för tips. Jag hade hoppats på att kunna betala själv utan att vänta på att bli kallad.
  • Anonym (Ja)

Man kan iaf få göra mammorafi på egen begäran om man är så  pass gammal att man hamnar utanför åldersspannet som screenas, så samma borde väl rimligen gälla åt andra hållet.

Om du är orolig för något TS, kan du också gå till din VC och få en remiss för en mammograft.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-27 22:29:21 följande:

Man kan iaf få göra mammorafi på egen begäran om man är så  pass gammal att man hamnar utanför åldersspannet som screenas, så samma borde väl rimligen gälla åt andra hållet.

Om du är orolig för något TS, kan du också gå till din VC och få en remiss för en mammograft.

Det är också en väg att gå förstås, om VC kan identifiera symptom/problem vars svar skulle gå att finna via mammografi.
  • Anonym (Huu)

Ring bygdens privata gynekologer och fråga dem. 

Svar på tråden Betala själv för mammografi?