• Anniepannie92

    Måste byta yrke

    Har arbetat som lärare i fem år nu och det har inte gått en dag utan att jag tänkt att en dag ska jag ta mig härifrån. Passar inte som lärare. Det största problemet för mig är nog att jag är känslig för sociala intryck, och det är mycket av det som lärare. Jag gillar undervisningen, och att hjälpa elever nå sitt mål, men jag har inte energin jag behöver till det för att den tar slut. 

    Och jag är just det: helt slut. Och färdig, med att vara lärare. När sommarlovet började detta år föll en sten från axlarna, men ångesten inför höstterminen har redan börjat.

    Någon här som varit lärare och slutat? Vad hände med er? Hur gick ni tillväga?  

  • Svar på tråden Måste byta yrke
  • Astriidlind
    Du har chansen nu att söka nytt jobb under sommaren med tanke på era långa sommarlov. Var inte kvar någonstans där du har ångest. Jag jobbade som kriminalvårdare i 6 år. Började verkligen hata mitt jobb mot slutet. Är 34 år med två små barn och gjorde valet att plugga en yh-utb. Bästa jag gjort!! 
  • Stooler

    Slutat 2 gånger, båda gångerna helt dränerad på ork och energi. Gillar barn och undervisning jättemycket men politikerna har förstört skolan efterhand. I princip gjort det omöjligt att fokusera på att få till en bra undervisning. Extra stöd till enskilda elever, försöka tillmötesgå föräldrar, sära på bråkstakar och få upp intresset hos omotiverade kids utan några direkta verktyg.  Har man dessutom fått in ett par nyanlända elever som är helt utan svenska/engelska språkkunskaper så är det mer än 100% av arbetstiden som går åt till annat än bra undervisning.

    Jag har ett par fd kollegor som börjat som utredare hos polisen, andra har sökt sig till HR (human resource) på större företag. Själv ägnar jag mig åt mitt konsultföretag på deltid och pensionerat mig i övrigt.

Svar på tråden Måste byta yrke