• Anonym (ts)

Måste flytta ihop med mitt ex

Har ingenstans att bo. Kan eventuellt flytta till mitt ex istället för att vara hemlös.
    Har ingen familj eller släkt i livet. Inga vänner som jag kan bo hos.
    Har lång kötid i Bostadsförmedlingen men har skulder och kronofogden så har svårt att bli godkänd trots nr 1 i kön.
    Är arbetssökande (har timjobb ibland) och lever på försörjningsstöd. 
    Andrahand är alldeles för dyrt så den möjligheten har jag inte.
    Mitt ex vill nog att jag bor där men han är dömd för misshandel av mig så jag vet inte om det går.
    Tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Måste flytta ihop med mitt ex
  • Anonym (Att välja sina strider)

Prata med din handläggare på försörjningsstöd ang. din bostadssituation. När du ordnat ett boende kan du ju inte få hjälp av dem att ordna något tillfälligt och i min värld är det rimligare att vara bostadslös, än att åter sätta sig i en situation där man riskerar våld.

• Anonym (ts)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-06-27 08:50:12 följande:

Prata med din handläggare på försörjningsstöd ang. din bostadssituation. När du ordnat ett boende kan du ju inte få hjälp av dem att ordna något tillfälligt och i min värld är det rimligare att vara bostadslös, än att åter sätta sig i en situation där man riskerar våld.

Handläggaren vet om min situation men kommer inte göra någonting. 
    Jag har inga övriga problem (psykisk ohälsa, missbruk el liknande) så jag måste kunna lösa detta på egen hand. Det kan jag dessvärre inte. 

Men du skulle alltså hellre bo på gatan eller eventuellt nåt härbärge nån natt ibland än under tak i lägenhet?
    Jag tror risken att det skulle ske igen är minimal då han suttit av sitt straff och genomgått behandling.  Men helt säker kan jag såklart inte vara. Men det kan jag inte vara med någon annan heller, det kan ingen vara.
  • Anonym (F)

Var bor du nu? Kan du inte bara hyra ett rum hos någon?

Du ska INTE till ditt ex!!

• Anonym (ts)
    Anonym (F) skrev 2023-06-27 09:13:18 följande:

Var bor du nu? Kan du inte bara hyra ett rum hos någon?

Du ska INTE till ditt ex!!

Nej, har husdjur som jag vill ha kvar. Finns ingen som hyr ut rum där man får ha djur. 
    Har boende ett par dagar till. Sen får exet ta djuren i alla fall så dem får det bra.
  • Anonym (F)
    Anonym (ts) skrev 2023-06-27 09:16:54 följande:
    Nej, har husdjur som jag vill ha kvar. Finns ingen som hyr ut rum där man får ha djur. 
    Har boende ett par dagar till. Sen får exet ta djuren i alla fall så dem får det bra.
    Var bor du nu? Bra att exet kan ta djuren men det är ingen långsiktig lösning. Du kanske kan hyra annat privat, en liten stuga eller så.

Du kan skaffa dig en utbildning så du har lättare att få vettiga jobb. Som studerande har du fast inkomst och lättare att få hyra.
  • Anonym (Em)
    Anonym (ts) skrev 2023-06-27 09:16:54 följande:
    Har du ens försökt hitta ett rum där du kan ha dina djur med? Jag har hyrt ut rum till personer som haft både hundar och hamstrar, så det finns definitivt. Tror inte att jag är den enda som tillåtit husdjur. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Em) skrev 2023-06-27 09:35:09 följande:
    Har du ens försökt hitta ett rum där du kan ha dina djur med? Jag har hyrt ut rum till personer som haft både hundar och hamstrar, så det finns definitivt. Tror inte att jag är den enda som tillåtit husdjur. 
    Har letat i snart 1 år. 

Jag kan inte studera då jag inte har någonstans att bo. Har sökt och kommit in på en (för mig) drömutbildning och blev godkänd till lån och bidrag från csn.
    Men blev tvungen att hoppa av pga boendesituationen. Hade garanterat fått jobb inom 1 år om jag hade kunnat studera.

Känns rätt hopplöst allting, men har svårt att ge upp trots att jag ofta vill det.

Tacksam för era svar.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (ts) skrev 2023-06-27 09:43:59 följande:
    Har letat i snart 1 år. 

Jag kan inte studera då jag inte har någonstans att bo. Har sökt och kommit in på en (för mig) drömutbildning och blev godkänd till lån och bidrag från csn.
    Men blev tvungen att hoppa av pga boendesituationen. Hade garanterat fått jobb inom 1 år om jag hade kunnat studera.

Känns rätt hopplöst allting, men har svårt att ge upp trots att jag ofta vill det.

Tacksam för era svar.
    Kan du hitta liknande studier någon annanstans där det är lättare att få studentbostad?
  • Anonym (Lollo)

Jag förstår att husdjuren betyder mycket för dig, jag har själv flera djur. Men just nu borde du fokusera på att styra upp ditt liv med bostad, utbildning och jobb. Gör dig av med djuren så att du får boende, plugga och sen när du landat ett jobb kan du skaffa djur. 
    Du förstår väl själv att du inte kan flytta in till ditt ex som misshandlat dig? 

Svar på tråden Måste flytta ihop med mitt ex