• Anonym (Vilsen)

Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?

Min man vill skiljas. Vi står på lägenheten bägge två. Han har mer Köpoäng än mig, är så svårt med lägenhet. Han vägrar flytta på sig. Efter många om och Men hade jag tur och hittade en lägenhet.

-Han kommer behålla alla möbler , tv, mm.
    - Vi har en bil som jag köpte för min pappas arv gemensamt. får 85000:-
    - En gitarr värde: 30 0000:- arv från min pappa. 
    - Mannen har ett företag värd kanske 200 00 - 300 000 i aktier Eller vad det heter.

Vår ekonomi under åren: 
    Jag har jobbat ca 75% , han heltid.
    Har barn. Hade tänkt börjar gå upp nu när den lilla blir 6 år. 
    Der innebär att han tjänat mer än mig alla år. Hamnade också i en utmattningsdepression för några år sedan, och var i bland varit sjukskriven i mellanåt kortare perioder. 
    i snitt har jag tjänat mellan 10-17 000 i månaden. Och han runt 24-25000kr.

Jag fick ett arv från min pappa på nästan 700 000:- som är slut. Vi har gemensabt använt detta. så jag hjälpte även  honom att lösa in sitt lån i företaget på 100 000:-.
    Dock fick han 250 000:- i utdelning strax efter detta. Inget sparande kvar. Jag vet, sjukt Och skäms över det. Vi har inga skulder ä.

Hans upplägg:

-Han har kvar hela värdet av sitt företag
    - han behåller lägenhet och alla saker 
    - vi delar lika på bilen 
    - vi säljer gitarren, halva var 

Allt bara snurrar, och folk omkring mig säger att detta inte är rättvist uppdelat.

Kanske lättare för någon som utomstående . Vi har inga äktenskapsförord på något detta.
  • Svar på tråden Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?
  • Anonym (D)

Du behöver anlita en jurist (kolla upp om hemförsäkringen betalar!) och se till att ni får gjort en ordentlig bodelning.

Den uppdelning han vill göra låter extremt orättvis. Ni ska dela så att ni får lika mycket var. Ska han ha kvar både företag, lägenhet och bohag så måste han ge dig pengar I gengäld.

• Anonym (rättvist delande)

Hej

Det låter som han lurar dig, vid en skilsmässa delar man 50/50 om man inte har äktenskapsförord.

Han får ersätta dig för möbler mm , antingen ge dig hälften eller ersätta dig ekonomiskt.

Du borde ju oxå ersättas för värdet på aktiebolaget, dvs han får ge dig halva företaget eller motsvarande summa, du har ju dessutom betalt 100k till det.

• Anonym (zåäö)

Är ni gifta eller samboende?

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (zåäö) skrev 2023-06-27 11:11:53 följande:

Är ni gifta eller samboende?

Vi är gifta 
  • Anonym (Jur)

Antagande: Ni är gifta och varit ett par i mer än fem år

Ska man föja äktenskapsbalken och reglerna kring bodelning

Ska allt räknas samma och utifrån den summan ska ni ha lika mycket. 

Snabbräknar jag finns det ungefär 365 kkr, ni ska ha hälften var, dvs 188 kkr

Tar du bil och gittar blir det 115 kkr. Vill han sen behålla företaget får han ge dig ca 70 kkr på något sätt. Plus hälften av möblerna.

Sen går det att ha ett långt resonemang om att du gett honom och hans företag en massa pengar under åren mm men svårt att få igenom det i en domstol.

Tycker du ska anlita ett proffs för att få lite stöd.

• Anonym (hpller)

Håller med, ta till jursit. Annas kommer detta också gnisslas mellan er för all framtid och du kommer bli bitter

• olof 45

Det är glasklart att han försöker lura dig, och lura dig stort!

Punkt nummer ett, och viktigast; ni ska dela allt 50/50! Han tycker ni ska dela bil och gittarr (som du ärvt av din pappa!!) 50/50, och allt annat (!) ska han ta? Är han helt korkad?

Punkt två: om arvet från din pappa var enskild egendom (?), så ska du ha tillbaka allt som ni spenderade arvet på INNAN ni lägger resten i en pott och delar 50/50...

LÅT DIG INTE LURAS AV DENNA GIRIGA MAN!!

• Anonym (Vilsen)

Tack snälla för alla era svar!

jag höll på att gå med på detta, han har talets gåva.

Han menar på att han har tjänat mer än mig alla år och därför är jag ?skyldig? honom detta. 

• LFF

Ja, du blir lurad.

Halva bohaget (eller värdet av det samma) är ditt.
    Halva företaget är ditt.

Har din pappa skrivit något om att arvet efter honom är enskild egendom? I så fall är gitarren din och ingår inte i bodelningen. Annars är halva värdet på den hans och ni får kvitta det beloppet mot allt annat som ingår i bodelningen.

Men som sagt, ta hjälp av en jurist vid bodelningen.

• Tomelilla15
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-06-27 11:00:12 följande:
    Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?
    Min man vill skiljas. Vi står på lägenheten bägge två. Han har mer Köpoäng än mig, är så svårt med lägenhet. Han vägrar flytta på sig. Efter många om och Men hade jag tur och hittade en lägenhet.

-Han kommer behålla alla möbler , tv, mm.
    - Vi har en bil som jag köpte för min pappas arv gemensamt. får 85000:-
    - En gitarr värde: 30 0000:- arv från min pappa. 
    - Mannen har ett företag värd kanske 200 00 - 300 000 i aktier Eller vad det heter.

Vår ekonomi under åren: 
    Jag har jobbat ca 75% , han heltid.
    Har barn. Hade tänkt börjar gå upp nu när den lilla blir 6 år. 
    Der innebär att han tjänat mer än mig alla år. Hamnade också i en utmattningsdepression för några år sedan, och var i bland varit sjukskriven i mellanåt kortare perioder. 
    i snitt har jag tjänat mellan 10-17 000 i månaden. Och han runt 24-25000kr.

Jag fick ett arv från min pappa på nästan 700 000:- som är slut. Vi har gemensabt använt detta. så jag hjälpte även  honom att lösa in sitt lån i företaget på 100 000:-.
    Dock fick han 250 000:- i utdelning strax efter detta. Inget sparande kvar. Jag vet, sjukt Och skäms över det. Vi har inga skulder ä.

Hans upplägg:

-Han har kvar hela värdet av sitt företag
    - han behåller lägenhet och alla saker 
    - vi delar lika på bilen 
    - vi säljer gitarren, halva var 

Allt bara snurrar, och folk omkring mig säger att detta inte är rättvist uppdelat.

Kanske lättare för någon som utomstående . Vi har inga äktenskapsförord på något detta.
    Familjeliv är fel ställe att fråga! Anlita en jurist, finns inga alternativ till det! 
Svar på tråden Är detta en rättvist uppdelning ? Känns som han får mer?