• Ensam888

Vi är 3 som mår dåligt

Jag måste någonstans skriva av mej och få lite feedback vart eller hur jag ska stå på benen , vem jag ska kontakta.

Jag är sjukpensionär och har psykiska problem ( PTSD ) och kroppsliga sedan 8 år tillbaka , så kämpar en hel del med att hålla mej kvar på jorden .

Min man har adhd och även han kämpar med psykiskt ohälsa , även vad jag tror bipolär då hans liv svänger en hel del .
    håller precis på nu att ta oss igenom hans spelande som gav han skulder på 3 siffriga belopp . Och det är jag som får plocka upp spillrorna.
    Fixa ekonomiska, tröst och ta hand om hans dåliga mående , ringa runt och lösa allt . Säga nej till saker han köper . 

Har en dotter på 27 som haft missbruks problem , ren sedan 4 år tillbaka men har inte kommit in i arbetslivet än . Hon behöver hjälp med allt . Handla , åka till läkare etc
    Även hon har Adhd . Igår kom hon hit , bor i egen lägenhet sedan 1 år , helt tom , ingen livslust . Har kontaktat hennes handläggare på beroende centrum och dom skulle ringa idag .

Men vem tar hand om mej , jag har ingen jag kan prata med , vill bara skrika rätt ut och dra och gömma mej .orkar inte få ihop två personers liv . 
    Hur ska jag lyckas när jag ingen energi har 

• Svar på tråden Vi är 3 som mår dåligt
  • Fjäril kär

Du hjälper dig själv med att din man får fixa hjälp på egen hand.  Han är vuxen och vet hur Google fungerar och kan själv ringa sina samtal. 

Även din dotter vet hur och vart hjälp finns.

Mår båda så dåligt att dom är utan livslust så finns psykakuten .

Att du stöttar som anhörig är en sak och kan lyssna men dom är vuxna människor som är fullt fungerande och kan själv

Säg som det är att detta knäcker dig och att ni alla tre måste söka hjälp på egen hand. 

Du måste vara tydlig och säga nej. 

• Ensam888
    Fjäril kär skrev 2023-06-27 13:46:11 följande:

Du hjälper dig själv med att din man får fixa hjälp på egen hand.  Han är vuxen och vet hur Google fungerar och kan själv ringa sina samtal. 

Att du stöttar som anhörig är en sak och kan lyssna men dom är vuxna människor som är fullt fungerande och kan själv

Säg som det är att detta knäcker dig och att ni alla tre måste söka hjälp på egen hand. 

Ja jag förstår de men om jag inget gör så händer inget . 

ex min mans ekonomi kommer rasa mer , vi har delad men drabbar mej ändå . 

Min dotter kommer hamna på gatan om ingen hjälper henne . 

ska messa gubben idag och säga att de är för mkt för mej nu . 

• Fjäril kär
    Ensam888 skrev 2023-06-27 13:59:40 följande:

Att inget händer är väl för att dom förväntar sig att du ska göra jobbet åt dom.. 

Du kan givetvis finnas som moraliskt stöd under samtal och besök men dom måste själva göra jobbet. 

Är dom så handlingsförlamad och nedbruten  så skjutsa in dom till psyk och säg hjälp. 
  • Anonym (gg)
    Ensam888 skrev 2023-06-27 13:59:40 följande:

Har hon stöd som personligt ombud som kanske kan ta en del av arbetet?
  • Anonym (gg)
    Fjäril kär skrev 2023-06-27 13:46:11 följande:

Fullt fungerande är de ju inte när alla tre har diagnoser. 
  • Ensam888
    Anonym (gg) skrev 2023-06-27 18:09:18 följande:
    Fullt fungerande är de ju inte när alla tre har diagnoser. 

Jo jag sa det till han idag 
    dessutom en bil som måste säljas så vi har råd att leva vidare .
    de är nu 6 mån sedan bilen skulle säljas så blev lite smått arg idag 

men vet ni , jag är då en surkärring och sjukt dum i huvudet och fick mej en rejäl utskällning. 

Så idag orkade jag inte mer , har ansökt om skilsmässa . 

• Anonym (gg)
    Ensam888 skrev 2023-06-28 04:15:31 följande:

Jo jag sa det till han idag 
    dessutom en bil som måste säljas så vi har råd att leva vidare .
    de är nu 6 mån sedan bilen skulle säljas så blev lite smått arg idag 

men vet ni , jag är då en surkärring och sjukt dum i huvudet och fick mej en rejäl utskällning. 

Så idag orkade jag inte mer , har ansökt om skilsmässa . 

Okej jag fattar.

Jag har varit i en situation med ett barn (nu vuxet) med diagnos och en partner med diagnos. Jag valde också att lämna partnern, då fick jag mycket mer energi att lägga på att hjälpa mitt barn med diagnos. Jag tycker barnen är viktigare, även om de är vuxna.
  • Ensam888
    Anonym (gg) skrev 2023-06-28 20:08:02 följande:
    Okej jag fattar.

Jag har varit i en situation med ett barn (nu vuxet) med diagnos och en partner med diagnos. Jag valde också att lämna partnern, då fick jag mycket mer energi att lägga på att hjälpa mitt barn med diagnos. Jag tycker barnen är viktigare, även om de är vuxna.

Ja precis . 

tar för mkt energi att hjälpa två . 

efter jag blev arg så verkar det mesta funka . Städning etc 
    Ska de vara så ? 

• Anonym (oj)

Dottern får ta hjälp på egen hand, hon är vuxen.
    Säg till din man att söka vård.

Ni har alla ansvar för era egna liv, och ni har alla ansvar för er egen lycka.

Svar på tråden Vi är 3 som mår dåligt