• Snubbeltråd2000

    Är min partner alkoholist?

    Är särbo med min partner pga jobb. Planen är att vi ska flytta ihop när jag fått jobb i hans stad. Under de åren vi varit tillsammans så har vi fått ett barn som nu börjat förskolan här där jag bor. Pappan är ofta här men är inte särskilt intresserad av barnet. Han jobbar mycket, är jämt stressad, sover dåligt dricker mycket och är allmänt enbart intresserad av sig själv. Om vi inte haft barn hade jag lämnat för länge sen... Nu känns det som att han dricker mer och mer. 2-3 liter öl varje kväll, och ibland ännu mer på helgen. Jag känner obehag när vi ska åka bil nånstans (jag har ej körkort eller bil) när han sover så lite i veckorna när han dessutom dricker mycket. Ibland dricker han en starköl en timme innan vi ska åka nånstans på helgen oxå. Vågar inte ta upp problemet då han lätt blir arg och inget någonsin är hans fel. Skulle han bli arg och lämna mig skulle han definitivt kräva att få ha vårt lilla barn varannan helg bara för syns skull. Det är väldigt viktigt för honom vad grannarna tycker. Tror inte jag kan få ensam vårdnad bara för att jag säger att han dricker mycket, det kan han ju enkelt förneka. Vad göra? 

  • Svar på tråden Är min partner alkoholist?
  • Anonym (Jag)

    Han har definitivt alkoholproblem och det är INTE någon ni bör flytta ihop med. Inte ens om han var nykter med tanke på hur ointresserad han är av er.

  • Anonym (r)

    Ja, din partner har problem. Nej, du ska inte stanna hos honom. Han dricker innan ni ska iväg?! Du har ett barn att prioritera.

  • Anonym (Nej)

    Så du låter honom köra dig och ert gemensamma barn fast han druckit alkohol...? Skärpning ts!

    Nej, ni ska inte flytta ihop och han kan ha umgänge men med tanke på hans alkoholism så är det inte lämpligt att han kör barnet utan då får de ses i närheten av där ni finns. Du kan prata med soc om detta för att få stöd i det beslutet. Du har en skyldighet att skydda ditt barn!

  • EnAnonumius
    Snubbeltråd2000 skrev 2023-06-27 15:19:51 följande:
    Är min partner alkoholist?

    Är särbo med min partner pga jobb. Planen är att vi ska flytta ihop när jag fått jobb i hans stad. Under de åren vi varit tillsammans så har vi fått ett barn som nu börjat förskolan här där jag bor. Pappan är ofta här men är inte särskilt intresserad av barnet. Han jobbar mycket, är jämt stressad, sover dåligt dricker mycket och är allmänt enbart intresserad av sig själv. Om vi inte haft barn hade jag lämnat för länge sen... Nu känns det som att han dricker mer och mer. 2-3 liter öl varje kväll, och ibland ännu mer på helgen. Jag känner obehag när vi ska åka bil nånstans (jag har ej körkort eller bil) när han sover så lite i veckorna när han dessutom dricker mycket. Ibland dricker han en starköl en timme innan vi ska åka nånstans på helgen oxå. Vågar inte ta upp problemet då han lätt blir arg och inget någonsin är hans fel. Skulle han bli arg och lämna mig skulle han definitivt kräva att få ha vårt lilla barn varannan helg bara för syns skull. Det är väldigt viktigt för honom vad grannarna tycker. Tror inte jag kan få ensam vårdnad bara för att jag säger att han dricker mycket, det kan han ju enkelt förneka. Vad göra? 


    Det är på tiden att du växer upp nu TS, och skärper till dig.
    Du är förälder och det är din plikt att skydda barnet, man skall inte sätta sig i en bil med en förare som har druckit alkohol innan körning. Han kör ju för böflen påverkad.

    Du skriver även att ni skall flytta ihop. Är du riktigt nykter själv?  Varför skall man flytta ihop med en sådan person "som du annars skulle lämnat" om ni inte har barn ihop, då han dricker mycket, är själv centrerad? Nej TS vakna upp, en vettig förälder (man eller kvinna) hade knappast flyttat ihop med en sådan person (man/kvinna)..
    Varför vill du utsätta ERT barn för sådan dålig uppväxtmiljö?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Sanna)

    Tipsa polisen om att han kör full så de kan stoppa honom och testa. Kanske blir ett uppvaknande för honom. 

  • Anonym (Lis)
    Det är din skyldighet att skydda ditt barn. Sätt er inte i bilen är han druckit!
    Du kan orosanmäla att han vill köra ert barn när han är påverkad men då krävs också att du försökt skydda barnet, annars kommer soc undra varför du inte gjorde nåt när du visste att han var berusad och det slår tillbaka på dig.

    Du ska inte flytta ihop med honom så som situationen är. Du ska kräva att han söker hjälp. Vägrar han det så lämna. Tar han tag i problemet så kan du överväga flytt längre fram utifrån hur det utvecklar sig.

    Gör du slut och ni inte är överens om var barnet ska bo ska förmodligen nuvarande boende bestå. Han har såklart umgängesrätt även om barnet bor hos dig, men har han svårt att lämna på förskolan är det kanske enklast att han har varannan helg samt nån kväll i veckan.Han är kanske inte intresserad av så mycket mer än så...
    (och vårdnaden är ju fortsatt gemensam) 
    Om ni kommer överens om tex 2-2-3 uppdelning för barnet så kan du orosanmäla honom pga drickandet, då kommer ju soc hålla lite koll på det.
    Be förskolan ha koll så han inte är påverkad när han hämtar.
    försök lägga som villkor att han ska gå i behandling om du ska gå med på fler dagars umgänge än varannan helg tex.
  • Anonym (Prio)

    Strunt samma vad han är. Du är en mamma som låter ditt barn åka med en person du vet har druckit. 

Svar på tråden Är min partner alkoholist?