• Anonym (Xxx)

Någon som ”ångrat” att ni skaffar 2 barn istället för bara 1?

Ok, förstår att man aldrig ångrar ett barn såklart men finns det ni som tycker att ni nu såhär i efterhand kanske borde nöjt er med 1 barn? Typ att allt var så mycket enklare med bara ett barn, att det blev så mycket jobbigare med 2 barn, att det inte blev som ni tänkt osv?

Önsksr endast svar från er som känner så. Ni som är nöjda med att ni skaffade 2 eller fler behöver inte svara. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Någon som ”ångrat” att ni skaffar 2 barn istället för bara 1?
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (Xxx) skrev 2023-06-28 17:24:14 följande:
    Någon som ?ångrat? att ni skaffar 2 barn istället för bara 1?

Ok, förstår att man aldrig ångrar ett barn såklart men finns det ni som tycker att ni nu såhär i efterhand kanske borde nöjt er med 1 barn? Typ att allt var så mycket enklare med bara ett barn, att det blev så mycket jobbigare med 2 barn, att det inte blev som ni tänkt osv?

Önsksr endast svar från er som känner så. Ni som är nöjda med att ni skaffade 2 eller fler behöver inte svara. Tack på förhand :)

Jag ångrar absolut att vi skaffade, önskade ytterligare ett barn, eftersom det är ett barn med behov av mer omsorg och tillsyn en de flesta. Och att barnet faktiskt ger så oerhört mycket mer arbete än man kan föreställa sig på förhand.

Däremot så ångrar jag faktiskt inte alls att vi ville ha ytterligare ett barn och att vi faktiskt siktade på det. Det var ju en barnönskan som vi hade och än idag kan jag bli sugen på fler barn...

Jag tänker att stora livsbeslut faktiskt landar i att man framöver faktiskt, med facit i hand skulle gjort annorlunda, men att man ju ändå måste göra det som man i stunden faktiskt tror på.

Jag vet ju att jag skulle ha uppskattat ett mindre arbetskrävande barn mer, men man får ju det man får.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Absolut) skrev 2023-06-28 17:37:47 följande:
    Jag ångrar absolut att vi skaffade, önskade ytterligare ett barn, eftersom det är ett barn med behov av mer omsorg och tillsyn en de flesta. Och att barnet faktiskt ger så oerhört mycket mer arbete än man kan föreställa sig på förhand.

Däremot så ångrar jag faktiskt inte alls att vi ville ha ytterligare ett barn och att vi faktiskt siktade på det. Det var ju en barnönskan som vi hade och än idag kan jag bli sugen på fler barn...

Jag tänker att stora livsbeslut faktiskt landar i att man framöver faktiskt, med facit i hand skulle gjort annorlunda, men att man ju ändå måste göra det som man i stunden faktiskt tror på.

Jag vet ju att jag skulle ha uppskattat ett mindre arbetskrävande barn mer, men man får ju det man får.
    Om jag uppfattade det rätt så var det alltså barn nr2 så var mer krävande?
  • Anonym (Livets lott)

Ja... Alltså jag kan många gånger tycka att livet är en pina just för att man skaffade barn... Men just nu är den 3dje jobbigast.. det är hon som begränsar oss så vansinnigt. Man har blandade känslor. Tänk om man varit barnfri, slippa alla konflikter å skit, mer tid för varandra, mer egentid.

Blir inte en fjärde ialf.

• Anonym (Xxx)
    Anonym (Livets lott) skrev 2023-06-28 18:34:23 följande:

Ja... Alltså jag kan många gånger tycka att livet är en pina just för att man skaffade barn... Men just nu är den 3dje jobbigast.. det är hon som begränsar oss så vansinnigt. Man har blandade känslor. Tänk om man varit barnfri, slippa alla konflikter å skit, mer tid för varandra, mer egentid.

Blir inte en fjärde ialf.

Jag blir mest förundrad hur man orkar skaffa 3. Då måste man ha ett starkt psyke. Inget illa menat men för mig är det HELT otänkbart med 3. :)
  • Anonym (zxc)

Nej tvärtom! Är så glad över att vi skaffade en tvåa då syskonen har så mycket glädje av varandra och jag har alltid velat ha två barn och tycker att fördelarna överväger nackdelarna men såklart att det är jobbigare med två än ett barn. 

• Anonym (Absolut)
    Anonym (Xxx) skrev 2023-06-28 18:24:51 följande:
    Om jag uppfattade det rätt så var det alltså barn nr2 så var mer krävande?
    Precis. Barn 2 ÄR oerhört krävande, på nivån att hen kommer behöva stöd som vuxen.... 

Men att ångra ett så stort livsbeslut är ju också att faktiskt ha livets sorg över att saker inte blir som man tänkt. Vad ni än väljer får ni leva med det och själva grejen med barn är faktiskt att man får, vad man får.

Hur ni än gör, så blir det som det blir. Mängder av människor är nöjda med att ha två och jag tänker att just upplevelsen av att få ett barn till, när man faktiskt redan är lite van också gör andra barnet lättare. Man har mer erfarenhet, både av sitt eget och barn i allmänhet, när man redan har fått igenom det en gång.
Svar på tråden Någon som ”ångrat” att ni skaffar 2 barn istället för bara 1?