• Linda1976

Hur mycket bättre är dinkelmjöl egentligen?

Japp det undrar jag! Är dinkelmjöl jättemycket bättre än vanligt vetemjöl? En påse dinkel kostar ca 50:- och vanligt mjöl 7-8:-. Spelar iofs ingen roll, det blir ju inte så dyrt ändå, men jag funderar iaf.

Är det nån som har koll, eller nån bra dinkel-länk?

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Svar på tråden Hur mycket bättre är dinkelmjöl egentligen?
  • Jennie Brunflo

Ja...det beror ju på vad man menar med bra.

Det är ju bra för att det har lågt GI.
    Sedan är det ju dåligt för att det är så jädrans dyrt.

Jag tror det är så att i vanliga bullar och bröd och sådant kan man inte enbart använda dinkel - man måste blanda det med vanligt mjöl också.

• Linda1976

Nja... jag har bytt ut allt mjöl mot dinkel och det funkar!

TÄnkte mer på om det är jättemycket nyttigare, bortsett från att det är lägre Gi då. Jag bakar ju numera allt bröd själv, så även om det kostar 50:- så är det ju ändå billigare än att köpa allt bröd

Nu vaknar Alice, gotta go!!

• Jennie Brunflo

Ja...alltså....jag tycker inte det är sååå mycket bättre att det är värt dom pengarna det kostar......men men......du är ju vråltät så du kan väl lägga ut dom pengarna.

• vics

trollens mamma
    kanske heter spelt i finland? spelt el dinkelmjöl är väl det valigaste namnen..

• Linda1976

vråltät? Njae.... men visst,varför hyckla? Jag tittar inte på priserna på ICA precis.
    OT, sorry

Ja, speltvete heter det också!

Får surfa runt på dinkel helt enkelt!

• mjukisvicki

har med sett det där om dinkel men har inte hittat det i affärerna

• Linda1976

Ica maxi har, står vid det vanliga mjölet!

• mjukisvicki

aha då får jag kolla.. nästa gång jag är där men 50kr är ju svindyrt

• vics

50 kr är det för typ siktat mjöl? jag brykar köpa finax dinkelmjöl som jag gör surdeg o bakar matbröd av o det kostar typ 20 kr max för 1 kg..dinkelbröd är ju bara sååå gott!

• Smultronet12

Ställde en liknande fråga tidigare och fick då detta som svar;

Dinkelmjöl är en gammal vetesort som odlades redan på stenåldern. Dinkelmjöl har en hög halt av protein och är rik på B-vitaminer och mineralämnen.
    Tyvärr är det ju så här att vid förädlingen av spannmål så avlägsnas ju de yttre lagren på sädeskornen och då försvinner en stor del av de näringsämnena som behövs för cellernas funktion, nämligen lipider och steroler. Dinkelmjöl har ett hårt skal och därför skyddas det näringsrika vetekornet vid förädlingen.
    Äter man mycket vitt bröd, vitt ris och så vidare kan man komplettera sin kost med något som heter Tre-en-en, som är ett kosttillskott som består av vetegroddar, riskli och sojabönor (glutenfritt) som ger en god hälsa och cellfunktion. Vi människor är ju uppbyggda av celler och vi mår som våra celler gör.

• Linda1976
    47:- kostar det för 2 kg, det finns både siktat och fullkorn, det är från Berte kvarn. Men det blir rätt mycket bröd på 2 kg, så det är fortfarande billigare än köpebröd. Och framför allt godare!
  • pelagonia

Hej !

Har sedan en tid tillbaka börjat med dinkel i bak i stället för mjöl. Tycker det blir mycket godare och luftigare kanelbullar.

Gå gärna in på www.dinkelcentrum.se och läs mer om dinkel. Det finns andra sorter som flingor, mannagryn, pasta m.m.

Svar på tråden Hur mycket bättre är dinkelmjöl egentligen?