• Anonym (TS)

Virrig, glömsk och tanklös eller utmattad?

Jag vågar knappt umgås med folk mer pga att jag uppfattas som tanklös och egoistisk. Det är inte sån jag är, jag blir orolig att jag börjar vli dement eller nåt. Har haft några jobbiga år bakom mig och det kanske satt sig. Jag glömmer att deisha folk så de får påminna mig och vissa verkar tycka att jag är omogen/snål vilket jag inte är. Tvärtom. Jag gllmmer att fråga saker om dem, om deras anhöriga legat på sjukhus t.ex. jag bara glömmer. Då verkar jag inte bry mig. Jag kom på att jag lovade bjuda en vän på middag för ett bravtag sen men har glömt bort det. Insög det när hon betett sig konstigt och undvikit mig. Jag tappar kontrollen över mitt liv. Jag glömmer saker. Har till och med varit sen med räkningarna (ca 5 dagar) för första gången i mitt liv. Samtidigt ärnjag teött jämt. Jag är i 40 årsåldern. Någon som känner igen sig eller har en ide om vad det kan vara.

• Svar på tråden Virrig, glömsk och tanklös eller utmattad?
  • Anonym (TS)

Deisha = swisha

Ursäkta alla slarvfel men det är också så typiskt mig. 

• Anonym (Tips)

Vad jobbigt det låter!

Jag lider mycket av glömska till och från.
    Det är ofta en bieffekt av långvarig stress.

Jag tror det kan hjälpa dig att göra avslappningsövningar, andningsövningar och så skriva upp mycket påminnelser i mobilen när det är något extra viktigt, utöver att skriva upp i kalendern då.

Ett tips angående räkningarna är att ha som vana att alltid betala dem precis när du ser dem (om du får dem i vanlig post.) Då är du ju ändå hemma.
    Jag brukar göra så.
    OM jag inte betalar på en gång så ligger räkningen på skrivbordet så den ser jag, och när den är betalad så skriver jag på papperet att den är betald så att det blir visuellt tydligt, så slipper man oroa sig för att ha missat att betala trots att man trott att man gjort det.

jag har betydligt mycket problem med glömska på grund av ångest och sömnbrist, men- det viktiga är att skriva upp allt och gör allt viktigt så fort som möjligt, och att sätta påminnelser i mobilen.

Hoppas något av de här tipsen kan hjälpa dig. :)

• Anonym (TS)

Jag har 10-20 påminnelser i mobilen varje dag. Men jag glömmer kolla dem, haha. Räkningarna har jag på internetbanken men jag glömmer ju att logga in där ibland. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Tips) skrev 2023-06-30 11:43:28 följande:
    Jag skriver också mycket listor på kollegieblock utöver det jag skriver i mobilen. :)
    Jag var både kalender och mobilkalender. Funkar inte alltid. Det blir för mycket påminnelser. Men det hade inte funkat alls utan.
  • Anonym (Stress?)

Man kan bli sån av stress. Mycket på jobbet? Sjuka föräldrar eller liknande?

• Anonym (Tips)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-30 12:00:55 följande:

Jag har 10-20 påminnelser i mobilen varje dag. Men jag glömmer kolla dem, haha. Räkningarna har jag på internetbanken men jag glömmer ju att logga in där ibland. 

Hör du inte när mobilen ringer eller vibrerar?
  • Anonym (Oj)

Kontakta vården, kan vara början på demens. Uteslut fysisk orsak om det går. Se över ditt liv med stress, sömn och motion. Har du för många åtaganden?

Alla kan vi glömma ibland men i ditt fall känns det som du glömmer det mesta. Varför så många påminnelser, vad är det för saker du måste göra varje dag som du inte kommer ihåg? 

Svar på tråden Virrig, glömsk och tanklös eller utmattad?