• Anonym (Tand)

Djupa tandfickor.

Hej!

Jag har ev tandlossning. Det snackas om djupa fickor, men hur ser man om man har djupa fickor? är det något som är synligt?

kan någon skicka en bild?

• Svar på tråden Djupa tandfickor.
  • Anonym (Tand)

Är tandfickor samma sak som tillbakadraget tandkött?

• Anonym (H)

Fickor innebär bennedbryning i käken och då rötter sitter fast där kan tänder bli lösa om fickorna blir för djupa. Detta syns på röntgen och också genom undersökning då fickor mäts

• Anonym (Tand)
    Anonym (H) skrev 2023-06-30 15:53:42 följande:

Fickor innebär bennedbryning i käken och då rötter sitter fast där kan tänder bli lösa om fickorna blir för djupa. Detta syns på röntgen och också genom undersökning då fickor mäts

Jahaaa! Vad knasigt. Jag trodde att det tillbakadragna tandköttet är själva fickorna.. för det ser lite ut som fickor
  • Anonym (H)
    Anonym (Tand) skrev 2023-06-30 16:05:36 följande:
    Jahaaa! Vad knasigt. Jag trodde att det tillbakadragna tandköttet är själva fickorna.. för det ser lite ut som fickor
    Be din tandläkare el hygienist att visa dig röntgenbilderna. Tillbakadragna tandköttet beror nog på att du borstat för hårt, använd mjuk tandborste alt eltandborste som indikerar på att du borstat för hårt. Vad gäller fickorna är det viktigt med rengöring mellan tänderna och regelbundet ta bort tandsten. Paroex tandkräm är bra för inflammation
  • Anonym (Liten)

Djupa fickor syns inte utan tandläkaren eller tandhygienisten mäter längs med tanden och ner under tandköttet.

Jag har tillbakadraget tandkött på flera kindtänder som är tandborstskador, men har inga fickor alls.

• Tow2Mater

Tillbakadraget tandkött kan ha många orsaker.

Ett tillbakadraget tandkött innebär oftast att någonting i munhålan är i obalans. Det kan exempelvis röra sig om en tandköttsjukdom. Det vanligaste är att du drabbats av tandköttsinflammation men det finns även andra faktorer som kan orsaka ett tillbakadraget tandkött. Här listar vi några av de vanligaste orsakerna:

Tandköttssjukdom (tandköttsinflammation, tandlossning)
    Misskötta tänder och dålig munhygien
    Tandkänslighet
    Frätskador
    Hög ålder
    Snusning och rökning
    Felaktig och hård borstteknik
    Arvsanlag

www.aquadental.se/tillbakadraget-tandkott
  • Anonym (Tand)
    Anonym (H) skrev 2023-06-30 16:17:20 följande:
    Be din tandläkare el hygienist att visa dig röntgenbilderna. Tillbakadragna tandköttet beror nog på att du borstat för hårt, använd mjuk tandborste alt eltandborste som indikerar på att du borstat för hårt. Vad gäller fickorna är det viktigt med rengöring mellan tänderna och regelbundet ta bort tandsten. Paroex tandkräm är bra för inflammation
    Tack för informationen!

Jag använder numera eltandborste. Däremot tycker jag att eltandborstar verkar borsta rätt våldsamt? Det låter nästan som att huvudet vill flyga av ibland? är det verkligen bra?
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2023-06-30 15:53:42 följande:

Kan medföra. Men behöver inte 
    Jag har en ficka  (längst bak, de vet inte varför, för det är rent där)
    Men för övrigt väldigt bra tandstatus (och inget avvikande på röntgenbilder)
    Har nog haft den i 8 år 
Svar på tråden Djupa tandfickor.