Djupa tandfickor.
Hej!
Jag har ev tandlossning. Det snackas om djupa fickor, men hur ser man om man har djupa fickor? är det något som är synligt?
kan någon skicka en bild?
Hej!
Jag har ev tandlossning. Det snackas om djupa fickor, men hur ser man om man har djupa fickor? är det något som är synligt?
kan någon skicka en bild?
Är tandfickor samma sak som tillbakadraget tandkött?
Fickor innebär bennedbryning i käken och då rötter sitter fast där kan tänder bli lösa om fickorna blir för djupa. Detta syns på röntgen och också genom undersökning då fickor mäts
Fickor innebär bennedbryning i käken och då rötter sitter fast där kan tänder bli lösa om fickorna blir för djupa. Detta syns på röntgen och också genom undersökning då fickor mäts
Djupa fickor syns inte utan tandläkaren eller tandhygienisten mäter längs med tanden och ner under tandköttet.
Jag har tillbakadraget tandkött på flera kindtänder som är tandborstskador, men har inga fickor alls.
Tillbakadraget tandkött kan ha många orsaker.
Ett tillbakadraget tandkött innebär oftast att någonting i munhålan är i obalans. Det kan exempelvis röra sig om en tandköttsjukdom. Det vanligaste är att du drabbats av tandköttsinflammation men det finns även andra faktorer som kan orsaka ett tillbakadraget tandkött. Här listar vi några av de vanligaste orsakerna: