Anonym (r) skrev 2023-07-02 22:05:16 följande:
Enligt den lilla forskning som finns (av etiska skäl) har det påvisats att foster har olika genetisk sårbarhet, därför kan man inte säga rakt av att det inte är någon fara.
Men, det man har kunnat se i och med forskningen är att de flesta barn till gravida mammor som drack en liten mängd alkohol födde friska barn, men den genetiska sårbarheten som är olika hos olika foster samt beroende på i vilken graviditetsvecka kvinnan var i när hon drack alkohol spelar in.
Om det hade funnits någon forskning på kvinnor som fått i sig alkohol före vecka 7, så hade den visat att det inte var någon fara. Barn och mamma delar ännu inte blodomlopp. Men man vill inte sprida den informationen. Man vill inte ens forska på det, för man är rädd att det skulle kunna uppmuntra kvinnor till dåligt leverne. Man vill helst att kvinnor i fertil ålder avhåller sig, för säkerhets skull, ifall de skulle bli gravida. Det handlar i grund och botten om moralism. Om det hade varit män som var gravida så skulle man hållit sig mycket mer till hårda fakta. Kvinnor moraliseras över. Min barnmorska bara skrattade när jag var orolig. Hon sa att det var vansinne att ens fundera på att abortera en välkommen, om än överraskande, graviditet. på grund av fester som skett så tidigt i graviditeten. Jag är väldigt glad att hon fick mig trygg nog att lyssna på henne.