• Anonym (Anonym TS)

Alkohol i tidig graviditet

Fått reda på att jag är gravid i vecka 7 trots skydd. Har druckit en del denna månad, både festat och några glas till middagar osv. Mår så dåligt över detta nu och kan inte bestämma om jag ska göra abort eller behålla. Jag vill ge mitt barn de absolut bästa förutsättningarna att starta livet, det var inte såhär det skulle bli. Hur tänker man, vad gör man? :(

• Svar på tråden Alkohol i tidig graviditet
  • Anonym (4-mamma)
    Anonym (Anonym TS) skrev 2023-07-01 09:19:06 följande:
    Alkohol i tidig graviditet

Fått reda på att jag är gravid i vecka 7 trots skydd. Har druckit en del denna månad, både festat och några glas till middagar osv. Mår så dåligt över detta nu och kan inte bestämma om jag ska göra abort eller behålla. Jag vill ge mitt barn de absolut bästa förutsättningarna att starta livet, det var inte såhär det skulle bli. Hur tänker man, vad gör man? :(

Det är tusentals kvinnor varje år som druckit innan de vet och det går bra. Många har rökt. Viktigast är att nu blir det inget sånt mer. 
  • Anonym (Anonym TS)

Vet inte hur jag skulle må om det visade sig att det hänt nåt eller vara nåt fel. Ingen som har erfarenhet?

• Anonym (d)
    Anonym (Anonym TS) skrev 2023-07-01 14:44:05 följande:

Vet inte hur jag skulle må om det visade sig att det hänt nåt eller vara nåt fel. Ingen som har erfarenhet?

Vilket bara kan vara en naturlig variation. Du kommer oroa dig för barnet oavsett men tidig alkoholkonsumtion ska inte påverka så pass.
  • Anonym (H)

Jag tror väldigt många har druckit alkohol innan de vet, inklusive jag själv - jag tror inte du behöver oroa dig. 

• Anonym (Elsa)

De allra första veckorna tar inte ens fostret del av ditt blod och tar inte upp t.ex. alkohol. Du behöver inte oroa dig.

• Anonym (Emma)

Den första tiden får barnet näring från gulesäcken. Då finns ingen direktförbindelse mellan mammans och barnets blodcirkulation. Antagligen får barnet inte i sig så mycket av det som mamman äter eller dricker. Man vet ännu inte säkert hur det förhåller sig. Jag var i din situation och jag satte oron över detta åt sidan och gladde mig istället. Allt gick bra och barnet är 13 år nu.

• Anonym (4-mamma)

Även nykterister får missfall eller barn med medfödda skador. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Emma) skrev 2023-07-01 20:17:07 följande:

Den första tiden får barnet näring från gulesäcken. Då finns ingen direktförbindelse mellan mammans och barnets blodcirkulation. Antagligen får barnet inte i sig så mycket av det som mamman äter eller dricker. Man vet ännu inte säkert hur det förhåller sig. Jag var i din situation och jag satte oron över detta åt sidan och gladde mig istället. Allt gick bra och barnet är 13 år nu.

Samma här, allt gick bra ock barnet är vuxet idag.
  • Anonym (r)
    Anonym (d) skrev 2023-07-01 15:00:46 följande:
    Vilket bara kan vara en naturlig variation. Du kommer oroa dig för barnet oavsett men tidig alkoholkonsumtion ska inte påverka så pass.
    Det kan ingen med säkerhet veta om det gör eller inte.
  • Anonym (d)
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 20:43:03 följande:
    Det kan ingen med säkerhet veta om det gör eller inte.
    Så smart du är. Det är helt enkelt inte värt att oroa sig över några festkvällar i den veckan.
  • Anonym (r)
    Anonym (Anonym TS) skrev 2023-07-01 14:44:05 följande:

Prata med någon kunnig läkare eller barnmorska på BVC som har kunskap om forskning kring detta
  • Anonym (r)
    Anonym (d) skrev 2023-07-02 20:45:29 följande:
    Så smart du är. Det är helt enkelt inte värt att oroa sig över några festkvällar i den veckan.
    Så kan och bör man inte resonera när det gäller något så viktigt som graviditet, det är närmast oansvarigt. Det finns en anledning till varför läkare varnar för viss medicin, alkoholintag etc under tidig graviditet och det är för att celldelningen pågår då och alla viktiga organ bildas. 
  • Anonym (4-mamma)
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 20:59:25 följande:
    Så kan och bör man inte resonera när det gäller något så viktigt som graviditet, det är närmast oansvarigt. Det finns en anledning till varför läkare varnar för viss medicin, alkoholintag etc under tidig graviditet och det är för att celldelningen pågår då och alla viktiga organ bildas. 
    Lite svårt avstå om man inte vet om att man är gravid. Du talar om nåt helt annat. Vore det som du säger så skulle så många fler skadade barn födas och fler missfall. 
    Ja kvinnor fertila kvinnor skulle avstå alkohol tills de fått önskat antal barn. 
  • Anonym (r)
    Anonym (4-mamma) skrev 2023-07-02 21:36:34 följande:
    Lite svårt avstå om man inte vet om att man är gravid. Du talar om nåt helt annat. Vore det som du säger så skulle så många fler skadade barn födas och fler missfall. 
    Ja kvinnor fertila kvinnor skulle avstå alkohol tills de fått önskat antal barn. 
    Enligt den lilla forskning som finns (av etiska skäl) har det påvisats att foster har olika genetisk sårbarhet, därför kan man inte säga rakt av att det inte är någon fara.
    Men, det man har kunnat se i och med forskningen är att de flesta barn till gravida mammor som drack en liten mängd alkohol födde friska barn, men den genetiska sårbarheten som är olika hos olika foster samt beroende på i vilken graviditetsvecka kvinnan var i när hon drack alkohol spelar in. 
  • Anonym (4-mamma)
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 22:05:16 följande:
    Enligt den lilla forskning som finns (av etiska skäl) har det påvisats att foster har olika genetisk sårbarhet, därför kan man inte säga rakt av att det inte är någon fara.
    Men, det man har kunnat se i och med forskningen är att de flesta barn till gravida mammor som drack en liten mängd alkohol födde friska barn, men den genetiska sårbarheten som är olika hos olika foster samt beroende på i vilken graviditetsvecka kvinnan var i när hon drack alkohol spelar in. 
    Ja? Och nu talar vi om v 7 när ts precis blev medveten.  Inte om 7 och uppåt  eller en kvinna som är medveten om graviditet men fortsätter dricka. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 22:05:16 följande:
    Om det hade funnits någon forskning på kvinnor som fått i sig alkohol före vecka 7, så hade den visat att det inte var någon fara. Barn och mamma delar ännu inte blodomlopp. Men man vill inte sprida den informationen. Man vill inte ens forska på det, för man är rädd att det skulle kunna uppmuntra kvinnor till dåligt leverne. Man vill helst att kvinnor i fertil ålder avhåller sig, för säkerhets skull, ifall de skulle bli gravida. Det handlar i grund och botten om moralism. Om det hade varit män som var gravida så skulle man hållit sig mycket mer till hårda fakta. Kvinnor moraliseras över. Min barnmorska bara skrattade när jag var orolig. Hon sa att det var vansinne att ens fundera på att abortera en välkommen, om än överraskande, graviditet. på grund av fester som skett så tidigt i graviditeten. Jag är väldigt glad att hon fick mig trygg nog att lyssna på henne. 
Svar på tråden Alkohol i tidig graviditet