• Anonym (Småbarnsmamma)

Bostadsbidrag

Hej. lång historia kort, jag lämnade pappan till mina två småbarn för ett halvår sen, skrev kontrakt på en lägenhet men flyttade aldrig in just för att han blev väldigt dum emot mig. Aldrig fyskisk men psykisk och barnen tog skada utav det. Så jag valde att stanna, i hopp och tron om att det skulle kunna bli en förändring och i den vackra tron om den fantastiska kärnfamiljen och hit och dit. Men jag ångrar att jag inte flyttade, så nu har jag fått erbjudande på en trerums lägenhet för 9000kr. Däremot har jag två lån som står på mig som jag betalar 4000kr/mån, som jag har tagit för att hjälpa honom i hans spelmissbruk. Dumt jag vet, men oavsett måste ju det betalas. Jag har en månadslön på 28500kr/mån. Det som skrämmer mig är om jag skulle klara det ekonomisk, någon som har koll på hur bostadsbidrag funkar? har försökt läsa på försäkringskassans hemsida men jag blir inte klok på det.

• Svar på tråden Bostadsbidrag
  • Anonym (F)

Det ska finnas en preliminär uträkning där för att se om man får bostadsbidrag eller inte. Såvitt jag ser borde du klara dig ekonomiskt oavsett. Tänk på att pappan också ska betala underhåll om barnen bor hos dig och om han inte gör det vänder du dig till FK. Du har också barnbidraget då.

Hur ska ni göra med lånen för hans skulder? Ska inte han betala det istället? Be honom ta ett eget lån och betala av dina.

En sak till om bostadsbidrag är att du inte får ha för mycket pengar sparat, gränsen verkar gå vid 100 000:- för det.

• Faxze

1. Har du något bevis på att de lånade pengarna gått till ditt ex? Räcker med sms eller liknande där han bekräftar summan. Begär den summan av ditt ex. Han kommer säkert inte gå med på det, men därefter lämnar du in en ansökan om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr, men den summan lägger du på hans skuld till dig. Om skulden fastställs kan du ansöka om verkställighet, dvs att beslutet ska genomföras. 600 kr, återigen läggs detta på hans skuld. Kronofogden är bra att ha att göra med så du kan ringa dit och få hjälp med vilken blankett att använda, hur den fylls i mm.

2. Se över lånen. Kolla med banker om du kan ta ett privatlån för att lösa lånen med lägre ränta. Orkar du inte kontakta olika banker finns företag som tar in förslag från olika banker, t.ex. Zmarta, Lendo m fl. Är du medlem i ett fackförbund finns ofta medlemslån hos någon bank. Dessa har ingen uppläggningsavgift och en standardränta så du slipper förhandla räntan. Tyvärr är alla räntor höga just nu så jag skulle tyvärr tro att du inte kan komma under 9% ränta för närvarande med tanke på dina förutsättningar. 

3. Bostadsbidrag kan du få preliminärt besked genom kassakollen på FKs webbplats. Mellan tummen och pekfingret borde du kunna få någonstans 500-1000 kr per månad i bostadsbidrag. Men kolla upp det själv.

• Anonym (Thea)
    Faxze skrev 2023-07-01 11:14:07 följande:

1. Har du något bevis på att de lånade pengarna gått till ditt ex? Räcker med sms eller liknande där han bekräftar summan. Begär den summan av ditt ex. Han kommer säkert inte gå med på det, men därefter lämnar du in en ansökan om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr, men den summan lägger du på hans skuld till dig. Om skulden fastställs kan du ansöka om verkställighet, dvs att beslutet ska genomföras. 600 kr, återigen läggs detta på hans skuld. Kronofogden är bra att ha att göra med så du kan ringa dit och få hjälp med vilken blankett att använda, hur den fylls i mm.

2. Se över lånen. Kolla med banker om du kan ta ett privatlån för att lösa lånen med lägre ränta. Orkar du inte kontakta olika banker finns företag som tar in förslag från olika banker, t.ex. Zmarta, Lendo m fl. Är du medlem i ett fackförbund finns ofta medlemslån hos någon bank. Dessa har ingen uppläggningsavgift och en standardränta så du slipper förhandla räntan. Tyvärr är alla räntor höga just nu så jag skulle tyvärr tro att du inte kan komma under 9% ränta för närvarande med tanke på dina förutsättningar. 

3. Bostadsbidrag kan du få preliminärt besked genom kassakollen på FKs webbplats. Mellan tummen och pekfingret borde du kunna få någonstans 500-1000 kr per månad i bostadsbidrag. Men kolla upp det själv.

Lånar tråden lite.. Tror du samma fungerar om det finns skriftligt bevittnade papper där det står att han tar på sig allt ansvar för återbetalning på skulden. Det står dock ingen summa på det papperet, dock står lånenummer.  Bevittnat av två personer och underskrivet av både honom och mig 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (F) skrev 2023-07-01 10:52:59 följande:

Det ska finnas en preliminär uträkning där för att se om man får bostadsbidrag eller inte. Såvitt jag ser borde du klara dig ekonomiskt oavsett. Tänk på att pappan också ska betala underhåll om barnen bor hos dig och om han inte gör det vänder du dig till FK. Du har också barnbidraget då.

Hur ska ni göra med lånen för hans skulder? Ska inte han betala det istället? Be honom ta ett eget lån och betala av dina.

En sak till om bostadsbidrag är att du inte får ha för mycket pengar sparat, gränsen verkar gå vid 100 000:- för det.

Fel, det finns ingen sådan gräns. Man får bostadsbidrag även om man har mer än 100 000 kr, men mindre. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Oj) skrev 2023-08-06 11:03:16 följande:
    Fel, det finns ingen sådan gräns. Man får bostadsbidrag även om man har mer än 100 000 kr, men mindre. 
    Det finns tydligen visst. Det betyder inte att det är helt kört men det påverkar åtminstone. Har man höga tillgångar blir det så klart nej.

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/bostadsbidrag-till-barnfamiljer

Försäkringskassan beräknar ditt bostadsbidrag utifrån uppgifterna i din ansökan om inkomster, boende och familjesituation.
    /..../
    Inkomster som räknas med för bostadsbidrag

Inkomst av tjänst ? till exempel lön, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsstöd.

Inkomst från eget företag.

Skattefria inkomster ? 80 procent av studiebidrag eller studiestartsstöd från CSN, etableringsersättning eller stipendier.

Inkomst av kapital ? ränta på pengar på banken, aktieutdelning, vinst vid försäljning av aktier eller en bostad, samt inkomster från uthyrning av en bostad.

Tillgångar vars värde överstiger 100 000 kronor ? till exempel fastigheter, värdepapper eller pengar.

Svar på tråden Bostadsbidrag