• Anonym (pillemarisk)

Säger man skälmsk nuförtiden?

När hörde du det senast?

Citat

? Vissa gillar humor, någon annan någon snygg, en tredje någon med pengar för att känna sig lite trygg. Men jag är en enkel kvinna, som tycker det vore kul om jag kunde få ett riktigt stort paket... till jul, sjöng hon med skälmsk blick.

• Svar på tråden Säger man skälmsk nuförtiden?
  • Anonym (232)

Jag säger det, men jag är 50 +. Kidsen säger det nog inte.

• Anonym (45-åring)

Jag förstår ordet men använder det inte själv. Har nog läst det i äldre litteratur, inte hört någon säga det. 

• Anonym (Språkvetare)

Nej, det gör man inte. Äldre personer har så klart kvar ordet i sin vokabulär men det är inte en del av modern svenska.

• Anonym (f)

Jag kan ju ordet (är 40+) men har mest sett det i böcker.

• Anonym (Läsfröken)

Nej, det ordet är nog utdött i talspråk. Men i svenska klassiker förekommer det ju.

• Anonym (Läsfröken)
    Stooler skrev 2023-07-02 14:21:26 följande:

Så vilket ord använder ni istället?

Skämtsam, full-i-fan, fräck...
  • Anonym (45-åring)
    Stooler skrev 2023-07-02 14:21:26 följande:

Så vilket ord använder ni istället?

Förutom det läsfröken skrivit: Busig, med glimten i ögat, tokrolig, full i sjutton. 
  • Anonym (Läsfröken)
    Anonym (45-åring) skrev 2023-07-02 14:37:32 följande:
    Förutom det läsfröken skrivit: Busig, med glimten i ögat, tokrolig, full i sjutton. 
    "Busig" har tydligen blivit mer av en sexuell omskrivning numera.

Finns män som säger att det är "busigt" när man försöker få upp honom igen efter han har kommit första gången.
  • Goneril

Svensk etymologisk ordbok: Skälmsk förekom på 1600-talet redan och då i meningen illistig, bedräglig. Arkaiserande. Sedan har uttrycket förskjutits mot skälmisk, lite åt det skojfriska hållet. Strindberg skriver om damer med skälmska leenden i sina Samlade skrifter.                                    TS, om du är intresserad av språk kan jag rekommendera en FB-grupp som heter Språknördarnas högkvarter, mycket lärorik, repetition av grammatik på flera språk. Jag deltar flitigt där, jag är flerspråkig men lär mig ändå nytt hela tiden, stilfigurer och förbättrad språklig analys.

• Anonym

Jag sade så en gång men blev då näpst.

Svar på tråden Säger man skälmsk nuförtiden?