• Anonym (Jag skäms)

    Berätta om gamla val ekonomi

    För många år sen gick jag igenom ett trauma och fick PSTD(ej diagnos). Under denna tid så hamnade jag i missbruk av shopping och spel. Dessutom separerade jag och barnens pappa vilket var bra för alla men stor livsförändring, dessutom började jag plugga på annan ort. Livet var galet tungt.
    Jag har sen ett par år tillbaka tagit tag i mitt missbruk, gått i terapi, fått mycket hjälp av sluta-spela/shoppagrupper.

    Jag har alltså pga detta skulder och betalningsanmärkningar hos KFM. Ca 400.000 som är kvar.
    Jag skäms över hur jag har betett mig och valt att leva med bara mig och barnen fast det har funnits "beundrare".
    Så träffar jag en man och blir dödsförälskad. Men har inte vågat säga något. Jag ville leva med barnen och jobba av skulder innan jag bjöd in nån i vårt liv. Jag har kunnat jobba hårt och haft avdrag på lönen  
    Så runt årsskiftet blir min dotter gravt deprimerad  och jag får vabba väldigt mycket.  Alltså det kommer inte in några pengar till KFM. Förbaskat dumt av mig att inte ringa KFM och meddela detta. 
    Häromdagen dök de upp från KFM och meddelade att de kommer att ta min bil nästa vecka för att sälja då det inte kunnat dras några pengar. 
    De är väldigt trevliga och tipsar om Bluestep för att belåna mitt hus (huset köpte jag kontant extremt billigt för många år sedan). De menar att om jag får lån så kan jag lösa skulden och få tillbaka min bil inom en månad. 

    Men jag vet inte hur jag ska berätta för min nya man. Vi bor inte ihop och planerar inte det heller.  Men han kör min bil då och då.
    Jag funderar på att göra slut för att han ska "slippa mig". 

  • Svar på tråden Berätta om gamla val ekonomi
  • Anonym (Jane)

    Alltså, om du inte har några lån på ditt hus, varför har du inte lånat på huset och betalat av din skuld för länge sedan? 

    Ja, vågar du inte prata med honom om detta, så gör slut. Blir ju svårt att förklara varför bilen inte finns om du inte säger något.

  • Anonym (Jag skäms)
    Anonym (Jane) skrev 2023-07-02 16:38:46 följande:

    Alltså, om du inte har några lån på ditt hus, varför har du inte lånat på huset och betalat av din skuld för länge sedan? 

    Ja, vågar du inte prata med honom om detta, så gör slut. Blir ju svårt att förklara varför bilen inte finns om du inte säger något.


    Jag trodde att ingen skulle hjälpa mig med lån iom mina betal.anmärk. Så jag tänkte att jag jobbar 100% och lite till och betalar av så mycket jag mäktar med så tillslut kan jag låna alternativt blir skuldfri. 
  • Anonym (Ärlighet)

    Ts, du måste vara ärlig mot honom om din ekonomiska situation, annars har ni ingen framtid! Så länge ni inte diskuterar att flytta ihop osv så kan du vänta lite, men det är bättre att ta det tidigt i relationen så han kan göra sina egna val.

    Jag tycker också du ska belåna huset om det kan ge dig en mindre månadskostnad.

  • RaYzLeR

    Jag förstår inte hur du kan ha ett hus och bil om du har 400000 kr i skulder hos fogden? Borde dom inte ha utmätt den tillgången?

  • Anonym (Viktigt!)

    Berätta nu! Ingen får kritik för att de är ärliga med sånt här. Vad man har gjort men inte för att man är ärlig. Jag gifte mig med en man som var som du, ingen vetskap om hans  skulder. Det slutade med 12 betalningsanmärkningar för mig och införsel.  Hans beteende fortsatte och jag drogs med  
    Efter skilsmässan fick jag det bättre, han är vräkt men jag är helt skuldfri och inget hos KF. 

    Du måste berätta. 

  • Anonym (Jag skäms)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 18:09:21 följande:

    Jag förstår inte hur du kan ha ett hus och bil om du har 400000 kr i skulder hos fogden? Borde dom inte ha utmätt den tillgången?


    De började med utmätning på lönen. Men nu ryker bilen. De vill inte ta huset iom att jag har barn.
  • Anonym (Viktigt!)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 18:09:21 följande:

    Jag förstår inte hur du kan ha ett hus och bil om du har 400000 kr i skulder hos fogden? Borde dom inte ha utmätt den tillgången?


    Hon har skött betalning tidigare men inte i år. 
  • Anonym (Jag skäms)
    Anonym (Viktigt!) skrev 2023-07-02 18:12:14 följande:
    Hon har skött betalning tidigare men inte i år. 
    Pengarna har dragits av lönen utan att jag har märkt det och jag har levt på det som jag har fått på kontot. 
    Jag har jobbat otroligt hårt och tom tagit värktabletter och jobbat mer än jag egentligen orkar. 
  • Anonym (Viktigt!)
    Anonym (Jag skäms) skrev 2023-07-02 18:18:47 följande:
    Pengarna har dragits av lönen utan att jag har märkt det och jag har levt på det som jag har fått på kontot. 
    Jag har jobbat otroligt hårt och tom tagit värktabletter och jobbat mer än jag egentligen orkar. 
    Skäms inte för det som varit men om du inte berättar innan ni går vidare så är det läge att skämmas för att du inte varit ärlig. Det kan ju ha betydelse för er ev. framtid. 
    Risken finns att han backar men då får det bli så. Ge honom valmöjlighet. 
  • RaYzLeR
    Anonym (Jag skäms) skrev 2023-07-02 18:12:05 följande:
    De började med utmätning på lönen. Men nu ryker bilen. De vill inte ta huset iom att jag har barn.
    Ok, jag håller tummarna att du får behålla huset! 🙂

    Jag har själv haft fogden efter mig, men jag gjorde en skuldsanering. Kan inte du också göra det?
  • Anonym (Jag skäms)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 18:31:47 följande:
    Ok, jag håller tummarna att du får behålla huset! 🙂

    Jag har själv haft fogden efter mig, men jag gjorde en skuldsanering. Kan inte du också göra det?
    De tipsade om att försöka belåna huset till att börja med. Eftersom jag köpte det otroligt billigt kontant (70.000) för 10 år sedan och det har sålts hus runt mig (radhus) för mellan 400.000-600.000.

    Visst räntan på lånet blir saftigt men hellre det än KFM efter mig.
  • RaYzLeR
    Anonym (Jag skäms) skrev 2023-07-02 18:36:41 följande:
    De tipsade om att försöka belåna huset till att börja med. Eftersom jag köpte det otroligt billigt kontant (70.000) för 10 år sedan och det har sålts hus runt mig (radhus) för mellan 400.000-600.000.

    Visst räntan på lånet blir saftigt men hellre det än KFM efter mig.
    Ja det förstår jag. Hoppas att ditt hus är värt runt 600.000 då! 🙂

    Hoppas att du slipper fogden snart . Jag önskar dig lycka till med att belåna huset. 🙂
  • Anonym (Viktigt!)
    Anonym (Jag skäms) skrev 2023-07-02 18:36:41 följande:
    De tipsade om att försöka belåna huset till att börja med. Eftersom jag köpte det otroligt billigt kontant (70.000) för 10 år sedan och det har sålts hus runt mig (radhus) för mellan 400.000-600.000.

    Visst räntan på lånet blir saftigt men hellre det än KFM efter mig.
    Att ta tag i situationen är istället något att vara stolt över. Smarta val nu i rätt riktning behöver du inte skämmas över. 
  • Anonym (Jag skäms)
    Anonym (Viktigt!) skrev 2023-07-02 18:53:24 följande:
    Att ta tag i situationen är istället något att vara stolt över. Smarta val nu i rätt riktning behöver du inte skämmas över. 
    Jag vågade berätta. Eller jag skickade ett långt sms i går kväll. Okej lite fegis med sms men nu har jag sagt det. På ett sätt har jag total panik och på ett sätt är det skönt. Jag har levt med ångest över att det ska komma fram på nått vänster innan jag kunde berätta själv.

    Han förstod först inte vad som stod i smset men skrev senare på natten att han älskar mig och att vi ska tillsammans fixa det här. Samtidigt vågar jag inte tro att han ska vilja fortsätta träffas. När han får fundera lite och landa i det. Men men...sånt är livet isåfall 
Svar på tråden Berätta om gamla val ekonomi