• Anonym (Mamma)

Ge 3 mån mat?!

Va nyligen hos bvc för 3 mån kontroll. Bebisen har först ny börjat få stabil mage utan mag ont o varit inlagda för annat.

Men han har sen 2 mån stirrat efter våran mat, smaskar och slår efter maten för han vill ha. Bvc tycker att jag kan börja låta han få smaka nu men känns på tok för tidigt?!
    Tänker att ett sånt litet barn kan väll inte klara av mat nu? 
    Mina andra barn visa aldrig intresse så därför startade jag aldrig så tidigt med dem.

• Svar på tråden Ge 3 mån mat?!
  • Anonym (Mamma till 2)

Vår lilleman började med smakportioner innan 4mån, ja han visade stor aptit och eftersom jag flaskmatade detta barn så fick han prova.
    Det gick superbra vid 6mån åt han hela måltider och sov hela nätter.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2023-07-03 18:36:48 följande:

Vår lilleman började med smakportioner innan 4mån, ja han visade stor aptit och eftersom jag flaskmatade detta barn så fick han prova.
    Det gick superbra vid 6mån åt han hela måltider och sov hela nätter.

Och han reagerade bra? Flaskmatar bara med. Så orolig hans mage ska balla ur 
  • BuoBä

Smaka är ju smaka och något helt annat än att ge hela måltider. Verkar barnet intresserat så låt det få en liten slick sås, gnaga på en välkokt ärta, gegga med lite mosad potatis etc. 

• nernu

Din bebis började stirra efter er mat en månad gammal? Skulle inte tro det. Lugna ner er. Bråka inte med barnets mage så tidigt. Han har ingen aning om vad han stirrar på som du kallar det. Håll upp en färgglad blomma istället. 

• Anonym (Mamma)
    nernu skrev 2023-07-03 19:51:04 följande:

Din bebis började stirra efter er mat en månad gammal? Skulle inte tro det. Lugna ner er. Bråka inte med barnets mage så tidigt. Han har ingen aning om vad han stirrar på som du kallar det. Håll upp en färgglad blomma istället. 

Nej vid 2 månader. Kanske såg ut som jag menade för 2 mån sen. Han har tittat på saker sen han föddes. Hade det inte varit för han smaskar och gapar hade jag tänkt samma 
  • Anonym (ååå)

Barn härmar givetvis, ser att ni stoppar i munnen och så smaskar han. Eller är hungrig men då får du väl ge flaskan? 

När mina barn var små fick man lära sig att tarmarna inte är mogna för mat förrän runt 4 mån och att det är därför man började med smakportioner ungefär då. Vet inte om forskningen säger något annat nu, men om inte, så håll er till det. 

• Citronella

Att han vill ha är er tolkning. Han vet inte vad mat är han tycker bara det är intressant för att det är något ni håller på med. Tre månader är för litet för smakportioner vänta minst en månad till. 

• Maymom

Smaksensationer rekommenderas från 4 mån, smakportioner 6 mån.

men om BVC sagt ok så testa att låta barnet smaka sås från ett finger och se hur det reagerar, som sagt smaksensationer inte portioner, många blandar ihop dem och får sedan problem med barnens magar för att de gett för mycket för tidigt.

• Anonym (Mamma)

Är helt med att det är för tidigt det tycker jag med. Va mest nyfiken då bvc rekommenderar det hur andra gjort 

• Anonym (Lilleman)

Vår började med smaksensationer någon gång mellan tre och fyra månader. Det var alltså en fingertopp i sås. Någon månad senare kunde han få en tesked. När han var fem månader fick han en liten portion gröt som komplement till ersättning och innan tio månader fick han bara en flaska ersättning till frukost och resten mat. Han var så kopiöst rörlig att han hade lyckats gå ner i vikt mellan åtta- och tiomånaderskontrollen, så det var på läkarens inrådan. 

Magen har klarat allt finfint.

• Anonym (men)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-04 12:59:41 följande:

Är helt med att det är för tidigt det tycker jag med. Va mest nyfiken då bvc rekommenderar det hur andra gjort 

Men, BVC har väl egentligen inte rekommenderat att du ska börja ge mat, bara sagt att det kan vara ok att låta bebisen smaka om bebisen visar tydligt intresse. 

Om du känner att det är för tidigt och att du är rädd att magen inte klarar det, så väntar du. Inget mer med det. Men om du känner att det skulle funka, och att bebisen verkligen vill, ja då kör du.

Det händer att BVC eller barnsjukvården rekommenderar, alltså verkligen rekommenderar, tidig introduktion av fast mat. Främst om bebisen har svårt att ät att svälja tunnflytande och därför har svårt att äta tillräckligt av mjölk. Eller om bebisen kräks väldigt mycket och fastare mat kan då minska kräkningarna.

Men det som din BVC sagt är inte en rekommendation, utan mer som en "det går bra att göra det om ni vill och tror att det passar bebisen...".
Svar på tråden Ge 3 mån mat?!