• Anonym (Ssri)

SSRI som inte påverkar det sexuella?

Hej!
    Har precis börjat med escitalopram igen efter ett års uppehåll. Det negativa är att jag har jättesvårt för att få orgasm och jag vet att det inte blir bättre med tiden. 

Någon som tar annan SSRI utan sexuella biverkningar? 

• Svar på tråden SSRI som inte påverkar det sexuella?
  • Ser0tonin

Hej

Det finns ingen SSRI som är känd för att inte ha den sexuella biverkan. Det du kan göra är att se dig om efter andra antidepressiva. Vad tar du dem för? 

• Anonym (Ssri)
    Ser0tonin skrev 2023-07-04 10:20:26 följande:

Hej

Det finns ingen SSRI som är känd för att inte ha den sexuella biverkan. Det du kan göra är att se dig om efter andra antidepressiva. Vad tar du dem för? 

Vanligtvis för depression men nu utmattningsdepression 
  • Anonym (...)

Alla har dessa biverkningar.
    Tyvärr.
    Plus flera andra negativa bieffekter.

• Anonym (Bupropion)

Har upplevt samma som du. Men sen bytte jag till Voxra och det hade omvänd effekt på mig. Första veckorna på dem så var jag kåt i princip hela tiden.
    Dessutom blev jag märkbart piggare i stället för tröttare som jag blev av sertralin eller escitalopram.

• Anonym (Ssri)
    Anonym (Bupropion) skrev 2023-07-04 12:50:29 följande:

Har upplevt samma som du. Men sen bytte jag till Voxra och det hade omvänd effekt på mig. Första veckorna på dem så var jag kåt i princip hela tiden.
    Dessutom blev jag märkbart piggare i stället för tröttare som jag blev av sertralin eller escitalopram.

Tack för svar! Ska föreslå det för läkaren men man vet ju inte, kanske inte alls passar mig. Jag slutade nyligen med p-piller för att jag haft sexuella biverkningar så det är lite trökigt att återfå det på annan medicin
  • Anonym (H)
    Anonym (Ssri) skrev 2023-07-04 13:07:56 följande:
    Tack för svar! Ska föreslå det för läkaren men man vet ju inte, kanske inte alls passar mig. Jag slutade nyligen med p-piller för att jag haft sexuella biverkningar så det är lite trökigt att återfå det på annan medicin

Jag tar också Voxra vilket har hjälpt i perioder av utmattningsdepression men jag fick det eftersom jag har dåliga erfarenheter av SSRI. (Triggade någon form av hypomani hos mig.) Läkare kan vara restriktiva med att skriva ut Voxra om man har provat SSRI utan problem, alltså ?värre? saker än minskad är sexlust. 

Det är förstås individuellt hur man reagerar på en medicin men jag har inte haft några problem med Voxra. Första två veckorna ungefär fick jag huvudvärk och kände mig speedad men det gick över. 

Sedan blev jag pigg och fick tillbaka lusten inte bara för sex utan till allt som jag tyckte var kul för utmattningsdepressionen. Jag fick en helt annan ork och började träna vilket också bidrog till bättre mående. 

En annan fördel med Voxra är att man inte går upp i vikt som med många SSRI-preparat utan tvärtom ner. Jag tror att läkare kan vara restriktiva med Voxra om man har/har haft ätstörningar av den anledningen. 

Det har varit lätt för mig att sluta med Voxra också, inte som med SSRI som kan vara ett rent h-vete. Fast det är förstås också individuellt. 

De enda nackdelarna för mig är att Voxra är jäkligt dyrt och att effekten avtar med tiden. 

• Anonym (Xxx)
    Anonym (H) skrev 2023-07-04 16:03:50 följande:

Jag tar också Voxra vilket har hjälpt i perioder av utmattningsdepression men jag fick det eftersom jag har dåliga erfarenheter av SSRI. (Triggade någon form av hypomani hos mig.) Läkare kan vara restriktiva med att skriva ut Voxra om man har provat SSRI utan problem, alltså ?värre? saker än minskad är sexlust. 

Det är förstås individuellt hur man reagerar på en medicin men jag har inte haft några problem med Voxra. Första två veckorna ungefär fick jag huvudvärk och kände mig speedad men det gick över. 

Sedan blev jag pigg och fick tillbaka lusten inte bara för sex utan till allt som jag tyckte var kul för utmattningsdepressionen. Jag fick en helt annan ork och började träna vilket också bidrog till bättre mående. 

En annan fördel med Voxra är att man inte går upp i vikt som med många SSRI-preparat utan tvärtom ner. Jag tror att läkare kan vara restriktiva med Voxra om man har/har haft ätstörningar av den anledningen. 

Det har varit lätt för mig att sluta med Voxra också, inte som med SSRI som kan vara ett rent h-vete. Fast det är förstås också individuellt. 

De enda nackdelarna för mig är att Voxra är jäkligt dyrt och att effekten avtar med tiden. 

Voxra gav mig mycket ångest. så har du den läggningen så ska du undvika Voxra. Sen fick jag ett j-a humör, blev irriterad för lilla minsta. 

Hoppas du kan hitta nåt som kan funka. Lycka till!

• Anonym (Ssri)
    Anonym (Xxx) skrev 2023-07-04 16:08:14 följande:

Voxra gav mig mycket ångest. så har du den läggningen så ska du undvika Voxra. Sen fick jag ett j-a humör, blev irriterad för lilla minsta. 

Hoppas du kan hitta nåt som kan funka. Lycka till!

Jag har tyvärr mycket ångest och har alltid haft det innan mina depressioner. Hm, kanske bara får leva med att inte få orgasm, sexlusten finns ju. 

Sen har jag ADD men inte så mycket aggresivitet, mest att jag blir ledsen ofta

• Anonym (Xxx)
    Anonym (Ssri) skrev 2023-07-04 18:11:46 följande:

Jag har tyvärr mycket ångest och har alltid haft det innan mina depressioner. Hm, kanske bara får leva med att inte få orgasm, sexlusten finns ju. 

Sen har jag ADD men inte så mycket aggresivitet, mest att jag blir ledsen ofta

Jag tål inte ssri/snri och kan därför inte äta dom. 

Har du testat stämningsstabiliser nån gång? Det kan hjälpa mkt bra mot ångest och depression. 

• Anonym (Ssri)
    Anonym (Xxx) skrev 2023-07-04 22:09:25 följande:

Jag tål inte ssri/snri och kan därför inte äta dom. 

Har du testat stämningsstabiliser nån gång? Det kan hjälpa mkt bra mot ångest och depression. 

Läste lite om stämningsstabiliser och har inte biopolär sjukdom så vet inte om det är så bra för mig?
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Ssri) skrev 2023-07-05 08:23:36 följande:
    Läste lite om stämningsstabiliser och har inte biopolär sjukdom så vet inte om det är så bra för mig?

Jag är inte bipolär utan lider av framförallt grov ångrst som gjort mig deprimerad och utmattad. 

Jag äter en neuroleptika ( det är en psykosmedicin och man kan bli lite rädd för att man äter sånt då jag absolut inte lider av psykoser eller bipolär men faktum är att det är jättevanligt att det ges i mkt mindre doser mot då de har mkt bra effekt mår svår ångest/nedstämdhet ) 

Kan vara värt att testa! De kräver ingen lång insättningstid utan verkar inom ett par dagar eller t.o.m. omgående. 

• Anonym (Fl)

Fluoxetin har jag ätit i flera år. Testat massa olika sorter med samma biverkan som du. Av fluoxetin kan jag ändå komma 

• Ser0tonin
    Anonym (Ssri) skrev 2023-07-04 11:26:09 följande:
    Vanligtvis för depression men nu utmattningsdepression 
    Okej, det finns ju andra du kan testa:
    Bupropion. 

Vortioxetin.

Agomelatin.

Moklobemid (används sällan nu för tiden.) 
Svar på tråden SSRI som inte påverkar det sexuella?