Anonym (Ssri) skrev 2023-07-04 13:07:56 följande:
Tack för svar! Ska föreslå det för läkaren men man vet ju inte, kanske inte alls passar mig. Jag slutade nyligen med p-piller för att jag haft sexuella biverkningar så det är lite trökigt att återfå det på annan medicin
Jag tar också Voxra vilket har hjälpt i perioder av utmattningsdepression men jag fick det eftersom jag har dåliga erfarenheter av SSRI. (Triggade någon form av hypomani hos mig.) Läkare kan vara restriktiva med att skriva ut Voxra om man har provat SSRI utan problem, alltså ?värre? saker än minskad är sexlust.
Det är förstås individuellt hur man reagerar på en medicin men jag har inte haft några problem med Voxra. Första två veckorna ungefär fick jag huvudvärk och kände mig speedad men det gick över.
Sedan blev jag pigg och fick tillbaka lusten inte bara för sex utan till allt som jag tyckte var kul för utmattningsdepressionen. Jag fick en helt annan ork och började träna vilket också bidrog till bättre mående.
En annan fördel med Voxra är att man inte går upp i vikt som med många SSRI-preparat utan tvärtom ner. Jag tror att läkare kan vara restriktiva med Voxra om man har/har haft ätstörningar av den anledningen.
Det har varit lätt för mig att sluta med Voxra också, inte som med SSRI som kan vara ett rent h-vete. Fast det är förstås också individuellt.
De enda nackdelarna för mig är att Voxra är jäkligt dyrt och att effekten avtar med tiden.