• Anonym (Urusla vännen är jag)

Vad är jag för sorts vän egentligen?! Jag måste vara en urusel vän och enormt egoistisk vän!

Hej,
    min vän skall gifta sig. Jag har egentligen inte känt honom särskilt länge, men vi har umgåtts och pratas vid.

Det är många fall som jag har blivit sur på honom, p.g.a hans sätt att vara och jag upplever att han gjort saker bara för att få bekräftelse för sitt ego. Men i slutändan är vi ändå vänner. Kanske inte bästa vänner och jag känner att vi inte kan prata om allt.

I alla fall så skall han ändå gifta sig och ha bröllop och ha bröllopsfest och festen är endast för speciellt inbjudna och jag tillhör en av dem som är speciellt inbjudna för festen + om man säger till i förväg, så kan man ha chans till en sovplats eftersom festen är en bit bort från hemorten.

Kort gott, jag orkade inte resa och kände inga känslor för hans bröllop just då. Jag avböjde mig och kände att det var både klokt och bästa valet.

Alla våra gemmensamma vänner, vänner som vi umgåtts med tillsammans, skall på bröllopen. Alla vänner, gruppen som vi umgåtts med varandra och haft kul tillsammans, skall vara där och fira honom.

Jag var en av dem som var speciellt inbjudna på festen.

Helt plötsligt slog det mig: Jag är en dålig vän. Vad är jag för sorts människa? Jag kände verkligen inga känslor, när jag fick inbjudan. Även om jag blivit sur på honom för hans känslokalla beteende och arroganta karaktär. Så har vi ändå varit och är vänner i slutändan.

Jag sitter just nu och har skuldkänslor och dålig samvete. Vilken dålig vän jag är!!!

Jag skrev till honom att jag bad om ursäkt att jag inte kunde komma.

Jag mår inte alls bra. Jag tänker också ifrån hans perspektiv. Visserligen skall han gifta sig och har fokus på sin framtida fru. Men han måste väl ändå känna någonting att jag avböjde mig, utan några direkta förklaringar, mer än: ''Jag kan tyvärr inte komma.''.

Jag mår inte alls bra!

• Svar på tråden Vad är jag för sorts vän egentligen?! Jag måste vara en urusel vän och enormt egoistisk vän!
  • Anonym (M)

Ni verkar inte vara jättenära vänner, så ärligt talat tror jag inte att han reflekterat så mycket över det. Det är ju inte konstigt om någon/några gäster tackar nej pga olika skäl. Skicka med en present med de andra kompisarna. 

Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Du känner ju som du gör, och ni är inte nära. 

• Tecum

Finns ingen anledning att må dåligt, varför ska du tvinga dig att gå på ett bröllop när du inte vill? Han har många andra vänner där och lär inte sakna dig.

• Anonym (Stina)

Känner du verkligen dig så urusel? Det låter så konstigt när du förklarar: han är inte jättenära, ni är inte bekanta sedan särskilt länge, det finns sidor av honom du ogillar och du kände inget speciellt inför hans bröllop. Allt detta förklarar du men sen skriver du att du är en urusel vän. Fattar inte hur det går ihop riktigt? Har någon annan sagt att du är en dålig vän eller vad? 

• Anonym (Deprimerad?)

Är du deprimerad? 

I så fall är det vanligt att känna omotiverade skuldkänslor, känna sig usel och på alla sätt ägna sig åt självanklagelser. Det hör till sjukdomsbilden. 

Svar på tråden Vad är jag för sorts vän egentligen?! Jag måste vara en urusel vän och enormt egoistisk vän!