Anonym (Mobilpratare) skrev 2023-07-04 11:48:16 följande:
Folk som pratar i högtalartelefon offentligt?
Vad är det för oskick folk lagt sig till med, detta att tala i högtalartelefon bland folk? På stan, i affärer och i kollektivtrafiken, tycker jag att fler och fler går och står med telefonen framför sig och pratar. Vad hände med hörlurarna? Eller att hålla telefonen mot örat, om man nu ändå ska hålla i den?
Det är möjligt att jag är gammal och gnällig, men varför gör man så?
Jag blir också förvånad när det sker. Det händer tack och lov inte så ofta men för inte så länge sen hände det vid cykelstället utanför jobbet. Jag stod där och skulle låsa och en man gjorde detsamma. Hans (tror jag) sambo ringde och hon var otroligt upprörd över något som någon annan sagt. Hon berättade allt som hänt, hon grät och skrek och han sa "ja och oj" medan han låste sin cykel och lyssnade. Jag försökte fånga hans blick som får att visa att jag hörde allt, han såg det men kopplade ändå inte. Jag tänkte att ok om inte han brydde sig att jag hörde men kvinnan i luren kanske inte hade blivit så glad om hon förstod att fler än han hörde. För hennes skull borde han stängt av högtalaren (kanske borde jag sagt något så att hon hörde mig, haha).
Tyvärr har en del blivit så vana vid detta med mobil på olika sätt att de inte ens tänker på att de stör. Förr irriterade man sig på ibland när någon pratade på bussen men då hörde man iaf enbart halva samtalet. Nu får man höra allt!
Jag tror att vi som blir störda måste tala om det, för annars lär de sig inte.