• Anonym (Vantrivs)

Flytta till en annan kommun , separation

Jag flyttade till min man till en stad för ca 14 år sedan. Har aldrig riktigt kommit in här ännu. Alltid känt mig ensam. Mannen har därimot massor av vänner.

Tyvärr Har det blivit att han har varit ute med sina vänner på helgerna och jag har varit hemma med barnen som nu är 14 år och 6 år. 

Nu vill han skiljas! Barnen är visserligen uppfödda här, men är mycket hos deras mormor och alla ??mina? och trivs bra där också. Tanken var att vi skulle flytta hela familjen dit, men så kunde inte mannen lämna sitt jobb. 

Barnen vill fortfarande flytta dit, och jag också nu där jag har min familj och mina gamla vänner. 

Samtligt vill ju såklart pappan ha delad vårdnad. vad gör man ?? 

• Svar på tråden Flytta till en annan kommun , separation
  • Anonym (+++)

om ni ändå skulle flytta dit så fortsätt med den planen, är min spontana tanke. Speciellt om barnen är med på tåget så låter det som en bra ide. (om nu allt annat löses med boende, skolor osv förstås). 
    Er äldsta kanske vill gå ut högstadiet först? Sen söka gymnasium på andra orten? 

• Amanda33

Är du och din exman är överens om det? Annars är risken stor att barnen kommer i kläm.
    Kan tänka mig att det blir lätt för sexåringen att flytta men hur känner 14-åringen inför det hela? Lämna skolan och vänner är inte lätt.

Det är alltid det bästa om föräldrarna är överens och barnen är med på tåget.

Carpe diem
  • Anonym (Vantrivs)
    Tow2Mater skrev 2023-07-04 21:42:07 följande:

Vilket avstånd mellan kommunerna pratar vi om?

5 mil ungefär 
  • Anonym (Xyz)

Vårdnaden påverkas ju inte. Är du och exmaken överens? I så fall kan du och barnen flytta och han ha tex varannan helg. Om han motsätter sig flytt så kan du flytta själv och ha dom varannan helg. Vill ni ha 50/50 så får du ju bo kvar. 

• Anonym (Vantrivs)

Vi är inte överens tyvärr.. :(

Han vill ju stanna här nu. Barnen vill bo med mig, men den minsta är 6 år. Hon säger dock hon vill bo med mig. hon är väldigt mammig. 

Svar på tråden Flytta till en annan kommun , separation