• dopsid1

    Vad svarar man när någon säger att den är tjock?

    1. Ramlade in på Stina Wollters instagram där hon lyfte att adjektivet "tjock" behöver avdramatiseras och att "tjock" inte ska vara lika med "ful" och att man därför inte ska säga åt barn när de kommenterar att någon är tjock utan neutralisera det genom att istället säga typ, "ja precis, vilken tur att vi alla är olika". Det tänker jag skulle funka bra om barnet kommenterar någon som inte är närvarande, men säg att personen står framför en i kön på Ica och hör vad ungen säger, är det verkligen så roligt för den personen om jag "bekräftar" att den är tjock? Vad kan man svara annars?

    2. Om en vän, kollega eller what ever med tydlig övervikt kommenterar att hen själv är "tjock" i negativ bemärkelse, vad svarar man då? Jag är väl tyvärr(?) drillad att svara: "Du är inte tjock, du är ju jättefin" eller nåt liknande. Men då spär jag alltså på det här med tjock=ful och det vill jag ju INTE. 

    Jag vill gärna höra hur ni andra tänker kring detta särskilt ni som definierar er som " Kanske ska tillägga att jag frågar detta pga all smalhets som råder och jag vill inte bidra till att någon mår dåligt genom att säga klantiga/sårande saker. 

  • Svar på tråden Vad svarar man när någon säger att den är tjock?
  • Anonym (Kex)

    Om någon säger: jag är tjock!

    Så kan du ju svara: du är fin som du är!

    Då lägger du ingen negativ värdering i personens kropp oavsett om personen är smal eller tjock.

  • dopsid1
    Anonym (Kex) skrev 2023-07-04 21:13:48 följande:

    Om någon säger: jag är tjock!

    Så kan du ju svara: du är fin som du är!

    Då lägger du ingen negativ värdering i personens kropp oavsett om personen är smal eller tjock.


    Bra svar, tack! ❤
  • Anonym (Tjocksmock)

    Vi tjocka vet om att vi är tjocka så det är väl inget att hymla om. Säg hellre ingenting eller som ovan skrev att du är fin som du är

  • AaAnNnOoOnNnYyYmMm321

    Om barnet pratar om någon i kön skulle jag säga "alla ser vi olika ut, tänk va tråkigt om alla såg ut som mamma tex" Jag skulle även lägga till att "du vet att vi inte pratar om hur andra ser ut om vi inte vet att det är okej för den personen".

  • dopsid1
    Anonym (Tjocksmock) skrev 2023-07-04 22:22:00 följande:

    Vi tjocka vet om att vi är tjocka så det är väl inget att hymla om. Säg hellre ingenting eller som ovan skrev att du är fin som du är


    Tack för ett rakt och ärligt svar! Förstår att folk kan vara hemskt störande ibland. Jag själv också dessvärre.
  • dopsid1
    AaAnNnOoOnNnYyYmMm321 skrev 2023-07-04 22:35:45 följande:

    Om barnet pratar om någon i kön skulle jag säga "alla ser vi olika ut, tänk va tråkigt om alla såg ut som mamma tex" Jag skulle även lägga till att "du vet att vi inte pratar om hur andra ser ut om vi inte vet att det är okej för den personen".


    Vad bra svar! Tack! 
  • Anonym (Kent-Jesus)

    Man svarar: "Sanningen är att du är fet" 

  • dopsid1
    Anonym (Kent-Jesus) skrev 2023-07-04 22:43:06 följande:

    Man svarar: "Sanningen är att du är fet" 


    Sanningen är att du verkar vara ett rövhål. 
  • Anonym (...Men du har fantastiska tuttar)

    När någon kvinna pratar så om hur tjock hon är och klagar på sitt utseende till mig så svarar jag något i stil med...Men du har fantastiska tuttar eller kanske sexiga läppar eller något annat som dels är en komplimang och dels är slemmigt som fasen. (Viktigt att det är bägge de sakerna).

    Antingen blir hon glad, och då har man gjort någon glad, eller så blir hon sur och kallar en ett pervo men kommer sluta att prata om sin kropp till mig och jag slipper det. Så det är win oavsett.

    Tills hon skvallrar för chefen, men då berättar man varför man sa så, tanken bakom det. 

  • Anonym (Nja)

    Jag skulle inte säga någonting. Antingen fiskar personen efter komplimanger (suck!!) eller så mår hen dåligt över sin kropp och ingenting man säger blir bättre av det. Humma medkännande och var tyst en stund.

Svar på tråden Vad svarar man när någon säger att den är tjock?