• Anonym (Glasögonorm)

Är metallbågar bättre än plast?

Det börjar bli dags för nya glasögon. Jag har alltid kört plastbågar för att jag har fått för mig att metallbågar gör att man ser äldre ut och för att jag inte gillar dom där näs-sakerna som trycker på sidan av näsan.

Men jag började fundera på om inte plast töjer ut sig efter ett tag och det kanske inte händer med metallbågar? Mina märkesbågar (borde vara bra mao) som aldrig halkade ner första 9-12 månaderna har börjat halka ner femtio gånger om dagen vilket är irriterande förstås. Jag brukar sällan vika ihop dom men jag tar av och på dom ett antal gånger om dagen.

Om man köper metallbågar sitter dom alltid som dom ska då utan att glida ner? Förutsatt att dom är rätt inställda förstås.

Vilken sorts bågar föredrar du och varför?

• Svar på tråden Är metallbågar bättre än plast?
  • Anonym (Lotta)

När glajjorna halkar ner brukar det bero på att kröken bakom örat har rätat ut sig lite. Då går du bara till din optiker och ber dem justera dem. 

• Anonym (Lotta)

..och det har hänt mig med både plast- och metallbågar. 

• Anonym (Optiker)

Plast är ett material som ändrar sig med tiden, den vidgar sig ofta - vilket man kan värma och böja in. En plastbåge sitter som den sitter på näsan och om den sitter bra så är det de mest bekväma glasögonen du kan ha. Sitter en plastbåge inte bra på näsan från början är risken stor att de gliden ner och/eller skaver på näsan och då kan en båge med nässadlar vara bättre. En båge med nässadlar (kuddarna som ligger mot näsan) kan man justera och få att sitta väldigt bra men en del tycker att de kliar och skaver även när de sitter bra. Nässadlarna finns i olika material och en del reagerat på ex. dem i Silicon men inte hårdplast osv.
    En duktig säljare eller optiker ska informera dig om bågen inte ser ut att passa. Dessvärre har branchen blivit mer toppstyrd mot att alltid sälja och att allt måste gå snabbare,  så min erfarenhet är att det säljs fler bågar som inte passar kundens näsa för att säljaren inte har tid att titta samt sämre kunskap om hur en bra båge ska sitta.

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-07-05 16:53:22 följande:

Plast är ett material som ändrar sig med tiden, den vidgar sig ofta - vilket man kan värma och böja in. En plastbåge sitter som den sitter på näsan och om den sitter bra så är det de mest bekväma glasögonen du kan ha. Sitter en plastbåge inte bra på näsan från början är risken stor att de gliden ner och/eller skaver på näsan och då kan en båge med nässadlar vara bättre. En båge med nässadlar (kuddarna som ligger mot näsan) kan man justera och få att sitta väldigt bra men en del tycker att de kliar och skaver även när de sitter bra. Nässadlarna finns i olika material och en del reagerat på ex. dem i Silicon men inte hårdplast osv.
    En duktig säljare eller optiker ska informera dig om bågen inte ser ut att passa. Dessvärre har branchen blivit mer toppstyrd mot att alltid sälja och att allt måste gå snabbare,  så min erfarenhet är att det säljs fler bågar som inte passar kundens näsa för att säljaren inte har tid att titta samt sämre kunskap om hur en bra båge ska sitta.

Den bästa hjälpen har jag deffo fått hos optiker med egen butik, inte i de stora kedjorna. Dyrare, ja. Men också mkt bättre service. 

Svar på tråden Är metallbågar bättre än plast?