• Anonym (TS)

Ljuger och överdriver mycket

Min pappa överdriver väldigt ofta. Sen jag blev vuxen insåg jag det och även att han ljuger. Syftet är att skrämma och chockera. Han vill alltid ha chockade reaktioner och ljuger och berättar detaljer som är extrema eller makabra. Jag vet inte vad det beror på och om det finns andra som beter sig likadant. När jag var liten berättade han makabra detaljer om folk som rövade bort barn och vad de gjorde med dem. Han ville nog skrämma mig från att följa med okända men det blev bara traumatiskt. Likaså berättade han alltid våldsamma historier för mig som barn om folk som plågade djur när han visste att jag gillar djur. Detta gör han fortfarande, för han vill ha en reaktion. Nuförtiden ljuger han och hittar på detaljer om bekanta som jag vet inte är sanna. Det går att få reda på mycket på internet vilket han inte förstår. Han verkar vilja hindra mig från att prata med de flesta i min omgivning och ljuger ihop sjuka saker. Senast påstod han att en person i periferin begått ett makabert brott. Jag kollade upp det och inget sånt brott har begätts i det området på flera decennier. Jag började räkna och insäg att han har ljugit eller överdrivit ihop såna här berättelser om de flesta bekanta eller släktingar. Vad är det som gör att folk blir såhär? 

• Svar på tråden Ljuger och överdriver mycket
  • Anonym (Nfnf)

Behov av uppmärksamhet och bekräftelse förmodligen. Hur var hans barndom/uppväxt, om man ska rota lite? fast det ursäktar ändå inte dåligt beteende. 

• Anonym (Nfnf)

Vad gör han om du säger att han har fel? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-07-05 19:33:57 följande:

Vad gör han om du säger att han har fel? 

Han byter snabbt ämne. Har även hänt att han sagt typ "nämen det var nåt liknande i alla fall". 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-07-05 19:33:31 följande:

Behov av uppmärksamhet och bekräftelse förmodligen. Hur var hans barndom/uppväxt, om man ska rota lite? fast det ursäktar ändå inte dåligt beteende. 

Frånvarande föräldrar.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-05 19:37:43 följande:
    Han byter snabbt ämne. Har även hänt att han sagt typ "nämen det var nåt liknande i alla fall". 
    Det hade jag inte accepterat, han får svara på frågan.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-05 19:38:07 följande:
    Frånvarande föräldrar.
    Aha, ja det kanske har gjort sitt. Men det verkar ju inte gå att prata med honom om beteendet. Så någon insikt verkar han inte ha? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-07-05 19:39:24 följande:
    Det hade jag inte accepterat, han får svara på frågan.
    Han är så extremt lättkränkt. Man får inte säga något till honom. Han berättar alltid historier om hur någon varit en jävla idiotkärring i affären etc. Alltid händer det nåt. Så jag orkar inte ifrågasätta honom. 
  • Anonym (Nfnf)

Min mamma började ljuga något otroligt också. när jag sa till henne så nekade, nekade och nekade hon så länge hon bara kunde. Tills hon var tvungen att erkänna. Men sen så ljög hon igen. Nu tycker hon att jag bara är jobbig och har blockerat mig, fast det nekar hon med. Så det är snart 2 år sen vi pratade nu. 

Men nu handlar inte detta om mig men. Det är tragiskt med sånt där. Ville mest säga att du är inte ensam och det är hemskt att han gör så mot folk. 

Kör inte sönder dig själv för honom bara, utan ta hand om dig.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-05 19:41:31 följande:
    Han är så extremt lättkränkt. Man får inte säga något till honom. Han berättar alltid historier om hur någon varit en jävla idiotkärring i affären etc. Alltid händer det nåt. Så jag orkar inte ifrågasätta honom. 
    Nej det förstår jag helt då. Tråkigt.

Men det sägs väl de som klagar på andra mår inte bra själva. För jag menar, varför hacka på andra annars. 

Har du bra relation med din mamma då?
  • Anonym (Nfnf)

Eller syskon. Tänkte så du har någon som finns där.

Svar på tråden Ljuger och överdriver mycket