• Anonym (ledsen)

    sambo separation hjäp

    Hejsan. Vi ska kommit fram till att separera och jag oroar mig över hur det ska bli med boendet.

    Vi är sambos och bor i hyresrätt som vi flyttade in i tillsammans, vi har barn ihop. (bara jag som står på kontraktet men jag har förstått att lägenheten kan tillfalla den som bäst behöver den.)

    Jag har några frågor:

    1 Om tingsrätten ska besluta vem som får lägenheten, hur lång tid brukar en sådan process ta innan man får beslut?

    2 Vill gärna höra om ni har några erfarenheter t.ex. vem som fick lägenheten och varför? Vilka skäl??

    3 Om tingsrätten beslutar att jag får lägenheten, måste de godkänna mig som hyresgäst igen?

    Jag mår så dåligt och oroar mig över allt  :( 

  • Svar på tråden sambo separation hjäp
  • Anonym (000)

    För den som hyr ut så är prio 1 att personen har råd att betala sin hyra, att ha inkomst. Om någon av er inte har det så kanske inte den kan bo kvar (man kan söka bostadsbidrag kanske, men det beror på vad man har i inkomst). 

    Om någon är arbetslös kan den ses som bäst behövande av lägenheten eftersom det är svårt få nytt kontrakt någonstans, medan den som i så fall har jobb, enklare kan hitta nytt boende. 

    Du har säkert redan läst men om inte:
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/sambo/vem-far-bo-kvar-i-lagenheten-om-vi-separerar/ 

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (000) skrev 2023-07-06 12:27:52 följande:

    För den som hyr ut så är prio 1 att personen har råd att betala sin hyra, att ha inkomst. Om någon av er inte har det så kanske inte den kan bo kvar (man kan söka bostadsbidrag kanske, men det beror på vad man har i inkomst). 

    Om någon är arbetslös kan den ses som bäst behövande av lägenheten eftersom det är svårt få nytt kontrakt någonstans, medan den som i så fall har jobb, enklare kan hitta nytt boende. 

    Du har säkert redan läst men om inte:
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/sambo/vem-far-bo-kvar-i-lagenheten-om-vi-separerar/ 


    Hej! tack för ditt svar. 
    En följdfråga.. kan tingsrätten besluta att den arbetslösa personen får lägenheten? Behöver inte hyresvärden godkänna då? Tänker att hyresvärden vill ha hyresgästen med bäst ekonomi...?
  • Tow2Mater

    Varfor klarar ni inte av att själva bestämma vem som bor kvar och vem som flyttar? Letar ni nya lägenheter? Den som forst får tag i en ny kan väl flytta?

  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2023-07-06 12:36:04 följande:

    Varfor klarar ni inte av att själva bestämma vem som bor kvar och vem som flyttar? Letar ni nya lägenheter? Den som forst får tag i en ny kan väl flytta?


    Detta var faktiskt ett riktigt bra förslag.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ledsen)
    Tow2Mater skrev 2023-07-06 12:36:04 följande:

    Varfor klarar ni inte av att själva bestämma vem som bor kvar och vem som flyttar? Letar ni nya lägenheter? Den som forst får tag i en ny kan väl flytta?


    Hur "får man tag i " ett förstahandskontrakt i Stockholm? visst om du har stått i hyrskö i 30 år...... Att hyra i andra hand är osäkert och hutlösa priser!

    Ingen av oss har råd att köpa.  Vet du vart man kan få tag i en förstahandshyresrätt i Stockholm så skriv gärna!! 
  • Anonym (ledsen)
    EnAnonumius skrev 2023-07-06 12:38:50 följande:
    Detta var faktiskt ett riktigt bra förslag.
    Hej! vet du hur man får tag i ett förstahandskontrakt i Stockholm? visst om du har stått i hyrskö i 30 år...Att hyra i andra hand är osäkert och hutlösa priser! Ingen av oss har råd att köpa. 

    Vet du vart man kan få tag i en förstahandshyresrätt i Stockholm så skriv gärna!! 
  • EnAnonumius
    Anonym (ledsen) skrev 2023-07-06 12:34:30 följande:
    Hej! tack för ditt svar. 
    En följdfråga.. kan tingsrätten besluta att den arbetslösa personen får lägenheten? Behöver inte hyresvärden godkänna då? Tänker att hyresvärden vill ha hyresgästen med bäst ekonomi...?
    Om du hade läst länken som fans i svaret du citerade, så hade du sluppit att ställa följdfrågan..

    Utdrag från länken som har lagts i tråden.
    Jag citerar:

    "Bostäder som skaffas gemensamt

    När ett par har skaffat en lägenhet för att använda som gemensam bostad är det den som bäst behöver lägenheten som har rätt att få den efter en separation. Det gäller oavsett vem av samborna som står som hyresgäst på hyresavtalet. Hyresvärden måste godta den hyresgäst som tilldelas lägenheten i bodelningen. "

    (slut citat)

    Svaret på din följdfråga står i sista meningen i det citerade stycket, från länken.

    Så svaret på din följdfråga är då

    Hyresvärden måste godkänna den hyresgäst som lägenheten tillfaller.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (ledsen) skrev 2023-07-06 12:47:32 följande:
    Hej! vet du hur man får tag i ett förstahandskontrakt i Stockholm? visst om du har stått i hyrskö i 30 år...Att hyra i andra hand är osäkert och hutlösa priser! Ingen av oss har råd att köpa. 

    Vet du vart man kan få tag i en förstahandshyresrätt i Stockholm så skriv gärna!! 
    Du får göra som alla andra..
    Titta runt hos de olika hyresbolagen hemsida, som finns.. De är inte "alla" lediga lägenheter de lägger upp på de  olika bostads portaler som finna att tillgå detta gäller oavsett stad man bor i. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-07-06 12:46:03 följande:
    Hur "får man tag i " ett förstahandskontrakt i Stockholm? visst om du har stått i hyrskö i 30 år...... Att hyra i andra hand är osäkert och hutlösa priser!

    Ingen av oss har råd att köpa.  Vet du vart man kan få tag i en förstahandshyresrätt i Stockholm så skriv gärna!! 
    Så hur ska ni lösa det? En av er måste ju flytta. 
  • Anonym (000)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-07-06 12:34:30 följande:
    Hej! tack för ditt svar. 
    En följdfråga.. kan tingsrätten besluta att den arbetslösa personen får lägenheten? Behöver inte hyresvärden godkänna då? Tänker att hyresvärden vill ha hyresgästen med bäst ekonomi...?
    Bäst ekonomi behövs nog inte, bara att personen kan betala. Om det finns möjlighet till att klara inkomsten tex genom bostadsbidrag, A-kassa, barnbidrag osv. så kanske personen har nog med pengar. 
    Det står i länken att om tingsrätten beslutar måste hyresvärden acceptera den hyresgästen som blir (men den måste som sagt kunna betala). 
  • Anonym (Lollo)

    Man hoppas ju och tror att tingsrätten ser valet av hyresgäster även ur ett feministiskt perspektiv?

Svar på tråden sambo separation hjäp