• Anonym (Hopplös)

Mår så dåligt

Har gått upp i tid till 75% från 50% sen en månad tillbaka och jag mår så jävla dåligt. i början sov jag dåligt, nu sover jag istället 12 timmar per dygn men känner mig inte utvilad. Har ADHD och (högfungerande) autism och hr haft problem med orken hela mitt vuxna liv. Eller ända sen högstadiet faktiskt. 
    Fattar inte hur mycket jag ska behöva plågas innan jag kan få njuta av mitt liv en enda dag?
    Jag har barn som behöver mig, jag behöver få må bra och kunna ta hand om dem. 
    Svårt att få läkartid nu (semestertider) och tycker bemötandet inom vården är uselt. Man är bara någon irriterande ohyra. Skriva ut tabletter, det kan dom. Men inte få den hjälpen man behöver. 

Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen. Eller om jag ens orkar leva längre

• Svar på tråden Mår så dåligt
  • Anonym (vilan)

Känner du dig någonsin utvilad? Om du varit ledig i en vecka och inte haft några måsten utan bara gått och såsat+ om du är på en 4-dagars kryssning, vaknar du utvilad?

Om inte, CFS låter som något du bör kolla upp. 

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (vilan) skrev 2023-07-06 20:22:39 följande:

Känner du dig någonsin utvilad? Om du varit ledig i en vecka och inte haft några måsten utan bara gått och såsat+ om du är på en 4-dagars kryssning, vaknar du utvilad?

Om inte, CFS låter som något du bör kolla upp. 

Jo men det gör jag. Jag mår helt okej när jag jobbat 50%, även om jag känner att det är precis vad jag klarar av. Det är bara det att jag ständigt tvingas utmana min ork vilket gör att allt jag byggt upp raseras. Jag hamnar på ruta 1 igen och orkar ingenting plus att ångesten skjuter i höjden 

• Tow2Mater

Men jobba 50% och klara dig på en 50% lön då, dra ner utgifterna. Får du underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag, etc?

Hur många och gamla barn har du? Kan de hjälpa till i hemmet?

• Anonym (Bella)

Det är väl inget som stoppar dig från att ta en 50% tjänst? 

• Anonym (HR horror)
    Anonym (Bella) skrev 2023-07-06 21:16:26 följande:

Det är väl inget som stoppar dig från att ta en 50% tjänst? 

De flesta arbetsgivare vill inte ha personal på så låga % för de får så lite ut av den anställde då efter att obligatoriska möten, administration, vidareutbildning osv är avklarat.

70% är egentligen smärtgränsen för att ha en anställd om det ska bli någon effektivitet av det.
  • Anonym (Hopplös)
    Tow2Mater skrev 2023-07-06 21:12:04 följande:

Men jobba 50% och klara dig på en 50% lön då, dra ner utgifterna. Får du underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag, etc?

Hur många och gamla barn har du? Kan de hjälpa till i hemmet?

Det skulle kunna funka om inte räntorna och hyran går upp mer. Och då bor jag i en tvåa på 51 kvm. Existensminimum typ, men ja. 
    Barnen har ju också NPF-diagnoser så det är kämpigt på flera plan. 
    Jag har barnbidrag och omvårdnadsbidrag för det ena barnet. De är 14 och 8. Bostadsbidrag skulle jag antagligen ha rätt till om jag jobbade 50%. Har delad vårdnad med pappan så inget underhåll. 
  • Anonym (Vet)

Känner så med dig, vet hur det är då jag har ADHD och liksom du plågats hela livet av bristande ork och dåligt mående. Det är extremt påfrestande att ha diagnoser och du har dessutom barn att ta hand om. 

Lyssna inte på de empatistörda här som skriver skit. De vet inte hur det är. Vi måste få till en ny sorts samhälle där alla kan passa in och få bidra efter sin förmåga. Nuvarande system är ju ruttet på flera sätt. Arbetsmarknaden är väldigt rigid och klyftan mellan individer som passar in och inte gapar allt större.

Du borde ha rätt till 50% sjukersättning på sikt om detta fortsätter och du inte har ett väldigt krävande yrke som kan bytas mot ett faktiskt konkret "enklare" arbete. Hoppas att det ordnar sig för dig! 

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (HR horror) skrev 2023-07-06 21:34:59 följande:
    De flesta arbetsgivare vill inte ha personal på så låga % för de får så lite ut av den anställde då efter att obligatoriska möten, administration, vidareutbildning osv är avklarat.

70% är egentligen smärtgränsen för att ha en anställd om det ska bli någon effektivitet av det.

Vad menar du med obligatoriska möten, administration & vidareutbildning osv? Jag jobbar helt och hållet i driften med det jag jobbar. Möte 1 timme varannan vecka. 

Jag har en kollega faktiskt som är anställd på 50%. Hon kör en sidoverksamhet på resterande tid. 

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (Vet) skrev 2023-07-06 21:47:59 följande:

Känner så med dig, vet hur det är då jag har ADHD och liksom du plågats hela livet av bristande ork och dåligt mående. Det är extremt påfrestande att ha diagnoser och du har dessutom barn att ta hand om. 

Lyssna inte på de empatistörda här som skriver skit. De vet inte hur det är. Vi måste få till en ny sorts samhälle där alla kan passa in och få bidra efter sin förmåga. Nuvarande system är ju ruttet på flera sätt. Arbetsmarknaden är väldigt rigid och klyftan mellan individer som passar in och inte gapar allt större.

Du borde ha rätt till 50% sjukersättning på sikt om detta fortsätter och du inte har ett väldigt krävande yrke som kan bytas mot ett faktiskt konkret "enklare" arbete. Hoppas att det ordnar sig för dig! 

Tack för ditt fina svar Håller med dig om att samhället inte funkar för alla idag. 

Ja jag borde ha rätt till sjukersättning faktiskt. Har sökt två gånger men fått avslag. Mitt arbete är inte mer krävande än något annat ?vanligt förekommande?, om man ska citera FK. Tvärtom passar det mig väldigt bra. Jag har också en väldigt förstående chef samt bra kollegor så det är verkligen inte där skon klämmer. 

• Anonym (vilan)

Om det är så så kanske det är ett måste att styra upp och ruta in livet och jobbet så mindre tankeverksamhet behövs. Tankeverksamheten tar en massa ork. Min mor har också ADHD och förmodligen också autism, hon var ensamstående med 3 barn i USA, landet där man jobbar minst 40 timmar, gärna både 50 och 60, eller bor på gatan med barnen i fosterhemssystemet. Hon hade ont om energi alltid men det var alltid stor skillnad när hon lyckades hålla planering och rutiner mot när hon inte gjorde det. 

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (vilan) skrev 2023-07-06 21:58:33 följande:

Om det är så så kanske det är ett måste att styra upp och ruta in livet och jobbet så mindre tankeverksamhet behövs. Tankeverksamheten tar en massa ork. Min mor har också ADHD och förmodligen också autism, hon var ensamstående med 3 barn i USA, landet där man jobbar minst 40 timmar, gärna både 50 och 60, eller bor på gatan med barnen i fosterhemssystemet. Hon hade ont om energi alltid men det var alltid stor skillnad när hon lyckades hålla planering och rutiner mot när hon inte gjorde det. 

Mitt liv är så inrutat som det bara går. Mitt problem har aldrig varit att organisera. Det är den kognitiva kapaciteten som är kraftigt begränsad och har alltid varit.  
    Alla med ADHD är inte likadana, och har man dessutom autism så blir det inte direkt lättare. 

Svar på tråden Mår så dåligt