• Anonym (Tjejen)

Ångest och sorg efter separation

Har brutit upp efter ett förhållande för två månader sedan, det var mitt beslut. Exet var inte bra för mig eftersom det var för vaga besked och ett stormigt förhållande, det vet jag. Men jag saknar exet så galet mycket, har så mycket känslor. Har träffat en ny helt fantastisk som jag uppskattar på alla vis.

Jag känner inte igen mig i vad andra verkar känna, att dom saknar någon att vara tillsammans med, det gör ju inte jag av förklarliga skäl. Men jag gillar ändå att vara singel när jag varit det. Det jag saknar är personen, exet. Har brutit all kontakt åtminstone ett längre tag för att avsluta det helt.

Jag vet att det bara är att gå vidare, men så gör så fruktansvärt ont ibland.

• Svar på tråden Ångest och sorg efter separation
  • Anonym (Din nya?)

Hur ser du på din nya person? Vad har denne för roll i ditt liv, rebound, förströelse eller mer? 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Din nya?) skrev 2023-07-07 17:04:50 följande:

Hur ser du på din nya person? Vad har denne för roll i ditt liv, rebound, förströelse eller mer? 

Det kan vara en av dom soulmates jag har träffat i mitt liv, ett fåtal har det varit. Jag gillar den nya riktigt mycket, börjar kännas som en slags kärlek faktiskt. Så nej, ingen rebound.

Jag bara saknar exet så, inte förhållandet men personen. Jag skulle inte gå tillbaka på några villkor, jag är färdig med det.
  • Anonym (Din nya?)

Din nya soul mate, kan hen leva med att du saknar din gamla soul mate? I så fall, kan ni hjälpas åt med din sorg och saknad efter din gamla soul mate?
    En här på forumet har tydligen bearbetat sin skilsmässa i 25 år med hjälp av sin nya, som inte är så nu än efter 25 år. De träffades också några månader efter skilsmässan. Alla hittar sina sätt. 

• Anonym (Tjejen)

Jo, men jag pratar inte om exet med min nya, det är inte rätt person att ta upp det med. Är lycklig över denna nya fantastiska person, är inte det att jag på något vis vill ha tillbaka exet. Är bara en sorg att någon jag har haft så i mina tanker inte längre finns i mitt liv. Det kommer att gå över, tycker bara att jag inte känner igen min sorg och saknad i vad andra känner. Dom verkar bara gå upp i livet efter den tidigare relationen. Men jag var ju med exet för att det fanns mycket positiva känslor och upplevelser, för att jag älskade personen. Människor är inte utbytbara för mig.

• Anonym (Din nya?)

Lägg exet i bakhuvudet. Du är inte ensam om att leva ett liv med någon annan i bakhuvudet. Bara acceptera att minnet är viktigt för dig. 

• Anonym (Petra)

Det kan vara så att du inte kan tänka klart. Om din nya redan känns som en soulmate kan det vara ett narcissistiskt förhållande. Det är ett av kännetecknena, att allt känns så otroligt rätt direkt. Speciellt om du kommit ur ett sådant nyligen. Då kan du vara sårbar för narcissister. Var vaksam.

• Anonym (oj)

Gått 2 månader och du har redan träffat en ny? Saknar du verkligen exet? 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Petra) skrev 2023-07-07 19:34:38 följande:

Det kan vara så att du inte kan tänka klart. Om din nya redan känns som en soulmate kan det vara ett narcissistiskt förhållande. Det är ett av kännetecknena, att allt känns så otroligt rätt direkt. Speciellt om du kommit ur ett sådant nyligen. Då kan du vara sårbar för narcissister. Var vaksam.

Ja jag vet, jag är misstänksam mot att gå för snabbt fram, det är inget för mig. Har känt den nya i ett halvår. Men är man kommunikativ så funkar det oerhört mycket bättre med en annan som också är det.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (oj) skrev 2023-07-07 19:36:52 följande:

Gått 2 månader och du har redan träffat en ny? Saknar du verkligen exet? 

Japp, ibland träffar man på så fina människor. Jo, jag saknar exet oerhört på många sätt. Men inte ilskan, kritiken och hur exet gjorde slut för småsaker upprepade gånger.
  • Anonym (Nea)

Ni har gjort slut för 2 månader sedan och nu har du träffat en ny men inte kan släppa tankarna om exet? Det är väl inte så konstigt!

Det du behöver är tid att komma över exet, att gå igenom sorgen att det inte funkade och landa i det. Så det är inte "bara att gå vidare", det är ju en process.

Om jag hade varit du hade jag väntat med ett nytt förhållande. Det inte sjyst mot den nya att du känner som du gör. 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Nea) skrev 2023-07-07 20:23:45 följande:

Ni har gjort slut för 2 månader sedan och nu har du träffat en ny men inte kan släppa tankarna om exet? Det är väl inte så konstigt!

Det du behöver är tid att komma över exet, att gå igenom sorgen att det inte funkade och landa i det. Så det är inte "bara att gå vidare", det är ju en process.

Om jag hade varit du hade jag väntat med ett nytt förhållande. Det inte sjyst mot den nya att du känner som du gör. 

Nej, det är väl inte konstigt nej.

Du har rätt, bättre att tänka att det är en process. Jag vet ju är det är så men är bra att tänka på det ja.

Fast jag är ju inriktad på den nya, det första jag tänker på när jag vaknar t ex. Det är inte så att jag går och trånar efter en annan. Bara att jag saknar en person som varit en så stor del av mitt liv i 1.5 år.
  • Smilla124

Jag har kastat ut min sambo efter 11 år pga att han varit otrogen tredje gången.
    Kände mig stark i det beslutet i början men nu så gråter jag varje dag trots att han har behandlat mig som skit,ska tillägga att vi funkade bra ihop utom sexbiten jag har tappat lusten vi har pratat om detta o han har sagt att det är okey , men istället har han gått bakom ryggen på mig,jag känner mig helt förtvivlad har väldigt låg självkänsla känner mig värdelös ,med honom kände jag att jag kunde vara mig själv vilket jag har haft svårt för med tidigare,jag har svårt med närhet pga trauma i barndomen vilket han vet om  jag visar kärlek med handlingar i stället ,känner mig så sviken

• Anonym (Tjejen)
    Smilla124 skrev 2023-07-08 08:10:21 följande:

Jag har kastat ut min sambo efter 11 år pga att han varit otrogen tredje gången.
    Kände mig stark i det beslutet i början men nu så gråter jag varje dag trots att han har behandlat mig som skit,ska tillägga att vi funkade bra ihop utom sexbiten jag har tappat lusten vi har pratat om detta o han har sagt att det är okey , men istället har han gått bakom ryggen på mig,jag känner mig helt förtvivlad har väldigt låg självkänsla känner mig värdelös ,med honom kände jag att jag kunde vara mig själv vilket jag har haft svårt för med tidigare,jag har svårt med närhet pga trauma i barndomen vilket han vet om  jag visar kärlek med handlingar i stället ,känner mig så sviken

Det är väl så att det känns som en lättnad och ett bra beslut först, man vet att det är rätt. Och senare kommer saknad. Jag tror att man får gå på personens handlingar och hur dom fått en att känna sig under relationens gång. Jag själv tittade på bilder när jag var med exet, mina ögon var oftast inte glada. Och vänner sa till mig att jag verkade nedstämd.

Det är väl en sorg man "bara" behöver ta sig igenom. Och 11 år är lång tid. Ett fel som jag gjort tidigare är att gå tillbaka, tänk inte tanken säger jag. För människor förändras inte. Du är plågad nu men det är sista gången du behöver vara det för ditt ex skull. Sen är du fri.

Lycka till! Jag tror att du kommer att se tillbaka och veta att du gjorde rätt senare.
  • Smilla124

Tack, känns lite bättre idag kollade foton på honom och han va så oattraktiv så jag vann o han förloradeSkrattande

• Anonym (Nea)
    Smilla124 skrev 2023-07-08 18:01:03 följande:

Tack, känns lite bättre idag kollade foton på honom och han va så oattraktiv så jag vann o han förlorade // Skrattande

Hahaha, härligt att höra! 🤪
  • Anonym (Sssss)

Jag tycker du är riktigt taskig mot din nya kille .
    hur tror du han känner att du saknar ditt ex .
    mitt ex dog 2016 vi va tillsamman i flera år ( förlovande ) tog mig ett år att ens dejta någon .
    dejtade 2 personer innan jag träffa min man som jag gifte mig 
    tyckte inte det kändes rättvist mot en ny person att ha ? gammalt? kvar 
    Hade aldrig velat ha en kille som sakna sitt ex eller på något sätt  har känslor kvar .
    Även om man känner sig ensam efter att det tagit slut är det inte rätt att trösta sig i något annans känslor 
    kommer säkert frågan saknar du inte ditt ex som dog klart jag gör men jag var tvungen att hitta mig själv först att va självständig innan jag kunde ge mitt hjärta till någon ny 
    Jag kan inte få tillbaka mitt ? döda? ex men det är inte så att jag ligger och tänker på honom varje dag har en ny .
    lägger blommor på hans grav tillsammans med min man på hand dös dag . Jag gråter inte längre när jag besöker graven utan har accepterat och det är ett minne 
    så va rättvis mot din nya kille 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sssss) skrev 2023-07-09 15:40:57 följande:

Jag tycker du är riktigt taskig mot din nya kille .
    hur tror du han känner att du saknar ditt ex .
    mitt ex dog 2016 vi va tillsamman i flera år ( förlovande ) tog mig ett år att ens dejta någon .
    dejtade 2 personer innan jag träffa min man som jag gifte mig 
    tyckte inte det kändes rättvist mot en ny person att ha ? gammalt? kvar 
    Hade aldrig velat ha en kille som sakna sitt ex eller på något sätt  har känslor kvar .
    Även om man känner sig ensam efter att det tagit slut är det inte rätt att trösta sig i något annans känslor 
    kommer säkert frågan saknar du inte ditt ex som dog klart jag gör men jag var tvungen att hitta mig själv först att va självständig innan jag kunde ge mitt hjärta till någon ny 
    Jag kan inte få tillbaka mitt ? döda? ex men det är inte så att jag ligger och tänker på honom varje dag har en ny .
    lägger blommor på hans grav tillsammans med min man på hand dös dag . Jag gråter inte längre när jag besöker graven utan har accepterat och det är ett minne 
    så va rättvis mot din nya kille 

Jag vet inte om jag håller med dig om det. Den nya vet när det tog slut, att jag saknar personen, inte relationen det minsta.

Jag har aldrig känt mig ensam som singel när nåt tagit slut, jag använder inte människor. Det går fint att umgås med mina vänner t ex, jag behöver inte en partner som sällskap. Det är en bonus när jag träffar på nån suverän person, inget jag behöver på något vis. 

Inte alla förhållanden tar slut genom att man kör dom i botten eller som i ditt fall fruktansvärt nog att någon dör. Det kan vara att man är pragmatisk nog att veta att dom inte är bra för en.
Svar på tråden Ångest och sorg efter separation