• Anonym (?)

Ständigt sammanbiten

Går alltid runt på helspänn och oroar mig för saker. Kan inte slappna av, vara lättsam och skratta. Hur blir man mer avslappnad i sin tillvaro?

Vuxit upp med mycket otrygghet som sen följt mig i relationer på olika sätt. Tänker alltid att jag måste spara mer, ifall nåt katastrofalt inträffar (har låg inkomst). Ser ofta riskerna med olika saker istället för möjligheter, t ex vill jag sälja ett litwt hus jag ärvt pga risken för oförutsedda utgifter, medan min sambo tycker att det löser sig att behålla. Känner att mitt liv blir begränsat av det här sättet att tänka. Det förtar glädjen i livet att alltid oroa sig. Nån som har tips?

• Svar på tråden Ständigt sammanbiten
  • Anonym (H)

Jag lite som dig, fast oroar mig över andra saker tex ngt ska hända mina barn, mina hundar och sjukdomar. Det är jobbigt både för mig själv och andra. Det jag försöker tänka i dessa perioder är att livet blir verkligen tråkigt/begränsat när oron tar över - varför vänta på en eventuell katastrof som aldrig ens kommer att inträffa? Livet är för kort, bättre att försöka leva fullt ut. Och vågar man inget, så vinner man ingenting. Jag försöker tänka så och för mig fungerar det ofta - det blir bättre och bättre

Svar på tråden Ständigt sammanbiten