• Anonym (Anonym)

Bästa nattbindan?

Är så less på att inga bindor håller tätt! Har förvisso både endometrios och PCOS, vilket gör att jag har riklig mens de få gånger per år jag faktiskt har mens, men blir ändå så trött på läckage. Blöder igenom Libresse Goodnight Extra på 2 h de värsta 4-6 dagarna (brukar ha mens i 8-12 dagar), kombinerar jag med maxitampong kan jag i bästa fall slippa läckage i 3 h. Undrar därför om någon här på Familjeliv har tips på nattbindor som är bättre än sagda Libresse? Något märke jag missat? Eller ska jag köra på dubbla nattbindor + maxitampong kanske? Har provat det någon gång när jag inte hade möjlighet att byta på 3-4 h, men tyckte dubbla nattbindor skavde så hemskt istället... :( 

• Svar på tråden Bästa nattbindan?
  • Fjäril kär

Testa Tena istället. Bindor för urinläckage.  Funkar superbra. Sen finns det ju tabletter på Apoteket som gör att du blöder mindre. 

• Anonym

Libresse, läs på paketet vilka som är störst 
    Sätt flera omlott i underbyxan. Man kan ha tre på längden, den mittersta ovanpå de andra.

• Anonym
    Anonym skrev 2023-07-08 23:43:33 följande:

Libresse, läs på paketet vilka som är störst 
    Sätt flera omlott i underbyxan. Man kan ha tre på längden, den mittersta ovanpå de andra.

Man kan även ha två på tvären, fram och bak, (under de som ligger på längden)
  • Anonym (My)

Jag kom på nu att man inte ska använda den tabletten om mensen inte är regelbunden.

• Anonym (Gammal är äldst)

Fånigt nog upptäckte jag vid total panik en gång att bästa bindan är några lager gamla trasor/utslitet påslakan och några säkerhetsnålar. Moderna bindor hinner helt enkelt inte suga upp tillräkligt mycket och snabbt innan det är översvämning. Jag har varit med om att det rinner längst med benen men om man faktiskt synar bindan är den nästan ren. 

• mammabitch

Always nattbinda, svart paket fungerar bäst för mig - är också en storblödare.

Och har nu i övergångsåldern börjat använda tranexamsyra (CykloF) även om jag tar långt under rekommenderad dos. Stryper flödet från typ Amazonfloden till en stilla å under några timmar . Biverkningar som t.ex. risk för blodpropp finns så behöver kollas upp först om det är en möjlighet.

• Anonym (Helene)

Har du testat menskopp istället för tampong? Då kan det ju liksom inte blöda igenom?

• Anonym (niagara)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-07-08 23:26:45 följande:
    Bästa nattbindan?

Är så less på att inga bindor håller tätt! Har förvisso både endometrios och PCOS, vilket gör att jag har riklig mens de få gånger per år jag faktiskt har mens, men blir ändå så trött på läckage. Blöder igenom Libresse Goodnight Extra på 2 h de värsta 4-6 dagarna (brukar ha mens i 8-12 dagar), kombinerar jag med maxitampong kan jag i bästa fall slippa läckage i 3 h. Undrar därför om någon här på Familjeliv har tips på nattbindor som är bättre än sagda Libresse? Något märke jag missat? Eller ska jag köra på dubbla nattbindor + maxitampong kanske? Har provat det någon gång när jag inte hade möjlighet att byta på 3-4 h, men tyckte dubbla nattbindor skavde så hemskt istället... :( 

Jag har börjat köpa blöjor,,, största storleken som inte är pull-up (är inte liten nog över höfterna för det :-P) och de är min räddning så jag kan sova ordentligt. Det positiva med dem jämfört med Tena är att de är gjorda även för det som inte har samma konsistens urin... Så de håller klumpar mm bättre... Jag har sovit med det i 5 år nu och det är enda sättet! Har till och med använt det när jag måste resa de värsta dagarna för att överleva... (blöder igenom en nattbinda på 1h ibland mindre när det är som värst....ibland trotts menskopp!!!).  
    Anonym (Helene) skrev 2023-07-09 13:27:57 följande:

Har du testat menskopp istället för tampong? Då kan det ju liksom inte blöda igenom?

Skrattande
    Hmm förstår att du inte har kraftig mens...... För jisses vad man kan blöda igenom en menskopp! Jag älskar koppar och använder det själv men jag fyller största koppen på mindre än 1h de värsta dagarna, och är koppen full kommer det läcka... och dessutom sitter den inte hundra tätt på alla... Den kan lätt hamna lite lite snett framförallt när man ligger och sover och blöder mycket... 
  • Anonym (niagara)
    Anonym (niagara) skrev 2023-07-10 13:26:43 följande:
    Jag har börjat köpa blöjor,,, största storleken som inte är pull-up (är inte liten nog över höfterna för det :-P) och de är min räddning så jag kan sova ordentligt. Det positiva med dem jämfört med Tena är att de är gjorda även för det som inte har samma konsistens urin... Så de håller klumpar mm bättre... Jag har sovit med det i 5 år nu och det är enda sättet! Har till och med använt det när jag måste resa de värsta dagarna för att överleva... (blöder igenom en nattbinda på 1h ibland mindre när det är som värst....ibland trotts menskopp!!!).  
    Anonym (Helene) skrev 2023-07-09 13:27:57 följande:

Skrattande
    Hmm förstår att du inte har kraftig mens...... För jisses vad man kan blöda igenom en menskopp! Jag älskar koppar och använder det själv men jag fyller största koppen på mindre än 1h de värsta dagarna, och är koppen full kommer det läcka... och dessutom sitter den inte hundra tätt på alla... Den kan lätt hamna lite lite snett framförallt när man ligger och sover och blöder mycket... 
    Just det jag tar även Cyclo F (eller billigare variant) under de absolut värsta dagarna och har gjort så i många många år... 
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-07-08 23:26:45 följande:
    Bästa nattbindan?

Jag kan absolut rekommendera menskopp! Jag hade väldigt riklig mens innan klimakteriet, och koppen var det enda som gjorde livet med mensen drägligt. Jag hade oftast binda som extra på natten, men det höll tätt. 

Om du inte vill eller kan ha menskopp så skulle jag föreslå tampong. Riskerna med tampong är väldigt överdrivna, man kan ha tampong under de timmar man sover utan någon större risk. Även där kan man kombinera med binda, men det håller tätt utan att man måste ha typ underlägg i sängen. 
  • Anonym (Jgxcb)

Plastad frotté från Ikea i sängen var enda sättet för mig att kunna sova trygg när jag hade mens, annars blödde jag över trots binda och tampong... 

• Anonym (Susanne)

Jag har också som vissa börjat använda största storleken av barnblöjor. Det funkar superbra. Inga fler läckage på natten ock ingen mer förstörd nattsömn. Kan varmt rekommendera detta.
    Har även använt blöja ibland när jag har varit iväg och haft svårt till snabba byten när man har de värsta dagarna. Och det syns inte alls att man har på sig dom så detta har varit min lösning och räddning. Lycka till.

Hälsningar Susanne 

Svar på tråden Bästa nattbindan?