• Anonym (Snart arbetslös)

Ett par frågor om att jobba på "fel sida" av Sthlm

Jag bor på södersidan av Sthlm och har sökt ett jobb på norrsidan, i Sundbyberg, då jag inom kort kommer bli arbetslös. Jobbet verkade intressant och det finns möjlighet till en del hybridjobb så jag antar att man kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan när man blivit varm i kläderna men börjar ändå bli lite fundersam på hur restiden verkligen blir när man ska vara på plats. På SLs sida anges en timme drygt.

Är det nån annan som kommer in från Gullmarsplanhållet eller Vattugatan och tar sig till Sundbyberg? Var gör man smidigast bytet till blå linjen så man tappar minst tid?

Och hur upplever ni att det är att ha så pass lång restid till jobbet? Är det vedervärdigt eller går det att överleva om det inte är varje dag? Att flytta till norrsidan är uteslutet då jag som söderbo egentligen ser norrsidan som Mordor. Skrattande 

• Svar på tråden Ett par frågor om att jobba på "fel sida" av Sthlm
  • Anonym (Bytena)

Det värsta med SL är ju bytena. Du kan inte hitta bättre än de som står på SLs reseplanerare. Inspektera några resor före och efter "den rätta", det kan ju vara så att det blir smidigare om du åker en kvart tidigare/senare.

Jag är också söderbo fast längre ut, och har haft flera jobb på norrsidan. Det gör inte så mycket att sitta på samma tåg i 40 minuter, men 40 minuter med 2-3 byten, kanske med bara max 3 minuter mellan ankomst och avgång, och byta spår eller hinna till en busshållplats är skitstressigt. 

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Bytena) skrev 2023-07-10 17:38:48 följande:

Det värsta med SL är ju bytena. Du kan inte hitta bättre än de som står på SLs reseplanerare. Inspektera några resor före och efter "den rätta", det kan ju vara så att det blir smidigare om du åker en kvart tidigare/senare.

Jag är också söderbo fast längre ut, och har haft flera jobb på norrsidan. Det gör inte så mycket att sitta på samma tåg i 40 minuter, men 40 minuter med 2-3 byten, kanske med bara max 3 minuter mellan ankomst och avgång, och byta spår eller hinna till en busshållplats är skitstressigt. 

Fast för ts är det 1 byte och det kan man klara. Har jobbat i sumpan när jag bodde i Huddinge. Tog 1,5 timme. 3 tim restid är mkt, men jag vande mig rätt snabbt. Jobbade där i drygt 4 år.
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-10 17:49:32 följande:
    Fast för ts är det 1 byte och det kan man klara. Har jobbat i sumpan när jag bodde i Huddinge. Tog 1,5 timme. 3 tim restid är mkt, men jag vande mig rätt snabbt. Jobbade där i drygt 4 år.
    Tar jag bussen till Gullmars krävs ett till byte från grön linje till blå. Åker jag däremot till Vattugatan kan jag hoppa på blå linjen direkt men jag tror det stod att det tar 11 minuter för att komma till blå linje vilket i min värld är en lång tid för ett byte. Sen går jag inte i normaltempo för jag går vanligtvis om alla men i rusningstid kan det vara knepigt om folk är i vägen.

Åkte du 3 timmar varje dag eller kunde du även jobba hemifrån?
  • Anonym (Bytena)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-10 17:49:32 följande:
    Ja, jag sa aldrig att TS har mer än 1byte.

Jag bor också i Huddinge och har jobbat i Sumpan tog 35 minuter att åka. Plus 10-15 minuter promenad till pendeln i varje ände. Bodde du lite avigt med sån restid? Huddinge är ju vansinnigt stort. 
    Anonym (Bytena) skrev 2023-07-10 17:38:48 följande:

Fast nån gång har jag lyckats hitta andra möjligheter genom att dela upp sträckor när jag sökt på SL. Det är därför jag är nyfiken om nån har några smarta tips.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Bytena) skrev 2023-07-10 18:04:30 följande:
    Ja, jag sa aldrig att TS har mer än 1byte.

Jag bor också i Huddinge och har jobbat i Sumpan tog 35 minuter att åka. Plus 10-15 minuter promenad till pendeln i varje ände. Bodde du lite avigt med sån restid? Huddinge är ju vansinnigt stort. 
    Först buss, sen pendel till tc och tunnelbana efter det.

Jobbade i reception så kunde aldrig jobba hemifrån. 
  • Anonym (pendel)
    Anonym (Snart arbetslös) skrev 2023-07-10 16:02:43 följande:
    Ett par frågor om att jobba på "fel sida" av Sthlm

Jag bor på södersidan av Sthlm och har sökt ett jobb på norrsidan, i Sundbyberg, då jag inom kort kommer bli arbetslös. Jobbet verkade intressant och det finns möjlighet till en del hybridjobb så jag antar att man kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan när man blivit varm i kläderna men börjar ändå bli lite fundersam på hur restiden verkligen blir när man ska vara på plats. På SLs sida anges en timme drygt.

Är det nån annan som kommer in från Gullmarsplanhållet eller Vattugatan och tar sig till Sundbyberg? Var gör man smidigast bytet till blå linjen så man tappar minst tid?

Och hur upplever ni att det är att ha så pass lång restid till jobbet? Är det vedervärdigt eller går det att överleva om det inte är varje dag? Att flytta till norrsidan är uteslutet då jag som söderbo egentligen ser norrsidan som Mordor. Skrattande 

Kan du inte ta pendeltåg till Handen och byta till buss där?
  • Anonym (Tyres)

Jag skulle ta tvärbanan från gullmarsplan och åka till den närmaste stationen vid Sumpan och sedan gått. Eller så kan man ta tvärbanan/bussen till Årstaberg och sedan ta pendeln. Cykla funkar ju också, det är inte så långt egentligen. 

• Anonym (Tyres)
    Anonym (Tyres) skrev 2023-07-12 17:17:49 följande:

Jag skulle ta tvärbanan från gullmarsplan och åka till den närmaste stationen vid Sumpan och sedan gått. Eller så kan man ta tvärbanan/bussen till Årstaberg och sedan ta pendeln. Cykla funkar ju också, det är inte så långt egentligen. 

Är ca 1,2 kan från bälsta bron till det där stället i Sumpan. så bor du i gullmarsplan skulle jag tagit den vägen av bekvämlighet 
  • Anonym (Tågis)

Du skulle ju också kunna byta till pendeltåg vid Odenplan om du tar gröna linjen dit.... 

Anonym (pendel) skrev 2023-07-12 17:02:58 följande:
    Kan du inte ta pendeltåg till Handen och byta till buss där?
    Skulle tappa jättemycket tid på den varianten. Är nog inne vid Gullmarsplan snabbare än jag är framme vid Handen.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Tågis) skrev 2023-07-12 17:52:57 följande:

Du skulle ju också kunna byta till pendeltåg vid Odenplan om du tar gröna linjen dit.... 

Det skulle jag också göra. 
    Anonym (Tyres) skrev 2023-07-12 17:17:49 följande:

Det här alternativet är intressant för är bekvämt med bara ett byte och tvärbanan skulle då ta 35 minuter mellan Gullmarsplan och Sumpan. Tittade lite på en karta och ser jag rätt så verkar tvärbanan dessutom stanna nära dit jag ska i Sumpan. Fick inte upp detta alternativ på SLs sida. Inte ens när jag bara angav Gullmarsplan till Sundbyberg. 
Svar på tråden Ett par frågor om att jobba på "fel sida" av Sthlm