• AndersKarlsson83

Fler än jag som inte tycker om svensk sommar?

Hej 

Fler än jag som tycker att svensk sommar bara framkallar ångest? Man ska hinna allt under sommaren. Sedan är vädret så ostadigt så då ska man stressa iväg till en strand där man ligger och svettas sedan i badet och sedan upp och svettas igen. Jobbiga flugor och att alla ska förväntas vara så lyckliga hela tiden. En månad med värme sedan några dagar soligt och sedan regn och mulet och 18 grader. Nej jag föredrar hösten framför andra årstider. 

• Svar på tråden Fler än jag som inte tycker om svensk sommar?
  • blomman 2

Haha känner igen det där med att stressa till stranden för man vet ju aldrig när vädret vänder😅
    Men annars är det ju en fantastisk tid tycker jag, leva utan klockan, umgås med familj och vänner( när man känner för det..)  under avslappnade omständigheter och bara få vara!! 

Planerar in så lite som möjligt under semestern, det har man nog av under året, kan hända att jag passar på med lite inomhus fix när det regnar😊
    Har även tid att laga lite mat med kärlek eller helt strunta i det och äta en bit mat ute.
    Och hur många böcker kan man inte få läsa då ute i solen??!!
    Underbart ju!! 

Sedan älskar även jag hösten, lite härligt friskt, men inte vardagsstressen.

• Tecum

Håller med. sommaren har blivit något man måste genomlida. Ständiga vädervarningar, är det inte torka, vattenbrist  och brandrisk är det åska och översvämning. Värst är torka och värme och de perioderna blir längre och längre. Och som du säger stress och måsten, man "måste" göra något och utnyttja sommaren och de ljusa kvällarna. Och stickande och bitande insekter överallt...

Hösten är bäst. jag längtar dit!

Musik: "Nu är den förbannade sommaren här" med Bengt Sändh.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det är inte sommaren som är ditt problem, utan förväntningarna. Sommaren blir vad man gör den till. 
    Själv gillar jag alla årstider, men vi tar det oftast lugnt på sommaren och försöker att inte dras med i semester-hetsen.

Vill du inte åka och bada, åk inte och bada. Vill du inte stressa runt, stressa inte runt. Har du barn får du kanske anstränga dig lite för deras skull, men man behöver inte åka till stranden varje dag ens när det är varmt. Man måste inte hinna med allt eller ha en massa aktiviteter inbokade.

• Anonym (Solen)
    AndersKarlsson83 skrev 2023-07-10 17:17:58 följande:

Hej 

Fler än jag som tycker att svensk sommar bara framkallar ångest? Man ska hinna allt under sommaren. Sedan är vädret så ostadigt så då ska man stressa iväg till en strand där man ligger och svettas sedan i badet och sedan upp och svettas igen. Jobbiga flugor och att alla ska förväntas vara så lyckliga hela tiden. En månad med värme sedan några dagar soligt och sedan regn och mulet och 18 grader. Nej jag föredrar hösten framför andra årstider. 

Vem har bestämt att du måste med så mycket? Ta kontroll över ditt liv istället så blir vädret inte så viktigt längre. 
  • Anonym (Höstbarn)

Jag håller med dig. Jag ogillar inte sommaren direkt men tycker att det är klart överskattat. Av ungefär samma skäl som du nämner.

Jag mår bäst på den tidiga hösten. En septemberdag som är solig och ganska varmt, men med klar luft och allt känns lugnare än på sommaren. Det är det bästa.

• Anonym (Orka)

Håller med så stressigt!

• Wolfdog

Nej jag älskar sommaren vi har i Sverige. Och ännu mera när det är regn!

Nu har det varit lite väl kallt och regnigt de senaste veckorna, men den allra första veckan som det regnade fullständigt älskade jag det!

Förmodligen för att jag är en naturmänniska i grunden. Och Naturen för mig det är Kanada eller just Sverige.

• Tom Araya
    AndersKarlsson83 skrev 2023-07-10 17:17:58 följande:

Hej 

Nope! Jag känner ingen stress. Jag gör vad jag vill, när jag vill. Jag blir inte stressad av sådant. Det enda jag kan tycka är jobbigt med sommaren är om det blir för varmt, men det är ju knappast bättre om jag åker utomlands. Då ska man i så fall åka norrut, men då har vi detta med myggen...
  • Anonym (Förstår)

Jag kan delvis förstå var du menar. Har man som jag två  bonusar i  tonåren och en sjuåring så är ordet ? semester? inte ledighet, det är allt annat än det, även om det börjar bli bättre nu när alla är lite äldre. Men det ska bli lite skönt gå och jobba på måndag. Äta i lugn o ro, tänka en tanke till slut i tystnad. 

• Anonym (J)

Jo, jag håller med. Tycker också det är jobbigt med pressen att man ska vara glad och att man ska vara tacksam för det fina vädret (när det väl är fint). Jag får alltid ångest när sommaren närmar sig. Sommaren har tyvärr länge varit något negativt för mig. Under min uppväxt var jag mobbad och hade ingen att umgås med på sommaren, bara grannpojken ibland men han var ofta bortrest med sin familj. Den där ensamhetskänslan kommer tillbaka varje år även fast jag har vänner nu. Jag blir orolig att de ska "glömma" bort mig under sommaren. Många åker ju iväg och hittar på saker. Jag älskar höst och vinter. Helst ska det vara mycket snö, då trivs jag. 

• Anonym (Ett noll)

Svenskt väder är sämst, molnigt jämt, lite sol och rehägn, kallt och snö! Blä!

Svar på tråden Fler än jag som inte tycker om svensk sommar?