• Anonym (Anonym)

Kortisolprov

Hej! 

Har tagit kortisolprov. Enligt vad jag läst ska man inte vara stressad före man tar det. 

Jag var inte stressad på hela morgonen. Däremot precis innan jag skulle ta provet. Gör det något? Någon som vet? Tänkte om kortisolet kanske inte hinner produceras så fort.

Ver att man kan fråga vården men de är redan belastade som de är. Tänkte om någon vet här. 

• Svar på tråden Kortisolprov
  • Beccus

Jag har lämnat kortisol 2 gånger nu. När du pratar med läkaren om ditt provsvar så förklara hur du mådde innan osv. Mitt första prov var lite lågt, trots att det blev ett sk stressat prov. Men inte pga att jag var stressad utan för att jag hade hunnit vara vaken ett antal timmar och jobbat ett par timmar innan jag lämnade mitt prov. 
    Jag tror inte att stressen du kände precis innan påverkar resultatet utan det är flera faktorer som spelar in, om jag förstod min läkare rätt. 

• Anonym (Anonym)
    Beccus skrev 2023-07-11 08:45:49 följande:

Jag har lämnat kortisol 2 gånger nu. När du pratar med läkaren om ditt provsvar så förklara hur du mådde innan osv. Mitt första prov var lite lågt, trots att det blev ett sk stressat prov. Men inte pga att jag var stressad utan för att jag hade hunnit vara vaken ett antal timmar och jobbat ett par timmar innan jag lämnade mitt prov. 
    Jag tror inte att stressen du kände precis innan påverkar resultatet utan det är flera faktorer som spelar in, om jag förstod min läkare rätt. 

Aha så ditt var lågt ändå, trots det? Ja då är det säkert annat som kan påverka också. Tack för ditt svar, skönt att höra andras historier.

• Beccus
    Anonym (Anonym) skrev 2023-07-11 08:52:15 följande:

Aha så ditt var lågt ändå, trots det? Ja då är det säkert annat som kan påverka också. Tack för ditt svar, skönt att höra andras historier.

Ja mitt låg lite på den lägre gränsen sa han så jag fick göra om det, väntar på återkoppling på det provet och lite andra prover. 
  • Anonym (Anonym)
    Beccus skrev 2023-07-11 09:21:12 följande:
    Ja mitt låg lite på den lägre gränsen sa han så jag fick göra om det, väntar på återkoppling på det provet och lite andra prover. 

Vad bra att de håller koll och fortsätter utreda även om det var inom referens, men på den lägre gränsen. Får man fråga vad de kollar efter? 

För mig så funderar de på Cushings eller Addison. 

• Beccus
    Anonym (Anonym) skrev 2023-07-11 09:24:00 följande:

Vad bra att de håller koll och fortsätter utreda även om det var inom referens, men på den lägre gränsen. Får man fråga vad de kollar efter? 

För mig så funderar de på Cushings eller Addison. 

Min läkare tror att jag har nån brist i kroppen. Har flera provsvar som ligger inom Referensintervallen men ändå på gränsen, sist jag pratade med läkaren så är en del prover i en gråzon. Sökte innan jul för att jag gått och varit extremt trött i över ett år, samt konstant känner mig sjuk.
Svar på tråden Kortisolprov