• 9elo6

    Han vill att vår bebis ska heta detta -.-

    Vi väntar flicka #2 som kommer i mitten av augusti så det närmar sig! Jag har alltid haft svårt för namn, har gått runt i månader och grubblat, diskuterat vad hon ska heta. Jag brinner för Astrid och Majken, men enda sedan jag fick reda på att jag var gravid så sa min man "Blir det en flicka så ska hon heta Barbie". Trodde han skämtade först men nej, han står helt fast vid att hon ska heta Barbie för annars får han "ont i hjärtat". Han vill att hon ska heta Barbie efter hans mamma (som egentligen hette Barbara, hon gick bort i Juni 2013). Jag förstår att det betyder mycket för honom men snälla nån!! Jag vägrar döpa vår flicka efter en sexistisk docka! Jag har sagt att jag skulle kunnat tänka mig ge henne Barbra som mellan namn, lite diskret sådär. Men nej, det är inte nog, han vägrar. Hur ska jag göra egentligen? Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Han vill att vår bebis ska heta detta -.-
  • Anonym (...)

    jag kan inte tro på den här tråden. 

    Men om det är sant, erbjud honom Barbara som andra/tredje namn, dvs inte barnets tilltalsnamn 

  • 9elo6
    Anonym (...) skrev 2023-07-11 12:29:13 följande:

    jag kan inte tro på den här tråden. 

    Men om det är sant, erbjud honom Barbara som andra/tredje namn, dvs inte barnets tilltalsnamn 


    Förstår det då jag kanske inte formulerade det så bra, det är tyvärr dock i allra högsta grad sant. Jag har länge försökt övertyga honom men det går liksom inte. Jag hoppas verkligen att han kommer ta emot ett nej när hon kommit ut, det blir ju en helt annan känsla/atmosfär då. I värsta fall får jag väl tänka mig ge henne Barbie i mellannamn..bara så hopplöst allt. Vill inte att hon ska bli retad i framtiden såsom jag blev pga mitt namn liksom.
  • Drottningen1970

    Det du ska göra är att vägra tillbaks. Bara en människa som hatar sitt barn skulle döpa henne till Barbie. Om pappan inte har förmågan att fatta genomtänkta beslut för ert barns räkning så blir det ditt ansvar. Finns inget alternativ

  • Drottningen1970
    9elo6 skrev 2023-07-11 12:34:03 följande:
    Förstår det då jag kanske inte formulerade det så bra, det är tyvärr dock i allra högsta grad sant. Jag har länge försökt övertyga honom men det går liksom inte. Jag hoppas verkligen att han kommer ta emot ett nej när hon kommit ut, det blir ju en helt annan känsla/atmosfär då. I värsta fall får jag väl tänka mig ge henne Barbie i mellannamn..bara så hopplöst allt. Vill inte att hon ska bli retad i framtiden såsom jag blev pga mitt namn liksom.
    Absolut inte alls ett namn någonsin överhuvudtaget. Möjligtvis om nån psykiskt sjuk vuxen själv väljer namnet åt sig själv finns det en ursäkt.
  • trollhona

    "Barbies" riktiga namn är ju Barbara Millicent så erbjud honom att ha det som andra/tredjenamn men att ni får enas om ett riktigt förnamn. Vill hon sedan ha smeknamnet Barbie som äldre finns det valet men hon kan också ha möjligheten att söka ett jobb och inte får CVn direkt i papperskorgen för att HR tror den är ett skämt.

    Majken och Astrid är ju fina vedertagna namn.
    Vill han använda sig av bokstaven B så kanske Blanca, Bianca, Beata, Boel, Barbro, Brita, Birka, Beatrice kan vara alternativ.

  • linani

    Spelar ingen roll vilket namn det är - Barbie eller Alice eller vad som - överens måste föräldrarna vara. Säger någon tvärnej så är det så. Han får ha hur ont i hjärtat som helst. Bara att hugga i och fortsätta jobba vidare på namnförslagen tills båda är nöjda.

    (Undantaget kanske om han till första barnet gick med på ett namnförslag som bara du ville ha).

    Kan ni hitta något som liknar Barbie? Typ Bim, Bibbi, Bobbie, Babs...

  • Anonym (^)

    Hur du ska göra? Vägra gå med på Barbie, så klart. Det är inte svårare än så. Han kan inte tvinga dig. Ni måste ju båda skriva under blanketten till Skatteverket, och det är bara för dig att låta bli att skriva under, om han skriver namnet Barbie där. För övrigt beter han sig otroligt omoget. Han måste ju förstå att ni måste vara överens om namnet. Han hade nog inte gått med på ett namn som han tycker är fult.

  • Xenia
    9elo6 skrev 2023-07-11 12:28:00 följande:
    Han vill att vår bebis ska heta detta -.-

    Vi väntar flicka #2 som kommer i mitten av augusti så det närmar sig! Jag har alltid haft svårt för namn, har gått runt i månader och grubblat, diskuterat vad hon ska heta. Jag brinner för Astrid och Majken, men enda sedan jag fick reda på att jag var gravid så sa min man "Blir det en flicka så ska hon heta Barbie". Trodde han skämtade först men nej, han står helt fast vid att hon ska heta Barbie för annars får han "ont i hjärtat". Han vill att hon ska heta Barbie efter hans mamma (som egentligen hette Barbara, hon gick bort i Juni 2013). Jag förstår att det betyder mycket för honom men snälla nån!! Jag vägrar döpa vår flicka efter en sexistisk docka! Jag har sagt att jag skulle kunnat tänka mig ge henne Barbra som mellan namn, lite diskret sådär. Men nej, det är inte nog, han vägrar. Hur ska jag göra egentligen? Tacksam för svar...


    Just say no, inte svårare än så. Aldrig att jag skulle gått med på Barbie som tilltalsnamn. Hans egen mor fick ju namnet Barbara, och Barbie var hennes smeknamn. Fråga om han vill att dottern ska bli mobbad eller utskrattad?

    Helt ok att vilja hedra sin mor men då kan dottern heta Barbara som efternamn. 

    Majken Barbara eller Alice Barbara blir fint. 

    Det är en dålig inställning att vilja driva igenom ett namn som du inte vill ha. Gå inte med på det för "husfridens skull". Det ska vara ett namn som bägge gillar, även om det inte skulle bli någons absoluta favoritnamn.

    Nu hör jag hela tiden sången Barbie Girl i huvudet:

    I'm a Barbie girl in the Barbie world
    Life in plastic, it's fantastic
    You can brush my hair, undress me everywhere
    Imagination, life is your creation
  • Xenia

    Menade "andranamn", inte "efternamn". *Svär över att det varken går att ändra eller förhandsgranska på det här stället*

  • Anonym (Pfft)

    Stackars liten... Han borde nog uppsöka läkare direkt, för nån jävla Barbie blir det inte!

  • Blue Waffle
    9elo6 skrev 2023-07-11 12:28:00 följande:
    Han vill att vår bebis ska heta detta -.-

    Vi väntar flicka #2 som kommer i mitten av augusti så det närmar sig! Jag har alltid haft svårt för namn, har gått runt i månader och grubblat, diskuterat vad hon ska heta. Jag brinner för Astrid och Majken, men enda sedan jag fick reda på att jag var gravid så sa min man "Blir det en flicka så ska hon heta Barbie". Trodde han skämtade först men nej, han står helt fast vid att hon ska heta Barbie för annars får han "ont i hjärtat". Han vill att hon ska heta Barbie efter hans mamma (som egentligen hette Barbara, hon gick bort i Juni 2013). Jag förstår att det betyder mycket för honom men snälla nån!! Jag vägrar döpa vår flicka efter en sexistisk docka! Jag har sagt att jag skulle kunnat tänka mig ge henne Barbra som mellan namn, lite diskret sådär. Men nej, det är inte nog, han vägrar. Hur ska jag göra egentligen? Tacksam för svar...


    Bara säga nej. Ni kan inte tvinga varandra till ett namn som den andra avskyr. Hur tycker han det ska bli när hon växer upp, att hon är döpt efter en docka eller en dålig film? Nej, det är bara att mogna och ge ett vettigt namn.

    Vad heter systern? Cindy?
  • Anonym (Annie)
    Blue Waffle skrev 2023-07-11 19:35:04 följande:
    Bara säga nej. Ni kan inte tvinga varandra till ett namn som den andra avskyr. Hur tycker han det ska bli när hon växer upp, att hon är döpt efter en docka eller en dålig film? Nej, det är bara att mogna och ge ett vettigt namn.

    Vad heter systern? Cindy?
    Fast måste säga att Barbie är väl ändå 100 ggr värre än Cindy? Vet en tjej som heter Cindy. Inte ett namn jag skulle döpa mitt barn till men ändå ett bättre namn än Barbie 
  • Anonym (Lis)

    Nej du behöver inte gå med på det som tilltalsnamn men kan ju låta barnet ha barbie, Barbi, barbra eller Barbara som andranamn.

  • Anonym (Hello Barbie)

    Nä klart ni måste vara överens!

    Jag förstår att det är ett namn man reagerar på, men jag kan ändå tycka att det är ett ganska fint och gulligt namn i sig. Barbiedockan är ju heller inte lika känd/populär bland dagens barn och ungdomar, även om det kanske ändras med filmen nu? Det är ju inte jätteovanligt i usa att kallas Barbie (om man är en viss generation) så något helgalet namn är det ju inte. Men gillar du det inte är ju resten helt irrelevant!

Svar på tråden Han vill att vår bebis ska heta detta -.-