• Agda90

Yrselanfall vid adrenalinpåslag

Jag är 40+ och har sedan jag var 15 haft problem med yrselanfall. 
    Anfallen var hanerbara när jag var ung och de kom så sällan. Sen fick jag barn och då jäklar!!
    När jag var gravid med barn nr 2 blev jag sängliggande i en hel vecka. Kunde inte sätta mig upp för jag kräkte direkt. Efter att barn nr 2 var född fick jag ett yrselanfall som varade i en månad!!

Jag har varit hos läkare och blivit undersökt för de vanliga sakerna så som kristallsjuka. Arbetsterapeuten var ganska säker att det är hormonellt för hon kunde inte heller hitta något fel på mig. 

Läkaren var intresserad av en sak, att trycka i mig antidepressiva för han hade en kollega som hade behandlat yrselanfall med framgång på det viset. HELL NO! Jag ville ju veta vad som var fel på mg och inte sopa problemet under mattan!

En period var jag helt symtomfri. Då åt jag en strikt kost enligt det autoimuna protokollet (AIP) med inspiration av Paleo. Men sen ändrades något. 

Nu får jag anfall när jag får ett liiiiiitet andrenalin påslag. Då dyker den upp lite smygande och plågar mig i ca en vecka. Jag kan då inte träna, knappt gå utan att känna att jag håller på att stupa. Jag kan köra bil för då snurrar inget. Och jag mår sjukt illa. 

Så nu letar jag efter någon som kan ha något hum om vad jag ska göra. Den vanliga vården ger jag inte mycket för längre. . Ös på med tips och ideer på vart jag kan vända mig eller vad jag kan göra. Men tänk på att jag har testat det vanligaste utan resultat.

• Svar på tråden Yrselanfall vid adrenalinpåslag
  • Cereal Killer

Förutsätter att allt det vanliga noggrant uteslutits, och därmed gissar jag på migränassocierad yrsel (Vestibulär migrän) med ett lite atypiskt förlopp. Har du testat migränbehandling? 

• Mrs Moneybags

Har du testat dina adrenalinnivåer? 
    Jag hade en tumör som sprutade ut adrenalin och noradrenalin. Detta gjorde förstås att jag fick anfall av yrsel och illamående, kände mig ungefär som en diabetiker som har lågt socker kan känna sig. 

De är extremt ovanliga tumörer, men de existerar. 

• Agda90
    Cereal Killer skrev 2023-07-11 13:44:46 följande:

Förutsätter att allt det vanliga noggrant uteslutits, och därmed gissar jag på migränassocierad yrsel (Vestibulär migrän) med ett lite atypiskt förlopp. Har du testat migränbehandling? 

Diklofenak har jag testat. Men ingen annan migränbehandling. 

Eftersom mina yrselanfall kommer i samband med när jag har fått ett adrenalin påslag. Hur kan det vara migrän? 

Och ja, allt är utrett korts och tvärs. 
  • Litorina
    Agda90 skrev 2023-07-11 13:55:46 följande:
    Diklofenak har jag testat. Men ingen annan migränbehandling. 

Eftersom mina yrselanfall kommer i samband med när jag har fått ett adrenalin påslag. Hur kan det vara migrän? 

Och ja, allt är utrett korts och tvärs. 

Diklofenak är inte migränmedicin. Om du vill prova så är Sumatriptan receptfritt. Men i ditt läge hade jag diskuterat det med läkare först. Den påverkar blodkärlen i hjärnan. 

Jag kan utlösa migränanfall med stress mm, så ökad adrenalin låter inte helt orimligt. Adrenalin drar ju ihop blodkärlen vilket också är vad som händer initialt vid ett migränanfall. 

• Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-11 13:54:51 följande:

Har du testat dina adrenalinnivåer? 
    Jag hade en tumör som sprutade ut adrenalin och noradrenalin. Detta gjorde förstås att jag fick anfall av yrsel och illamående, kände mig ungefär som en diabetiker som har lågt socker kan känna sig. 

De är extremt ovanliga tumörer, men de existerar. 

Nej, vad jag vet är det inte testat. Tack för tipset.
  • Agda90
    Litorina skrev 2023-07-11 14:05:12 följande:

Diklofenak är inte migränmedicin. Om du vill prova så är Sumatriptan receptfritt. Men i ditt läge hade jag diskuterat det med läkare först. Den påverkar blodkärlen i hjärnan. 

Jag kan utlösa migränanfall med stress mm, så ökad adrenalin låter inte helt orimligt. Adrenalin drar ju ihop blodkärlen vilket också är vad som händer initialt vid ett migränanfall. 

Jag ska kolla upp det och prata med min läkare
  • Olsdotter

Kollat sköldkörteln?

Skulle förklara varför åkomman förekom men var betydligt mer hanterbar innan du blev gravid och varför det blir värre i samband med adrenalinpåslag, samt varför din "paleodiet" hjälpte initialt men inte nu längre.

• Agda90
    Olsdotter skrev 2023-07-13 16:44:43 följande:

Kollat sköldkörteln?

Skulle förklara varför åkomman förekom men var betydligt mer hanterbar innan du blev gravid och varför det blir värre i samband med adrenalinpåslag, samt varför din "paleodiet" hjälpte initialt men inte nu längre.

Jag missade visst att skriva det. Jag har sedan måååånga år hypo och hashimotos. Dessa diagnoser fick jag efter första barnet. Mina yrselanfall som jag tog upp var i samband med barn nr 2. 

Då var jag inte ordentligt inställd på levaxin. Idag äter jag både levaxin och lio och värdena är tipp topp. Men visst har man problem med sköldkörteln så spelar det ingen roll hur välinställd man är på medicinerna. Det kan strula ändå. Men det är inget min vanliga läkare ville ta i med tång. Han var enbart intresserad av att köra ner antidepp i halsen på mig. 
  • Olsdotter
    Agda90 skrev 2023-07-14 09:09:09 följande:
    Jag missade visst att skriva det. Jag har sedan måååånga år hypo och hashimotos. Dessa diagnoser fick jag efter första barnet. Mina yrselanfall som jag tog upp var i samband med barn nr 2. 

Då var jag inte ordentligt inställd på levaxin. Idag äter jag både levaxin och lio och värdena är tipp topp. Men visst har man problem med sköldkörteln så spelar det ingen roll hur välinställd man är på medicinerna. Det kan strula ändå. Men det är inget min vanliga läkare ville ta i med tång. Han var enbart intresserad av att köra ner antidepp i halsen på mig. 
    Se där....

Om jag var du så skulle jag begära remiss till någon som kan autoimmuna sjukdomar.
  • Agda90
    Olsdotter skrev 2023-07-14 10:54:12 följande:
    Se där....

Om jag var du så skulle jag begära remiss till någon som kan autoimmuna sjukdomar.
    I Sverige?
    Du vet väl att den varianten av autoimunasjukdomar som jag har rör inte endokrinologin i med en tång i ens? Jag räknas till väl inställd på mina mediciner och det enda de kommer att göra i så fall är att ta bort Lio.

Jag har en privatläkare som jag går till. Där kommer jag att lyfta den här frågan. Eftersom jag har varit yrselfri under många år kom det inte upp när jag började gå hos henne.
Svar på tråden Yrselanfall vid adrenalinpåslag