• Blårand

Röda prickar på hela kroppen - utslag? (1 mån bebis)

Min dotter är 5 veckor och har fått små röda knottor/prickar över hela kroppen, men främst på benen. Är detta utslag, tex av tvättmedel, eller är det vanligt att bebisar får sånt här utan att det betyder att de är överkänsliga mot något?

• Svar på tråden Röda prickar på hela kroppen - utslag? (1 mån bebis)
  • MallanFrallan

kan vara hormonplitor,helt normalt och inget att oroa sig för men hon kan ju såklart också vara känslig mot tvättmedel o så man ska använda parfymfritt och ej sjöljmedel!!

• Yessi79

Min tjej fick också det för någon månad sedan. Trodde då att det var tvättmedlet. Så jag tvättade om pyjamasen som hon hade i ett annat tvättmedel utan parfym. Det försvann efter ca 3 dagar.
    Prova dig fram vad det kan vara som orsakat utslagen. Bebisar är extra känsliga mot vissa ämnen utan att det kommer att vara så när de blir äldre.
    Mvh Yessi

• Helen72a

det e vanligt att dom blir lite prickiga i bland

ja,det kan vara hormon plitor, tvättmedlet eller om du ammar så kan det vara något som du har ätit....

va faaan... det snöar ju
  • Anettan73

D regnar i SKÅNELAND!!!!

Jippie Snön försvinner...

OBS!!! Bara en parantes...

• Blårand

OK, tack för svaren.
    Om fler har erfarenhet får ni gärna skriva också

Och helt OT så längtar jag, precis som Anettan73, efter att snön ska försvinna och att gatorna ska sopas.

• Mollan

Ammar du och har du i så fall ätit något "omlämpligt"? Skaldjur och jordgubbar är ju klassiska "prick-bildare"...

• Britt1977

Min son är 4 veckor och är också prickig mest på huvudet och öron.. Vet inte om de kan vara hormonplitar eller om det är hans mössa som kanske är för varm..... Har bytt mössa och ska se om de går över...

Lycka till och hoppas prickarna försvinner snart..

• Anknys

Anton hade fullt av hormonplitor när han var kring en månad. Försvann sakta, och när han var 2 månader så hade han inga kvar.

• Jonki

Axel får prickar om vi har för mycket barnolja i badet, täpper väll till eller nåt. Lite går bra och även barnbadskum.

• Blårand

Aha, Jonki. Så kan det vara. Hon fick mycket prickar efter badet.... bra tips!

• Jonki

Hoppas att bara är det, då försvinner prickarna snart

• lillasysteryster

Har hört *letar i minnet* att hormon plitor inte brukar vara under midjan. Fråga nästa gång du är på BVC om de inte försvinner.

Svar på tråden Röda prickar på hela kroppen - utslag? (1 mån bebis)