• Eliiineliiin

    Har ni kontanter hemma?

    Hej! 

    Sitter hemma nu med runt 4000 kontanter. Ska göra ett lite större köp i snar tid. Tänkte perfekt, nu blir jag av med de sista årens gåvor från äldre släkt. Men! Det borde jag ju inte? MSB rekommenderar att man har 2000 kr hemma i krisberedskap. Borde inte räcka länge vid kris. Så 4000 är ju ändå något bättre. Det som gör mig stressad är att allt fler affärer blir kontantfria. En dag, kanske snart, sitter jag här med pengar som enbart går att bruka i krig. Är dessutom student, hade varit gött att använda dom. Har samtidigt ett barn, bör ta det lilla ansvaret att ha kontanter hemma vid kris. 

    Hur tänker ni? Vill helst bara bli av med dom för att det känns skönt. Men vill inte agera osmart

  • Svar på tråden Har ni kontanter hemma?
  • Anonym (Em)

    Några mynt, kanske 20 kr, kan jag nog hitta här hemma. Annars har jag inga kontanter. 

  • Anonym (Julia)

    Jag hade kontanter som blev snodda när jag hade inbrott för några år sen jag brydde mig inte om att ersätta dem. Man kan ändå inte använda kontanter på så många ställen ska man spara i kontanter tror jag dessutom euro är en mer gångbar valuta än svenska kronor om det skulle bli krig. 

  • Anonym (A)
    Eliiineliiin skrev 2023-07-11 21:08:27 följande:
    Har ni kontanter hemma?

    Hej! 

    Sitter hemma nu med runt 4000 kontanter. Ska göra ett lite större köp i snar tid. Tänkte perfekt, nu blir jag av med de sista årens gåvor från äldre släkt. Men! Det borde jag ju inte? MSB rekommenderar att man har 2000 kr hemma i krisberedskap. Borde inte räcka länge vid kris. Så 4000 är ju ändå något bättre. Det som gör mig stressad är att allt fler affärer blir kontantfria. En dag, kanske snart, sitter jag här med pengar som enbart går att bruka i krig. Är dessutom student, hade varit gött att använda dom. Har samtidigt ett barn, bör ta det lilla ansvaret att ha kontanter hemma vid kris. 

    Hur tänker ni? Vill helst bara bli av med dom för att det känns skönt. Men vill inte agera osmart


    Du lär nog få veta i god tid om kontanter ska fasas ut. Så vitt jag vet så tar alla livsmedelsbutiker kontanter. Å andra sidan, ska du ha dom som reserv så spelar väl det ingen roll om butiker inte tar kontanter. Så hur du än gör så är det lugnt. 


    När det gäller ditt barn så är det väl mer ansvarsfullt att använda pengarna nu om du behöver det. Tror du däremot att det blir krig snart så spara dom. 

  • Anonym
    Drottningen1970 skrev 2023-07-11 21:42:15 följande:

    Har ca 150 danska kronor i kontanter.


    Just det! Hade du inte skrivit det, så hade jag svarat nej. Men man har ju faktiskt en massa bortglömt semester-skrammel som aldrig förbrukas. DKK, Euro etc.
    Thats it.
  • Anonym (guldsked)

    Nej, jag har inga kontanter hemma medvetet, bara vår samlade reskassa som  oftast innehåller några tusen i Euro, pund och någon hundring DKK.

    Blir det kris får jag väl börja kapa av länkar i något silver- eller guldhalsband eller så.

  • Anonym (Strömavbrott)

    Ja, vi har 5000-7000 kr gömda hemma. Inte för krig, men väl för kris. Ett rejält strömavbrott tex. Solstorm kan orsaka långvarigt och stort. Bankers system eller butikernas kan slås ut av systemfel eller cyberattack. Har man kontanter ska man se till att man har i tillräckligt små valörer så man kan betala även om affärer etc inte har växelpengar. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Strömavbrott) skrev 2023-07-11 22:39:30 följande:

    Ja, vi har 5000-7000 kr gömda hemma. Inte för krig, men väl för kris. Ett rejält strömavbrott tex. Solstorm kan orsaka långvarigt och stort. Bankers system eller butikernas kan slås ut av systemfel eller cyberattack. Har man kontanter ska man se till att man har i tillräckligt små valörer så man kan betala även om affärer etc inte har växelpengar. 


    Hur öppnas kassaapparaten utan ström? Hur öppnas dörrarna till affären utan ström? 
  • Anonym (Dagslända)

    Nej enda gången jag haft ett gäng kontanter hemma brann lägenheten upp inklusive allt annat av värde. Haft inbrott också så NEJ jag lever för dagen och timmen och
    är riktigt dåligt förberedd på kriser. Får väl bli som det blir tänker jag...tror ändå aldrig man kan förutse mardrömmen när den väl kommer.

  • Anonym (Urk)
    Anonym (A) skrev 2023-07-11 22:45:14 följande:
    Hur öppnas kassaapparaten utan ström? Hur öppnas dörrarna till affären utan ström? 
    Totalt becksvart affär där plundrarna redan tagit alla konservburkar och bara efterlämnat de ruttnande varorna i kyldiskarna till en handfull optimister med kontanter. 
  • Anonym (Butik)

    På mitt jobb slogs systemet ut för ett antal år sedan, vi kunde ta betalat men bara i kontanter... Vi hade ström men inget datasystem. Nu har vi bara kundbeställda varor så det är lättare än ex. mataffärer. Det behöver juä inte vara strömavbrott, det kan vara internet som ligger nere, din bank kan ha problem.
    Jag har ca 5000 i kontanter och en krislpda med ris, pasta, ketchup, mjöl osv.

  • Anonym (Tjomme)
    Anonym (A) skrev 2023-07-11 22:45:14 följande:
    Hur öppnas kassaapparaten utan ström? Hur öppnas dörrarna till affären utan ström? 
    Jo det går. Iallafall i butiken jag jobbade. Allt gick att göra manuellt också, även skriva kvitton som förr i tiden. Säkerhet. Man måste kunna öppna dörrar utan ström, samma med kassan. Om ett rån sker vid ett strömavbrott? Hade varit risk för personalens säkerhet annars. 
  • nattuw
    Eliiineliiin skrev 2023-07-11 21:08:27 följande:
    Hur tänker ni? Vill helst bara bli av med dom för att det känns skönt. Men vill inte agera osmart
    Stoppa ner en 1000-lapp i plånboken (eller vad du nu använder) och spara resten hemma. Om det blir något fel på betalsystemen, vilket händer, så är det skönt att kunna betala kontant och slippa komma tillbaka senare.
  • nattuw
    Anonym (A) skrev 2023-07-11 22:45:14 följande:
    Hur öppnas dörrarna till affären utan ström? 
    Om det inte går öppna dörrarna utan ström skulle brandskyddsmyndigheten stänga ner stället.
Svar på tråden Har ni kontanter hemma?