• Anonym (Jag)

Lite mens vid menstruation

Hej! Har för liten mängd mens. Har alltid haft riklig mens i alla år. men Jag har lite problem nu. Är 35 år och troligravid kanske det är åldern som gör att mensen är annorlunda?
    de senaste 2-3 menstruationerna har jag haft lite mens så jag knappt har behövt binda och tampong. 

ibland kan jag må dåligt över när jag har mens. Typ extern trött, huvudvärk, ont i bena och känna mig dålig.

någon som har erfarnhet?

• Svar på tråden Lite mens vid menstruation
  • Anonym (??)

Jag förstår ingenting. 

• Anonym (Liknande)
    Anonym (Jag) skrev 2023-07-12 15:38:19 följande:
    Lite mens vid menstruation

Hej! Har för liten mängd mens. Har alltid haft riklig mens i alla år. men Jag har lite problem nu. Är 35 år och troligravid kanske det är åldern som gör att mensen är annorlunda?
    de senaste 2-3 menstruationerna har jag haft lite mens så jag knappt har behövt binda och tampong. 

ibland kan jag må dåligt över när jag har mens. Typ extern trött, huvudvärk, ont i bena och känna mig dålig.

någon som har erfarnhet?

Hade som du, rikligare när jag var yngre. Minskade också i intensitet när jag blev äldre. 

Är du orolig för något?
  • Anonym (Möjlig orsak)

Det kan vara så att kroppen börjar gå in i förklimakteriet. Mensen brukar bli mer sparsam då. 

• Anonym (Liknande)
    Anonym (Möjlig orsak) skrev 2023-07-12 17:59:04 följande:

Det kan vara så att kroppen börjar gå in i förklimakteriet. Mensen brukar bli mer sparsam då. 

För min del var jag dock väldigt fertil åven efter att den började minska och fick två barn lätt vid 38 och 40, typ 3 år efter att den började bli mer normal.

Men för min del minskade den från stt behöva ha typ 3-4 bindor och dubbla trosor och ändå läcka nattetid i 4 dagar till att hålla på i totalt 5 dagar med bara 1-2 värre dagar/nätter. Så för mig kändes det mer som den blev mindre brutal.
  • Anonym (Old)

Är troligen din ålder, ja. Min cykel blev kortare och med färre dagar mens när jag var 32-33. 

• Anonym (Krkf)

Samma här. Mensen blev mindre från jag var 24.

• Anonym (Lingonet)

Gå till din gynekolog eller vc för att kolla upp att allt står rätt till. Så pass stora förändringar tycker jag är bäst att kolla. Det är inte så att du väger lite för lite eller tränar lite för hårt eller är stressad? Skulle du kunna vara gravid?

• Anonym (klimakteriekärringen är jag!)

Haft extremt kraftig mens hela mitt liv.. Började bli mer och mer oregelbunden dock efter 39 typ... och sedan i vintras verkade den som den blev helt knäpp.. fick mens 1 dag... med typ lite rosa på pappret men knappt ens fläckar på bindan... eller ja trosskyddet... Precis så jag började ens ifrågasätta om det var mens, spottings eller vad... men det kom när mensen skulle kommit... Sen denna månaden fick jag vanlig mens till mängd och allt... så det var spännande... hade inga bindor hemma för tänkte mer eller mindre att jag redan kommit in i klimakteriet och det var över :-P Så hade ett mental breakdown eftersom vi haft problem med infertilitet och klimakteriet ju helt klart stoppar alla försök... (vi har inte råd med IVF...framförallt inte med äggdonation och ja many things har gjort att vi inte har några barn alls trotts att vi vill...) men nu får vi försöka några gånger igen tänker jag :-P Så håll tummarna... vet dock inte om jag kommer veta om jag är gravid eller om det bara gått tillbaka till att inte komma eller komma extremt lite :-P gick åt så många grav test i dec-mars innan jag gav upp förra gången :-/

Svar på tråden Lite mens vid menstruation