• Anonym (Klimakterietant)

Glömsk, ångest och sömnproblem efter klimakteriet?

Jag har inte haft mens på säkert 6 år och gick väl in i klimakteriet för 10 år sedan med sedvanliga värmevallningar osv. Men jag tyckte ändå att det var en befrielse för jag mådde SÅ bra psykiskt, harmonisk och glad! Jag hade hemsk PMS innan, så svår att jag hamnade i depression varje månad i ett par veckor vilket verkligen påverkade livet för både mig och familjen. Jag tyckte alltså livet var toppen när jag gick in i klimakteriet men nu har något hänt?! Sedan ett drygt halvår tillbaka är jag så himla glömsk?! Känner mig helt dement när jag inte minns nånting som jag borde, och jag känner mig dum när jag inte fattar vad folk pratar om och eftersom jag inte kommer ihåg saker så känner jag mig ännu dummare Gråter Jag har ofta hjärtklappning med ett tryck över bröstet och vaknar orolig på nätterna och bara ligger och grubblar på helt meningslösa saker. Har också börjat få ångestatacker som jag aldrig upplevt innan, första gången förstod jag inte vad som hände och eftersom jag var på allmän plats skyndade jag mig in på en toalett där jag satt och hyperventilerade innan det gick över. Har sedan dess haft ett antal ångestatacker men kan hantera dem genom att andas men vad fasen ÄR det här??? 
    Är det någon som känner igen sig i detta? Jag orkar verkligen inte ha det så här, jag som mådde så himla bra innan!

• Svar på tråden Glömsk, ångest och sömnproblem efter klimakteriet?
  • Anonym (Samma)

Japp. 
    Många tror de är deprimerade/har psykiskt ohälsa när det istället är hormonnivån som är orsaken. 

• Anonym (A)

Ingen ångest men sömn och minnesproblem har jag. Plus massa andra tråkigheter som kan tillskrivas klimakteriet.

Svar på tråden Glömsk, ångest och sömnproblem efter klimakteriet?