• Anonym (Osäker)

    Tetamente

    Vad menas med detta.
    Är det att min make inte har rätt till mitt arv el?  Tex om vi skulle skilja oss. 

  • Svar på tråden Tetamente
  • Anonym (Osäker)

    Jag är dotter till de som skrivit testamentet 

  • Anonym (Sommar)
    Anonym (Osäker) skrev 2023-07-12 21:07:10 följande:
    Tetamente

    Vad menas med detta.
    Är det att min make inte har rätt till mitt arv el?  Tex om vi skulle skilja oss. 


    Ja, det betyder det. Speciellt tillägget är viktigt, det betyder att även om ni köper t ex ett sommarhus så är dina pengar skyddade. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Osäker) skrev 2023-07-12 21:07:10 följande:
    Tetamente

    Vad menas med detta.
    Är det att min make inte har rätt till mitt arv el?  Tex om vi skulle skilja oss. 


    Anonym (Osäker) skrev 2023-07-12 21:07:42 följande:

    Jag är dotter till de som skrivit testamentet 


    Enkelt. Det betyder att det du ärver får ej delas med din partner.  Utan det är ditt och skall följa enbart dig.

    Skulle du vara gift och går i skilsmässa så kan inte din man göra anspråk på den pengarna då de inte kommer att räknas in i "giftorättsgodset".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lis)

    Precis som du har fått som svar är de pengarna din enskilda egendom, de kan inte ärvas eller övertas vid bodelning av en make.
    Undantaget kan vara om ni väljer att köpa ett gemensamt hus för pengarna och båda går in med pengar i huset. Köper du själv ett hus för pengarna så fortsätter huset vara din enskilda egendom. Prata med jurist för mer info.

  • Anonym (fdsd)

    Tänk på att hålla arvet tydligt avskilt, eget konto,,depå tex.,Eller köpa något tydligt för pengarna,,hus, båt och inte låta andra pengar samfinansiera

Svar på tråden Tetamente