• Anonym (Hjälp)

Skumt telefonsamtal

Hej! det har börjat ringa inget uppringnings ID 1 vecka i streck varannan dag, samma tid. När jag svarat har det varit helt typ i 20 sekunder. Men nu har det börjat ringt 4 signaler sen läggs det på, så att man inte ens hinner svara. Jag har börjat tycka detta är obehagligt, men det sker ju endast under dagtid och det fortsätter inte heller mer än 1 gång Varannan dag. Har tänkt om det är någon försäljnings slinga som ringer upp automatiskt men känns ändå så skumt? Brukar ibland ha svarat om det är sjukvård/tandvård eller liknande. 

• Svar på tråden Skumt telefonsamtal
  • Anonym (Hjälp)

Helt tyst*

• Beauceron

Gjorde en snabb googling och det verkar gå att blockera dolda nummer, om det är samma människa som ringer vill säga.

Om du kollar din samtalshistorik på telefonen och vet vilket samtal som kommer från den skumma uppringaren kan du nog klicka på detta och blockera. Är du osäker kan du ju alltid gör detta nästa gång det är tyst när du svarar.

Låter definitivt som att ett creep vill åt dig, tyvärr. Försäljare brukar väl inte ha dolt nummer? De vill ju snacka med dig!

🤷
  • Anonym (Hjälp)
    Beauceron skrev 2023-07-13 22:40:29 följande:

Gjorde en snabb googling och det verkar gå att blockera dolda nummer, om det är samma människa som ringer vill säga.

Om du kollar din samtalshistorik på telefonen och vet vilket samtal som kommer från den skumma uppringaren kan du nog klicka på detta och blockera. Är du osäker kan du ju alltid gör detta nästa gång det är tyst när du svarar.

Låter definitivt som att ett creep vill åt dig, tyvärr. Försäljare brukar väl inte ha dolt nummer? De vill ju snacka med dig!

🤷
    Fyfan vad obehagligt. det står liksom dolt nummer, därför kan jag inte blocka. Dumt nog svarade Jag och sen dess har det bara fortsatt. dock bara dagtid exakt samma tid!! 
  • Beauceron
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-07-13 22:43:53 följande:
    Fyfan vad obehagligt. det står liksom dolt nummer, därför kan jag inte blocka. Dumt nog svarade Jag och sen dess har det bara fortsatt. dock bara dagtid exakt samma tid!! 
    Vad har du för telefon?

Ett "busringande" creep är egentligen troligast ofarligt. Men jag kan vara desensibiliserad för sånt här, en av mina hobbys är kriminalpsykologi och detta kvalificeras inte ens.

Men i alla fall, det är ju inte ens säkert. Har du anledning att misstänka att ditt nummer landat i osäkra händer? Om inte så kan det vara en ren tillfällighet.
Svar på tråden Skumt telefonsamtal