• Anonym (Lisa)

Folk som pratar bara om sig själva

Hej! Jag har en rätt ny kollega på jobbet som jag jobbar ganska tätt med. Det är ett lugnt icke-stressigt arbete så det finns mycket tid att "umgås". Jag är en öppen person och intresserar mig för nya människor och pratar gärna MEN den här personen pratar konstant bara om sig och sitt. Om sina problem, om vad hen ska göra på semestern etc etc. Har aldrig ställt en enda fråga om mig och mitt..Börjar bli rätt trött på det men vill ej ha någon konflikt med kollega. Hur handskas ni med sådant här på ett smidigt sätt?

• Svar på tråden Folk som pratar bara om sig själva
  • Postman

Folk blir alltmer självupptagna nuförtiden. Jag tystnar allt mer på jobbet, låter dessa prata på men lyssnar knappt och ställer aldrig följdfrågor. Söker mig lite till de som fortfarande inte är så självupptagna eller så jobbar jag på med mitt. 

• Freddie K

Jag brukar inte ofta ställa följdfrågor då personen inte intresserar mig. Jag pratar inte heller så mycket om mig själv för vad ska jag säga?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • sture123

Man handskas med det genom att göra likadant själv, dvs berätta och prata om sig själv. Berättar man inget om sig själv man så klart inga frågor heller.

• Anonym (Lisa)
    sture123 skrev 2023-07-15 12:04:14 följande:

Man handskas med det genom att göra likadant själv, dvs berätta och prata om sig själv. Berättar man inget om sig själv man så klart inga frågor heller.

De få sekunder hen är tyst har jag gjort det. Tror inte du förstår vad jag menar med min ts.
  • Anonym (S)

Jag har svårt att prata med folk privat. Jag tycker själv det är jobbigt att bli typ utfrågad. Jag pladdrar inte på i 120 om mig själv men jag försöker få igång en spontan konversation och inte "20 frågor". Om jag berättar vad jag har för planer i helgen så kanske den jag pratar med berättar om sina planer, och så kan vi prata vidare om det utan att jag behöver fråga och känna att jag kanske lägger mig i något som inte angår mig. Jag har själv stor integritet och känner ofta att "Men det angår väl inte dig??" så jag berättar hellre saker spontant själv.
    Detta är tyvärr inget jag mår bra av, men verkar få landa i att det är sån jag är. 
    Kanske en aspekt varför folk pratar om sig själva och inte frågar? Att få en reaktion på något man berättar och på så sätt dra igång en konversation?
    Sen finns det givetvis mega-egon som inte är intresserade av nån annan än sig själva och som inte klarar av någon annan röst en sin egen också!

• Anonym (Glaze)

Jag hade en sån kompis och stod ut några år men tröttnade sen och såg till att relationen rann ut i sanden. Man fick inte in ett ord sidledes med denna människa och vem orkar med sånt. 

• Freddie K

Jag har såna på jobbet som berättar en massa som jag inte har frågat om och som jag är helt ointresserad av. Visst, dem kan inte hjälpa det, men visar man tydligt att man inte är intresserad så borde dem väl till slut fatta det?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Pladder)

Jag är förmodligen den människan. Har för mycket jag vill säga.

Försöker skärpa mig men ibland brister det.

• Anonym (Ina)

Har en exakt likadan kollega. Hon pratar enbart om sig själv och hur duktig hon är, sen ser hon ner på alla andra. Går gärna bakom ryggen på folk och snackar skit om hur dom ser ut/hur dom jobbar/osv. Den här människan har också blivit flyttad mellan olika avdelningar för att ingen vill ha henne och för att hon bidrar med sjukt tråkig och otrevlig stämning. I början störde jag mig otroligt mycket och var arg varenda dag på jobbet när jag såg henne. Tog ett tag sen började jag skärma av henne helt. Kollar inte på henne, pratar inte med henne. Hon fattade hinten och nu gör hon samma sak mot mig.

Barnsligt? Ja, men jag kunde inte bry mig det minsta. Mår tusen gånger bättre på jobbet nu än hur det var innan. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Pladder) skrev 2023-07-15 14:55:25 följande:

Jag är förmodligen den människan. Har för mycket jag vill säga.

Försöker skärpa mig men ibland brister det.

Jag gillar också att prata så länge man.även kan lyssna och visa intresse för den andre är det inget problem.
Svar på tråden Folk som pratar bara om sig själva