• Anonym (Orolig)

    Enskild egendom

    Jag är gift och vi har tre barn tillsammans. 
    Jag ärver en summa pengar av mina föräldrar som de sagt ska vara min enskild egendom (alltså inte giftosrätt) 
    Om jag dör först, vad händer då? 
    Ärver mina barn den delen redan då el går det till min make.  
    Min mamma dog nu och vi ärver ju inget förrän våran pappa dör, men gäller det även 

  • Svar på tråden Enskild egendom
  • Brattman

    Att du har enskild egendom, innebär att din make inte har någon giftorätt i denna egendom. Skulle du skilja dig, så får du alltså behålla din enskilda egendom själv.
    Men din fråga gäller vad som händer om du avlider. Svaret på den frågan är följande:

    Först genomförs en bodelning, där din och din makes giftorättsegendom fördelas mellan din make och ditt dödsbo. Enskild egendom ingår inte i bodelningen, vilket betyder att din egendom går direkt till ditt dödsbo. Ditt dödsbo kommer då innehålla hälften av er giftorättsegendom + din enskilda egendom. Därefter kommer ditt dödsbos egendom att gå vidare till arv. Men eftersom ni har gemensamma barn, är det din make som ärver dig (andra regler gäller om det skulle finnas något särkullebarn).

    Vid ditt dödsfall kommer din make således först att få dela med sig av halva sin giftorättsegendom till ditt dödsbo, men sedan får han omedelbart ärva tillbaka både giftorättsegendomen + din enskilda egendom. Konsekvensen blir således att din make får allt. Om du vill att arvet efter dig ska gå till dina barn istället för till din make, så måste du skriva ett testamente där du anger på vilket sätt du vill att din kvarlåtenskap ska fördelas.

Svar på tråden Enskild egendom