• Anonym (Cantswim)

Jag kan inte simma - Skäms

Hej Familjeliv. Jag är en vuxen man som inte kan simma och jag skäms lite över det och lite såhär i semestertider så lider jag väl lite utav det också.

Jag gick på simningen i skolan när jag var liten men var ganska rädd, även när föräldrarna försökte lära mig att simma så gillade jag inte det. När jag var runt 25-30 så sökte jag simskola för vuxna och jag var typ den enda som inte var nyanländ invandrare och helt ärligt fick jag knappt någon hjälp alls att lära mig simma heller, en lärare på typ tio personer men jag kanske tänker att det inte hade hjälpt annars heller. Nu är jag ännu äldre och det är tråkigt när man åker iväg till en strand och måste hitta på ursäkter till varför man inte simmar som att jag tycker det är kallt eller i badhuset hittade jag på när jag var yngre att jag var allergisk mot klor.

Vad tänker ni kvinnor om en man som inte kan simma?

• Svar på tråden Jag kan inte simma - Skäms
  • Anonym

Kolla klipp där de visar armtag och bentag,
    Fråga på ditt närmsta badhus, de brukar veta lärare som ger enskild undervisning. En väl värd investering. Ditt liv kan hänga på att du kan simma

• Aniiee
    Anonym skrev 2023-07-16 22:00:15 följande:

Fråga på ditt närmsta badhus, de brukar veta lärare som ger enskild undervisning. En väl värd investering. Ditt liv kan hänga på att du kan simma

Och andras med för den delen.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Blondacissi

Jag tänker inget särskilt om att någon inte kan simma. Men tänker att det är bra att kunna.
    Det finns simskola för vuxna. Det är kul att simma. Det är en skön motionsform.
    Våga prova att lära dig simma . Heja dig ! :)

• Anonym (A)

För din egen skull bör du boka privatlektioner för att lära dig.

Jag tycker inte sämre om dig om du inte kan simma, men det kan vara livsfarligt. 

Min man kan inte cykla, åka skridskor eller åka skidor. Det behövs inte, även om cykelutflykter varit kul. Simma är däremot viktigt på riktigt.

• Anonym (Simma på)

Jag tänker att han genast bör lära sig simma.

• Anonym (Cantswim)
    Anonym skrev 2023-07-16 22:00:15 följande:

Det kanske är en bra idé att kolla lite Youtube och ge mig till simhallen själv för att öva där det inte är djupt.
    Anonym (A) skrev 2023-07-16 22:12:14 följande:

Jag tycker inte sämre om dig om du inte kan simma, men det kan vara livsfarligt. 

Min man kan inte cykla, åka skridskor eller åka skidor. Det behövs inte, även om cykelutflykter varit kul. Simma är däremot viktigt på riktigt.

Jo jag vet, men däremot så avstår jag ju vatten förutom att bada fötterna på sommaren typ. Jag medvetet "glömmer" badbyxorna och säger att jag inte kan gå i längre på grund av det. Cykla bör ju alla kunna lära sig tänker jag. Simma måste man ju ändå ha lite motorik för och jag googlade nu att i Sverige är det 1.5 miljoner som inte anses vara simkunniga, det förvånade mig faktiskt.

• Anonym (Simma på)
    Anonym (Cantswim) skrev 2023-07-16 22:29:26 följande:
    Det kanske är en bra idé att kolla lite Youtube och ge mig till simhallen själv för att öva där det inte är djupt.
    Anonym (A) skrev 2023-07-16 22:12:14 följande:

Jo jag vet, men däremot så avstår jag ju vatten förutom att bada fötterna på sommaren typ. Jag medvetet "glömmer" badbyxorna och säger att jag inte kan gå i längre på grund av det. Cykla bör ju alla kunna lära sig tänker jag. Simma måste man ju ändå ha lite motorik för och jag googlade nu att i Sverige är det 1.5 miljoner som inte anses vara simkunniga, det förvånade mig faktiskt.
    Fast kriterierna för att räknas som simkunnig är hög med att man ska kunna simma en lång sträcka och flera olika simsätt. Så det är inte ett dugg konstigt. Att inte kunna simma alls är betydligt färre.

Åker du aldrig båt? Befinner dig aldrig vid kusten? Bryggor etc? Bara för att du är försiktig så kan det ju finnas människor som behöver din hjälp. Vad ska du göra? Nej, lär dig att simma.
  • Anonym (Min man också)

Du är inte ensam. Min man är 52år och kan inte heller simma. Han var med om en mindre olycka på en träbrygga när han var liten. En bräda gick sönder och hans ben fastnade. Han fick bara skrubbsår men händelsen var en traumatisk händelse för honom som satte sina spår. Han kan gick inte i närheten av vatten efter det. Han vägrade helt enkelt simskola. Ingenting hjälpte.

Vi har varit tillsammans i över 20 år och han har bara varit i vatten en gång. Vi hade slagit vad. Jag är rädd för hästar men gick med på att ta en ridtur om han tog ett dopp. Vi gick till badplatsen när det var tomt. Det gick jättebra men var bara en engångsföreteelse. Några simtag blev det dock inte.

Finns det någon i din närhet som du litar på och som kanske kan lära dig? En badplats där ni är ensamma. Lugnt och fint utan stress. 

• Anonym (XL)
    Anonym (Cantswim) skrev 2023-07-16 21:57:15 följande:
    Jag kan inte simma - Skäms

Hej Familjeliv. Jag är en vuxen man som inte kan simma och jag skäms lite över det och lite såhär i semestertider så lider jag väl lite utav det också.

Jag gick på simningen i skolan när jag var liten men var ganska rädd, även när föräldrarna försökte lära mig att simma så gillade jag inte det. När jag var runt 25-30 så sökte jag simskola för vuxna och jag var typ den enda som inte var nyanländ invandrare och helt ärligt fick jag knappt någon hjälp alls att lära mig simma heller, en lärare på typ tio personer men jag kanske tänker att det inte hade hjälpt annars heller. Nu är jag ännu äldre och det är tråkigt när man åker iväg till en strand och måste hitta på ursäkter till varför man inte simmar som att jag tycker det är kallt eller i badhuset hittade jag på när jag var yngre att jag var allergisk mot klor.

Vad tänker ni kvinnor om en man som inte kan simma?

Det är absolut inget att skämmas för. Så kan det bli, helt naturligt.
  • Anonym (E.)

Inget konstigt eller något att skämmas för. Du har dina anledningar. Tycker dock Du ska lära dig pga att du kan hamna i situationer i vatten där det handlar om ditt eller någon annans liv. När du väl lärt dig simma kanske du älskar det eller också fortsätter du att ogilla det och det spelar ingen roll men då kan du i alla fall. Simma är en bra och viktig sak att kunna. Lycka till

Svar på tråden Jag kan inte simma - Skäms