• Anonym (.)

Krävs det någon utbildning för att jobba som serveringspersonal?

Hej,
    krävs det någon ubildning att jobba som serveringspersonal?

Om inte, hur lyckades ni börja jobba som det och var arbetsgivaren/restaurangen tålamodiga med er. Jag är intresserad av att jobba som servitör/servitris, men vågar inte söka eftersom jag inte vill bli idiotstämplad när jag säger att jag iinte jobba med det tidigare, men sökt jobbet i alla fall.

• Svar på tråden Krävs det någon utbildning för att jobba som serveringspersonal?
  • Anonym (Igen)
    Anonym (.) skrev 2023-07-17 10:39:45 följande:
    Krävs det någon utbildning för att jobba som serveringspersonal?

Hej,
    krävs det någon ubildning att jobba som serveringspersonal?

Om inte, hur lyckades ni börja jobba som det och var arbetsgivaren/restaurangen tålamodiga med er. Jag är intresserad av att jobba som servitör/servitris, men vågar inte söka eftersom jag inte vill bli idiotstämplad när jag säger att jag iinte jobba med det tidigare, men sökt jobbet i alla fall.

Krävs ingen formell utbildning.  Erfarenhet är meriterande. Sen bör du kunna läsa, skriva, vara trevlig mm

Enklaste är att du går och frågar på ställen sär du kan tänka dig jobba.  Var beredd på att det finns en del utnyttjande i form av provjobb samt svartjobb.  
  • Anonym (Nej)

Provjobba aldrig! Det är bara oseriösa AG som föreslår sånt, samma som helst vill anställa svart. Gå aldrig med på det heller, för du har inget försäkringsskydd om något händer.

• Anonym (...)

Nu är det sån brist inom restaurangbranchen och hotell, att de på vissa ställen desperat i princip går ut på gatan och frågar folk om de kan jobba. Så kontakta några ställen du skulle kunna tänka dig att jobba på, se vad de säger. 

• Anonym (Kvinna..)

Jag har provjobbat på alla mina krogjobb (hel/deltid och extrajobb). Provjobbar gör man alltid utan ersättning,  men om man får jobbet så får man betald lön även för den dagen.
    Svartjobb är väldigt ovanligt och svårt att få nuförtiden så det behöver du inte oroa dig för.
    Du kommer bli upplärd av personalen. Är du trevlig, någorlunda lättlärd och lyhörd så får du jobbet.
    Jag har fått alla jobb jag provjobbat på. Har do k främst jobbat som bartender men är outbildad och självlärd. Gick hur bra som helst.  Lycka till!

• Citronella
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-07-17 11:04:32 följande:

Jag har provjobbat på alla mina krogjobb (hel/deltid och extrajobb). Provjobbar gör man alltid utan ersättning,  men om man får jobbet så får man betald lön även för den dagen.
    Svartjobb är väldigt ovanligt och svårt att få nuförtiden så det behöver du inte oroa dig för.
    Du kommer bli upplärd av personalen. Är du trevlig, någorlunda lättlärd och lyhörd så får du jobbet.
    Jag har fått alla jobb jag provjobbat på. Har do k främst jobbat som bartender men är outbildad och självlärd. Gick hur bra som helst.  Lycka till!

Jobba gratis är inte bättre än svartjobb det är att utnyttja desperata personer. 
  • Anonym (Kvinna..)
    Citronella skrev 2023-07-17 11:09:38 följande:
    Jobba gratis är inte bättre än svartjobb det är att utnyttja desperata personer. 
    Det är inte att jobba gratis eftersom man får jobbet om man klarar av det och då även lön. Klarar man det inte får man ändå sluta omgående så det är ingen större skillnad. Provanställning eller provjobb en dag.
    Känner ingen som inte fått jobb trots provjobb.
  • Citronella
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-07-17 11:17:52 följande:
    Det är inte att jobba gratis eftersom man får jobbet om man klarar av det och då även lön. Klarar man det inte får man ändå sluta omgående så det är ingen större skillnad. Provanställning eller provjobb en dag.
    Känner ingen som inte fått jobb trots provjobb.
    Lön ska man ha oavsett om man får jobbet eller inte. 
  • Anonym (M)

Jobbade som servitris innan jag läste på Högskolan till det jag jobbar med nu.
    Hade inga problem att lära mig yrket, stressigt som bara den var det dock Det som tog lite tid var att lära sig allt på menyn så man kunde skriva ner allt snabbt med korta ord när de beställde, istället för att behöva läsa innantill vad de skulle ha. Tog ett tag att lära sig bära flera tallrikar, kunde bära 3 men längre än så kom jag inte. Du behöver kunna ha många bollar i luften samtidigt eftersom du har hand om flera olika bord under samma kväll. Efter nån vecka så flöt det bara på för mig. Tycker du ska ge det ett försök i alla fall, annars är risken att du får gå arbetslös istället, man får inte vara för rädd i livet.

• Anonym (Nej)
    Citronella skrev 2023-07-17 11:42:12 följande:
    Lön ska man ha oavsett om man får jobbet eller inte. 
    Exakt, annars är det bara utnyttjande.
Svar på tråden Krävs det någon utbildning för att jobba som serveringspersonal?