• Ellipellipang

    Glad gubbe på äl test akutpiller

    Kan man ta akutpiller när man har glad gubbe på äl test första dagen då är det fortfarande några dagar till äl är???

  • Svar på tråden Glad gubbe på äl test akutpiller
  • Anonym (Hanna)

    Eftersom spermier kan leva upp till 5 dagar, och du haft sex inom den tidsramen från idag när du fick glad gubbe på ÄL-test skulle jag rekommendera att ta akutpiller. Om inte en graviditet är önskad. 

  • Anonym (Nja)

    Ts, du har missförstått allting här. När testet ger positivt utslag kommer du att ha ÄL inom det närmaste dygnet. Ett akutp-piller är till för att skjuta upp ÄL, och om du redan fått positivt utslag är det alltså för sent. Köp kondomer.

  • Ellipellipang

    Jag köpte Clearblue advanced o på dem får man en blinkande gubbe några dagar innan äl o en gubbe när man är som mest fertil. Nu hade jag inte gubbe alls o körde med kondom men det var ett litet hål i men mannen drog ut precis när han kom.

  • Anonym (Hanna)
    Ellipellipang skrev 2023-07-17 15:07:30 följande:

    Jag köpte Clearblue advanced o på dem får man en blinkande gubbe några dagar innan äl o en gubbe när man är som mest fertil. Nu hade jag inte gubbe alls o körde med kondom men det var ett litet hål i men mannen drog ut precis när han kom.


     


    Hur många dagar hade ni sex innan du fick positivt ÄL-test? Som jag skrev tidigare kan spermier (OM de tagit sig ut från kondomen) överleva 5 dagar och vänta in ägget som släpper vid ÄL.

  • Ellipellipang
    Anonym (Hanna) skrev 2023-07-17 15:40:06 följande:

     


    Hur många dagar hade ni sex innan du fick positivt ÄL-test? Som jag skrev tidigare kan spermier (OM de tagit sig ut från kondomen) överleva 5 dagar och vänta in ägget som släpper vid ÄL.


    Vi hade sex i natt o han kom utanför men vid mynningen med en kondom som var hål i. Jag har bara en ring på Clearblue advanced idag så chansen borde vara obefintlig. Jag vill inte ta tablett med hormon o onödan
  • Anonym (Nja)

    Varför tar du ÄL-tester om ni ändå använder kondom och inte verkar vilja skaffa barn nu...?

  • Anonym (Nja)
    Ellipellipang skrev 2023-07-17 15:07:30 följande:

    Jag köpte Clearblue advanced o på dem får man en blinkande gubbe några dagar innan äl o en gubbe när man är som mest fertil. Nu hade jag inte gubbe alls o körde med kondom men det var ett litet hål i men mannen drog ut precis när han kom.


    Inte alltid. Jag har gått från tom ring till fast gubbe från en dag till en annan. Ibland bara blinkande och ingen fast alls.
  • Ellipellipang
    Anonym (Nja) skrev 2023-07-17 16:30:24 följande:
    Inte alltid. Jag har gått från tom ring till fast gubbe från en dag till en annan. Ibland bara blinkande och ingen fast alls.Låter nog konstigt men jag var rädd för att jag hade äl o när kondomen var sprucken o mannen kom precis när han drog ut så börjar mina hjärnspöken tänka. Vill inte gå igenom abort men eftersom ältest visar rund ring mannen kom utanför som han säger så borde ju chansen vara minimal o då vill jag inte stoppa i mig akutpiller i onödan. Hade jag fått utslag med blinkande gubbe hade äl kommit inom några dagar o då hade jag kanske tagit akutpiller ändå. 
  • Anonym (Nja)
    Ellipellipang skrev 2023-07-17 16:38:35 följande:
    Så här, om du inte vill bli gravid och inte har hundra koll på när du har ÄL denna månad så borde du ta ett akutpiller. Har sett att du har fler trådar om detta och du verkar ha ren ångest inför de här tabletterna. Man får inte ökad risk för cancer av dem, du kan lugnt ta dem utan fara!

    Enda gången man är hyfsat säker på att inte bli gravid är om man har bra koll på sin cykel och vet att man ska ha mens inom ett par dagar, typ.
  • Ellipellipang
    Anonym (Nja) skrev 2023-07-17 16:44:38 följande:

    Och under mens, så klart.


    Lider av ångest o även om mannen säger att han kom utanför är jag ångestladdad. Jag vill inte ta i onödan. Är det försent dagen äl visar glad gubbe?
  • Anonym (Nja)
    Ellipellipang skrev 2023-07-17 17:01:55 följande:
    Lider av ångest o även om mannen säger att han kom utanför är jag ångestladdad. Jag vill inte ta i onödan. Är det försent dagen äl visar glad gubbe?
    Vill du inte bli gravid så är det INTE i onödan. Det är svårt att säga om det är för sent eller inte iom att vi inte vet om det var fast eller blinkande gubbe (jag har försökt läsa dina inlägg men får inte rätsida på det) och att det ändå inte spelar någon vilken av dem det var eftersom man inte alltid får fast gubbe även om man har ÄL.

    De där tabletterna är inte farliga på något sätt att ta, jag förstår inte vad problemet är.
  • Anonym (Nja)

    En abort blir liksom inte särskilt kul i jämförelse, om man säger så.

Svar på tråden Glad gubbe på äl test akutpiller