• Anonym (88an)

Diarre av lax?

Hejsan. 

Jag har sedan barnsben älskat lax. Det är min favoritfisk. Men de senare åren har jag efter intag av framförallt unglagad lax fått kraftig diarre inom en till två timmar. 

Har därför undvikit lax i ca 10 månader nu, och provade igår igen. Ja, det gick inte bra. Provade återigen till lunch idag, det gick ännu sämre. Kräks inte. Inga utslag eller så, bara diarre i massor tills magen är tom. När jag äter tex romsås till verkar jag dessutom bli ännu sämre än om jag gör en tex citronsås till. 

Kan det vara allerig? Överkänslighet? Har laktosintolerans samt IBS. 

• Svar på tråden Diarre av lax?
  • Anonym (Klara)

Nej, jag har aldrig fått diarré av lax och äter det rätt ofta. Däremot så är ju både lax och romsås ganska fett, så kanske det är det du reagerar på?

• Anonym (88an)
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 16:00:03 följande:

Hur funkar gravad lax eller helt rå lax (sushi)?

Gravad lax funkar bättre. Rå lax har jag inte vågat prova. När jag äter gravad lax äter jag oftast en skiva bara. Gör jag en laxcheescake med rom på och i, känner jag inget. Det är just den som jag gör i ugnen.
  • AnnaKG

Jag reagerar lika. Det är fettet. 
    Jag kan äta gravad och kallrökt lax utan problem men när den tillagas i ugn eller steks så är det kört. 

Finns andra saker som jag reagerar på oxå. Tex grädde med hög fetthalt. Dock bara när den är uppvärmd. Grädde på tårta etc är det inget problem med. 

• Anonym

Varför tror du att det heter "laxerande" / "laxermedel"?

• Egon den stora
    Anonym skrev 2023-07-18 13:08:40 följande:

Vad är det för märkligt svar? 

I alla fall låter det som att ts kanske är allergisk?  Funkar annan fisk?
  • Anonym
    Egon den stora skrev 2023-07-18 14:33:34 följande:
    Vad är det för märkligt svar? 

I alla fall låter det som att ts kanske är allergisk?  Funkar annan fisk?
    Mycket omärkligt, på min ära.
    Det är väl ändå helt uppenbart att det heter t ex "laxerande" eftersom det då betyder "som när man ätit lax", "laxartad i magen" eller helt enkelt "laxig". Dvs diarre.
    Jfr t ex att bli torsk / torska. Direkt sprunget ur det tragiska öde som drabbat beståendet i Östersjön.

Annars var teorin om fettet ganska vettig, som förklaring till att det blivit just "laxerande".
    Själv drabbades jag en gång efter att ha ätit ste-kolja, och äta ål är ju något som överhuvudtaget inte låter sig gös.

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-07-18 18:41:39 följande:
    Det är väl ändå helt uppenbart att det heter t ex "laxerande" eftersom det då betyder "som när man ätit lax", "laxartad i magen" eller helt enkelt "laxig". Dvs diarre.
    Jfr t ex att bli torsk / torska. Direkt sprunget ur det tragiska öde som drabbat beståendet i Östersjön.

Annars var teorin om fettet ganska vettig, som förklaring till att det blivit just "laxerande".
    Själv drabbades jag en gång efter att ha ätit ste-kolja, och äta ål är ju något som överhuvudtaget inte låter sig gös.
    Siken humor! :)
  • flygrl

@TS: Dålig blir jag inte av lax men tycker däremot den fått en småskum, tranaktig smak senaste åren som jag även hört andra reagera på och en del har t o m slutat äta lax av det skälet. Misstänker det kan ha med fodret den odlade laxen får att göra eller möjligen hanteringen. Kanske finns det ett samband mellan den här markanta smakförändringen och din överkänslighet för lax som ju båda kommit på senare år va jag förstått. Eller inte men tänkte jag ville nämna det iaf. 😉

Salmalax har inte den där skumma smaken utan smakar fortfarande som den ska men den är å andra sidan svindyr. Men kanske nåt du kan prova om du tror det kan finnas ett samband.
    Annars borde du kanske prata med sjukvården ändå. 

Hoppas det ordnar sig så du får njuta av din älskade lax igen! 😊

• flygrl
    Anonym skrev 2023-07-18 13:08:40 följande:

Anonym skrev 2023-07-18 18:41:39 följande:

Lol

• Anonym

För det är väl inte så enkelt att TS förväxlat en stor lax med en microlax?

Svar på tråden Diarre av lax?